//
کدخبر: ۲۹۷۷۳۷ //

سخنی با بورسی ها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در هر صورت به تعادل خواهد رسید و بهتر است سرمایه‌گذاران دیدبلندمدت داشته باشند و از رفتار هیجانی بپرهیزند.

سخنی با بورسی ها

زهرا دفتری در گفت و گو با خبرنگار، با اشاره به روند صعودی که بازار بورس طی چند ماه گذشته داشت، افزود: در یک بازه زمانی دو تا سه ماهه سهام  برخی شرکتها نزدیک به 400 تا 500 درصد رشد داشت که پس از این روند غیر منطقی، چنین کاهش شاخصی هم پیش‌بینی می‌شد.

وی ادامه داد: البته این حجم از کاهشی که اکنون داریم نیز تا حدودی غیرمنطقی است و بازار باید زودتر از این به تعادل می‌رسید، اما شاید تا حدودی تاثیر فعالیت حقوقی‌ها باعث شد تعادل بازار به  تاخیر بیفتد.

به گزارش فرتاک نیوز،مدیر پیشین بورس منطقه‌ای کرمانشاه معتقد است، اگر بازار بر اساس عرضه و تقاضای واقعی پیش برود، قطعا هرچه زودتر به تعادل خواهد رسید و با فاصله گرفتن از وضعیت کنونی به شرایط عادی برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: به تعادل رسیدن بازار صرفا به معنای افزایش هیجانی و غیرمنطقی شاخص نیست، بلکه به معنای ثبات و منطقی شدن قیمت سهام است.

دفتری آنچه که باعث شد روند کنونی و نزولی شاخص نگرانی بیشتری ایجاد کند را ورود افراد مبتدی و با اطلاعات کم به بازار در زمان اوج شاخص دانست که عمدتا هم دید کوتاه مدت داشتند و همین امر موجب شد ضرر و زیان فراوانی متوجه آنها باشد.

وی تاکید کرد: البته تبلیغاتی که برای بورس انجام شد نیز بر ورود افراد بی‌تاثیر نبود که البته این تبلیغات نیز کار نادرستی بود، زیرا امکان تبلیغ صرفا برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که بتواند در زمان مشخص درآمد ثابتی داشته باشد، مانند سود پرداختی که در بانک‌ها داریم، ولی در جایی که همزمان با سود امکان ضرر نیز وجود دارد نباید تبلیغ آنچنانی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس به هر حال به تعادل خواهد رسید و در وضعیت فعلی باقی نمی‌ماند، تاکید کرد: در شرایط کنونی رفتار هیجانی در برخورد با بازار توصیه نمی‌شود.

دفتری به کسانی که دانش و اطلاعات کافی از بازار سرمایه ندارند توصیه کرد در شرایط فعلی به جای خروج هیجانی از بازار، اصلاح پورتفو انجام دهند و سپس مدیریت پورتفو خود را به صورت غیرمستقیم ادامه دهند،یعنی کار را به افراد متخصص در این زمینه مانند سبدگردان‌ها بسپارند.

وی اظهار کرد: سایر افرادی که اطلاعات و دانش کافی درباره بازار سرمایه دارند نیز می‌دانند بورس مانند چاقوی دولبه است که امکان سود و زیان در آن وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس حتما باید با دید بلندمدت باشد و در این صورت بازدهی مناسبی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگرچه سرمایه‌گذاری بلندمدت تعاریف متعددی دارد و برخی گاهی 17، 18 سال است که برخی از سهم‌ها را نگهداری کردند، اما حداقل دید بلندمدت در بورس شش ماه و یکسال است.

دفتری گفت: کسانی که تعریف درستی از سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار دارند، نگرانی کمتری درباره مشکلات فعلی دارند و به دلیل دید بلندمدت رفتار هیجانی از خود نشان نخوهند داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۷۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان