//
کدخبر: ۳۰۳۵۶۶ //

زمان پرداخت یارانه ‌های سال‌۱۴۰۰

پس از واریز آخرین یارانه سال ۹۹، به نظر می رسد در فروردین ماه ۱۴۰۰ باید منتظر پرداخت چند یارانه به اقشار مختلف جامعه باشیم.

زمان پرداخت یارانه ‌های سال‌۱۴۰۰
به گزارش فرتاک نیوز،

در طول سال ۹۹ و با وجود مشکلات اقتصادی فراوان ناشی از تحریم ها و همچنین شیوع کرونا، دولت توانست به طور منظم یارانه معیشتی ناشی از گران کردن قیمت بنزین و همچنین یارانه نقدی را به ترتیب در روزهای دهم و بیستم هر ماه به حساب مشمولان این یارانه ها واریز کند.

به نظر می رسد بر اساس روال ماه‌های گذشته در ۱۰ فروردین ۱۴۰۰  یارانه معیشتی به حساب خانوارهای مشمول این طرح واریز شود.

یارانه معیشتی از دی ماه سال ۹۸ به صورت مرتب در روز دهم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است بنابراین بر اساس ماه های قبل در ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ نیز باید این یارانه وازیر شود. مبلغ این یارانه برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

احتمالا در ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ نیز همانند سال های قبل، یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

مشمولان یارانه معیشتی کرونا نیز باید در هفته آخر فروردین ماه منتظر دریافت یارانه خود باشند که براساس برنامه قبلی ، مبلغ یارانه کرونا برای ۲۵ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه و درآمد که حقوق آنها از حداقل اداره کاری پایین‌تر باشد ۱۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و برای ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مبلغ ۱۲۰ هزار تومان بوده است.

شیوه جدید پرداخت یارانه در بودجه ۱۴۰۰

در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، نمایندگان با احکام هزینه‌ای تبصره (۱۴) موافقت کردند.

بر اساس احکام هزینه‌ای تبصره (۱۴) این لایحه؛

ا – سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است، بدون نیاز به ابلاغ و تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور و بند (الف) تبصره (۱۸) و ردیف محرومیت ‌زدایی مندرج در جدول ۳- ۱۰ اقدام کند.

۲- عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی موضوع ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده و جداول پرداختی‌ها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف مدت یک ‌ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز خواهد شد تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

بند (ب) تبصره (۱۴) از این قرار است: سازمان هدفمندسازی یارانه ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حسب مورد مکلفند نسبت به ثبت‌نام و پرداخت یارانه هدفمندی و نیز معیشتی و سایر یارانه‌ها به کلیه افراد از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده اند و افرادی که منصرف شده‌اند، اقدام کنند. عدم ثبت ‌نام یا تأخیر در ثبت ‌نام و عدم پرداخت یارانه هدفمندی و نیز یارانه معیشتی و سایر یارانه‌ها تخلف محسوب و مسئولیت آن بر عهده تمام مدیران ذیربط است، این تخلف قابل رسیدگی در مراجع ذیصلاح است.

در بند (د) این تبصره نیز آمده است:

۱- منابع جدول این تبصره پس از تأمین به صورت کامل به مصارف آن می‌رسد و هزینه‌کرد آن در غیر مصارف جدول تخلف محسوب می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است گزارش اقدامات را هر سه ماه یک بار به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه کند.

۳- تامین منابع مورد نیاز این تبصره در اولویت است و اجرای مفاد سایر تبصره‌های این قانون نباید منجر به کاهش منابع آن شود.

بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه دولت ؛ سه دهک از یارانه‌بگیران نقدی که حدود ۲۰ میلیون نفر برآورد می‌شود از یارانه سال آینده حذف شوند. این موضوع چند سالی می‌شود که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکلیف شده اما فقط در سال گذشته حدود یک میلیون نفر حذف شدند. البته باید دید دولت فعلی و آینده چگونه می خواهند این تبصره را اجرایی کنند.

چگونگی پرداخت یارانه نقدی و معیشتی

چند روز قبل مجتبی توانگر، عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد؛ دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین در سال آینده یکی شده است. همچنین بودجه سال آینده دو سقفی بسته شده و دولت منابع پرداخت کرونا را برای سال آینده نیز دارد.

بر اساس اعلام کمیسیون تلفیق مجلس شورای اعلامی یارانه پرداختی به مردم در سال آینده به این شرح است؛ به ۲۳ میلیون نفر مبلغ ۱۳۶ هزار تومان، ۲۰ میلیون نفر مبلغ ۹۰ هزار تومان، ۱۰ میلیون نفر عضو بهزیستی و کمیته امداد مبلغ ۲۶۷ هزار تومان و ۲۵ میلیون نفر مبلغ ۱۸۸ هزار تومان پرداخت می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۳۵۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان