//
کدخبر: ۳۲۶۰۱۹ //

پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن آزاد می شوند؟

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: سفیر ایران در ژاپن و همچنین وزیر امور خارجه در حال پیگیری موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن هستند و آقای رییسی هم درگیر این موضوع هستند تا بتوانیم به نحوی از این پول‌ها استفاده کنیم. به نظر می‌رسد که شاهد خبر‌های خوبی باشیم.

پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن آزاد می شوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بهرام شکوری در مورد وضعیت تجاری ایران و ژاپن اظهار کرد: مبادله ما با ژاپن نه تنها افزایش نداشته بلکه دچار کاهش هم شده چراکه صادرات نفتی ما افت داشته است. صادرات دیگر محصولات ما نیز به واسطه تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و واردات ما از این کشور بیشتر شامل ماشین‌آلات بود نیز همین روند را دارد؛ در واقع کشور‌های دیگر مانند چین در این راستا جایگزین ژاپن شده‌اند. از دیگر کشور‌ها هم به صورت غیررسمی این اقلام وارد کشور می‌شوند، اما ژاپنی‌ها از آنجا که شریک تجاری آمریکا هستند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در این کشور انجام داده‌اند، احتیاط بیشتری می‌کنند.

وی افزود: حجم مبادلات ما با ژاپن به قدری کم است که در واقع قابل گفتن نیست. در برخی از موارد هم مبادلاتی با ژاپن داریم، اما به این دلیل که به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانیم با آن‌ها مستقیم وارد مبادله شویم، این اتفاق از طریق کشور‌های ثالث رخ می‌دهد، در نتیجه این آمار دقیقی از آن وجود ندارد. به ظاهر مبادله ما با کشور‌های همسایه مانند ترکیه، امارات، عمان و ... اتفاق می‌افتد، اما عملا برخی از کشور‌های اروپایی و همینطور آسیایی مانند ژاپن هم در این مبادله حضور دارند؛ بنابراین اعداد و ارقامی هم که منتشر می‌شود واقعی نیست.

رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت صادرات فرش ایران به ژاپن گفت: ما صادرات فرش را به کشور‌های اروپایی و آسیایی مانند ژاپن همیشه داشته‌ایم و هنوز هم داریم، اما آمار آن زیاد نیست. ایران به ژاپن صادرات فرش، آبمیوه، میگو و آبزیان و... دارد.

وی همچنین اضافه کرد: قاعدتا ما نباید به ژاپن حتی به صورت غیررسمی صادرات نفتی داشته باشیم، چراکه حتی اگر ژاپن مایل به خرید نفت به صورت غیررسمی از ایران باشد با توجه به اینکه پول فروش‌های قبلی نفتی ما به این کشور هنوز پس داده نشده، صادرات مجدد منطقی نیست.

شکوری در مورد وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور بیان کرد: میزان پول بلوکه شده ما در ژاپن ۳ میلیارد دلار است، دولت جدید هم درحال پیگیری است که بتوانیم این پول را آزاد کنیم. توصیه ما این بود که می‌توان برای تهیه واکسن از پول بلوکه شده استفاده کرد، واکسن خریداری شد، اما بعید می‌دانم از این پول استفاده شده باشد. دولت باید تلاش خود را بکند تا بتواند این پول بلوکه شده را در هر قالبی آزاد کند برای مثال می‌توان در قبال آن ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری‌ها را وارد کرد.

وی اضافه کرد: به هر حال ژاپن کشوری است که صاحب همه نوآوری‌ها، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا است. هر آنچه که در اروپا و آمریکا به دنبال آن می‌گشتیم ژاپن دارد بنابراین اگر ما بتوانیم در قبال پول‌های بلوکه شده خود تجهیزات، ماشین‌آلات و تکنولوژی وارد کنیم، می‌تواند کمک شایانی به کشور باشد. برای مثال ماشین‌آلات معدنی در حوزه حفاری و اکتشاف می‌توانند از ژاپن وارد شود.

شکوری همچنین خاطرنشان ساخت: سفیر ایران در ژاپن و همچنین وزیر امور خارجه در حال پیگیری موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن هستند و آقای رییسی هم درگیر این موضوع هستند تا بتوانیم به نحوی از این پول‌ها استفاده کنیم. به نظر می‌رسد که می‌توانیم شاهد خبر‌های خوبی باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۰۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان