//
کدخبر: ۳۰۲۴۹۶ //

بازار خودرو ۱۰ روز مانده به پایان سال در سکون و آرامش است

بررسی ها، حاکی از سکون و آرامش کامل در بازار است و اکنون به‌جز مشتریان واقعی کسی برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کند.

 بازار خودرو ۱۰ روز مانده به پایان سال در سکون و آرامش است

در حالی که همه ساله شاهد بیشترین رونق خرید و فروش بازار خودروهای داخلی، خارجی و مونتاژی در بهمن و اسفند ماه بودیم، از زمان شیوع کرونا تاکنون در دو سال اخیر بازار خودرو در این دو ماه با رکود مواجه است، به طوری که برخی کارشناسان حتی از «رکود مطلق» یاد می‌کنند.

این روزها خرید و فروش‌ها در حداقل خودش است و به گفته فعالان بازار، به‌جز افرادی که خریدار واقعی خودرو هستند هیچ مراجعه‌ای به بازار انجام نمی‌شود.

در دو هفته اخیر نرخ دلار تا کانال ۲۳ هزار تومان هم پایین آمد، اما پس از آن دوباره بالا رفت و این روزها در بین کانال ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان است. هرچند کاهش قیمت دلار امیدها به کاهش قیمت‌ها را در بین خریداران افزایش داد و قیمت خودرو در پی آن در حد یکی دو میلیون تومان کاهش یافت، اما چند روزی است که قیمت‌ها مجدد به سر جای سابق خود بازگشته است.

در این زمینه، «نعمت الله کاشانی نسب» نائب ریس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به ایرنا گفت: کاهش نرخ ارز در یکی دو هفته گذشته، تاثیر جزئی بر کاهش قیمت‌ها داشت، اما اگر از نرخ ۲۳ هزار تومانی باز هم پایین‌تر می‌آمد می‌توانستیم امید به کاهش بیشتر قیمت خودروها داشته باشیم.

وی، وضعیت فعلی بازار را آرام و ساکن توصیف کرد که جز اندک موارد خریداران واقعی کسی به آن مراجعه نمی‌کند.

کاشانی‌نسب بیان‌داشت:‌ هرچند نسبت به چند ماه گذشته عرضه خودرو در بازار افزایش یافته و نزدیکی به پایان سال ۹۹ و افت یک ساله مدل خودروها دلیل عرضه بیشتر از سوی واسطه‌ها و دلالان است، اما موضوع اصلی این است که تقاضا در بازار همپای عرضه نیست و در حقیت تقاضا برای خودرو اندک است.

وی یادآور شد:‌ با توجه به تاثیرات منفی شیوع کرونا، عید و سفرهای نوروزی همچون سال‌های گذشته معنی ندارد و به همین دلیل هیچ شور و شوقی برای خرید خودرو یا تبدیل به احسن کردن خودرو از سوی مشتریان دیده نمی‌شود.

به گزارش فرتاک نیوز، به گفته این مقام صنفی، امروز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پراید ۱۳۱ به عنوان دو خودروی شاخص و پرمشتری بازار به ترتیب حدود ۱۸۷ میلیون تومان و ۱۰۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارند.

رکود مطلق بازار خارجی‌ها

بررسی‌ها حاکی است رکود در بازار خارجی‌ها حتی شدیدتر از خودروهای داخلی و مونتاژی است و خرید و فروش‌ها در ایام منتهی به پایان سال ۹۹ به صفر رسیده است.

«کوروش طواحن»‌ نمایشگاه‌دار و فعال بازار خودروهای خارجی در این زمینه به ایرنا گفت: سال‌های گذشته به‌ویژه در بهمن‌ماه رونق خوبی را در بازار شاهد بودیم و اکثر خریداران در این ماه یا در نهایت در اسفندماه برای خرید مراجعه می‌کردند، اما این آمار در بهمن و اسفندماه امسال افت شدید را تجربه کرده است.

وی گفت: حتی برخی مشتریان پس از کش‌وقوس‌ها و چانه‌زنی‌های زیاد تا پای امضای قرارداد هم می‌آمدند، اما در نهایت خرید نمی‌کردند، زیرا امیدوار به کاهش قیمت‌ها و اتفاق‌های مثبت سیاسی بودند.

طواحن افزود:‌ هرچند تجربه سال‌های گذشته حاکی از افزایش یافتن قیمت‌ها پس از عید است، اما برای سال ۱۴۰۰ با توجه به مبهم بودن وضعیت نرخ دلار، گشایش‌های سیاسی و اقتصادی، برداشته شدن تحریمپ ها و غیره نمی توان اظهار نظر کرد.

وی معتقد است:‌ کاهش چشمگیر نرخ ارز و تثبیت آن دست‌کم به مدت یکی دوماه می‌تواند همچون آبان‌ماه امسال تاثیر خوبی در کاهش قیمت‌ها در این بازار داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۴۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان