//
کدخبر: ۲۷۵۷۹۰ //

با عجله اقدام به فروش سهام عدالت نکنید!

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان، به مردم توصیه کرد با شتاب و عجله اقدام به فروش نکنند چراکه با نگه داشتن سهام عدالت، جدای از افزایش ارزش، بیشتر با بازار سهام آشنا می‌شوند.

با عجله اقدام به فروش سهام عدالت نکنید!

محمد عظیم ملک در گفت‌وگو با خبرنگار، آمار مشمولان سهام عدالت در استان کردستان را ۷۳ درصد عنوان و اظهار کرد: مدیریت سهام عدالت به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه یک‌میلیون و ۱۹۵ هزار نفر کردستانی دارای سهام عدالت هستند، افزود: ۴۹۱ هزار نفر روش مستقیم و ۷۰۵ هزار نفر روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش فرتاک نیوز،مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان، با اشاره به اینکه ۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش کل سهام عدالت مردم استان کردستان است، ذکر کرد: بعد از آزادسازی سهام عدالت در ۶ خرداد، ارزش سهام میانگین ۵۰۰ هزار تومان، حدوداً ۹ میلیون تومان بود که اکنون به ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

ملک عنوان کرد: در اجرای مردمی کردن اقتصاد در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی کردن اقتصاد و عدالت محوری، دولت سهام خود را به ارزش روز در اختیار شهروندان قرار داده است، درواقع ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای افرادی که روش مستقیم و ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند ارزش امروز سهام در استان افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه تالار بورس منطقه‌ای در استان نداشته‌ایم نسبت به استان‌های دیگر مردم کمتر از بازار بورس شناخت دارند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان، با اشاره به عملیات فروش سهام عدالت به مردم توصیه کرد با شتاب و عجله اقدام به فروش نکنند چراکه جدایی از افزایش ارزش، با نگه داشتن آن بیشتر با بازار سهام آشنا می‌شوند.

ملک بابیان اینکه در روش مستقیم چند روز آینده افراد می‌توانند ۳۰ درصد دیگر از سهام خود را به فروش برسانند، ذکر کرد: مشمولین سهام عدالت می‌توانند به شعب بانک‌ها و کارگزاری‌ها جهت فروش سهام خود مراجعه کنند.

 وی ادامه داد: افراد در بانک‌ها درخواست و فرم فروش خود را تکمیل کرده و اختیار فروش سهام را به بانک‌ها بدهند همچنین افراد می‌توانند در کارگزاری‌ها به‌صورت حضوری و غیرحضوری در سامانه و سایت کارگزاری جهت فروش اقدام کنند. زمانی که سفارش فروش ثبت شود به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انتقال داده و به‌صورت تجمیعی پردازش‌ می شود.

8

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان، با اشاره به اینکه احزار هویت و اعتبار سنجی سفارش‌دهنده مهم‌ترین اقدام در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام‌شده است، عنوان کرد: در این شرکت، شماره شبا و شماره موبایل فرد را تطبیق می‌دهند و افرادی که در این زمینه مشکلی نداشته باشد مبالغی وارد حسابشان می‌شود.

ملک، با اشاره به اینکه از هفته اول شهریورماه سال جاری "صندوق دارا دوم" با تخفیف ۳۰ درصد عرضه می‌شود، گفت: این سبد سهام متشکل از سهام پالایشگاه تهران، بندرعباس، تبریز و اصفهان بوده که افراد می‌توانند با کد ملی تا ۵ میلیون تومان خریداری کنند.

دکتر احمدی، مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری و مشاور شرکت سرمایه‌گذاری استان کردستان، با اشاره به خریدوفروش سهام عدالت و انتخاب شیوه مناسب مدیریت، گفت: نظام جمهوری اسلامی انتخاب مدیریت را به افراد دارای سهام داد که خود یکی از روش‌ها را انتخاب کنند.

وی ذکر کرد: روش مستقیم و غیرمستقیم هرکدام مزایا و معایب خود را دارد لذا تعدادی از افراد که توانایی ریسک‌پذیری را دارند روش مستقیم را انتخاب و خود مدیریت سبد سهام را به عهده می‌گیرند.

مشاور شرکت سرمایه‌گذاری استان کردستان، به شیوه فروش اشاره و عنوان کرد: سهام داران باید از طریق روش مستقیم از طریق دو بار ۳۰ درصدی و یک ۴۰ درصدی مجموعاً سهام خود را نقد کنند که تاکنون یک فقره از آن انجام‌شده است.

احمدی با اشاره به تفاوت قیمت فروش در روش مستقیم، افزود: تفاوت عدد در روش مستقیم بنا بر انتخاب بانک به دو عامل بستگی دارد که شامل زمان فروش و انتخاب سهام‌ بوده که موجب تفاوت قیمت شده است.

وی روش غیرمستقیم را روشی کم ریسک عنوان کرد و افزود: در این روش لازم نیست افراد سبد گردانی و مدیریت سهام را داشته باشند، تنها سهام یک شرکت در استان (به نام شرکت سرمایه‌گذاری استانی) را مدیریت می‌کنند.

مشاور شرکت سرمایه‌گذاری استان کردستان، بیان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری استانی با تیم تخصیصی و کادری مجرب، مدیریت ۳۶ شرکت را به عهده می‌گیرد لذا برای افرادی که آشنایی با سهام ندارند روش غیرمستقیم مطمئن‌ترین روش و معتمدترین مسیر است.

احمدی گفت: شرکت سرمایه‌گذاری استانی از سال ۸۶ تأسیس‌شده و سهام‌داران این شرکت دارای ۹ تعاونی بودند که از آن سال به بعد برای اولین شرکت سرمایه‌گذاری استانی ایران برای سهامی عام ثبت بورس کردند که قرار براین بود در همان سال شرایط پذیرش و فروش سهام فراهم شود که با توجه به تغییر و گفتمان دولت به امسال موکول شد.

وی افزود: در حال حاضر دو مرحله مانده که سهام غیرمستقیم استان کردستان قابلیت فروش و خرید را پیدا کند درواقع گام‌های خوبی در این زمینه انجام‌شده و افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری در چند روز آینده برگزار می شود.

مشاور شرکت سرمایه‌گذاری استان کردستان، با اشاره به اینکه سهام روش غیرمستقیم ۶۲ درصد رشد کرده است، بیان کرد: سهام مجموعه استان ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود که در ۱۵ مرداد به ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش پیداکرده است.

احمدی عنوان کرد: افرادی که در نگه داشتن سهام عدالت صبر می‌کنند در سه مرحله امکان منفعت دارند که شامل رشد مستمر بازار سرمایه، سهیم بودن از سود شرکت و همچنین ۱۳ شرکت دیگر که غیر بورسی هستند و در آینده وارد بورس شده که سهام‌داران می‌توانند از آن نیز سود ببرند.

ارسطو گویلی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری در استان کردستان، گفت: افرادی که مدیریت روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند تاکنون سهام شان صد درصد رشد کرده است.

وی ذکر کرد: افرادی که سهام ۴۹۲ هزارتومانی دارند و تاکنون اقدامی برای فروش آن نکرده‌اند امروز به ارزش ۱۹ میلیون تومان رسیده و همچنین افرادی که سهام ۵۳۲ هزارتومانی داشته‌اند به بیش از ۲۰ میلیون تومان افزایش پیداکرده است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری در استان کردستان، افزود: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز سهام یک‌میلیون تومانی دارند که ارزش سهام شان به ۳۹ میلیون تومان افزایش‌یافته است.

گویلی تاکید کرد: مردم باید بدانند فروش سهام چه به روش مستقیم و چه غیرمستقیم نیازی به هیچ‌گونه عجله‌ای ندارد لذا افراد با آگاهی باید سهام را مدیریت کنند.

وی با اشاره به شناخت مردم از سهام عدالت، ذکر کرد: بازار سرمایه، بازاری است که مردم مالکیت بخشی از شرکت‌های بازار را خریدداری و بعد از مدت‌زمانی اقدام به فروش آن می‌کنند و در سودآوری و زیان سازی آن شریک می‌شوند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری در استان کردستان، تصریح کرد: سهام عدالت، سهام ۴۹ شرکت است که از این تعداد ۳۶ شرکت آن در بورس قرار دارند و مابقی نیز به‌زودی وارد بورس می‌شوند.

گویلی، به تلاطم بازار اشاره کرد و افزود: باید توجه کرد حدود یک ماه بازار بدون وقفه رشد کرد و در برابر این رشد چند روز افت طبیعی و ذات بازار سرمایه است.

وی عنوان کرد: پارامترهای بسیاری بر روی رشد و نزول بازار سرمایه تأثیرگذار است و از اصلی‌ترین آن می توان به وضعیت و ارزش شرکت‌ها اشاره کرد که سود سازی و زیان‌آوری را به وجود می‌آورد همچنین بازار ارز، شرایط اقتصادی کشور و نرخ بهره بانکی تأثیرگذار در بازار سرمایه است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری در استان کردستان، گفت: خوشبختانه بازار بورس ما مانند بازارهای جهانی نیست که کنترل نشده باشد درواقع براثر شیوع ویروس کرونا بازار کشورهای مختلف بخصوص کشورهای غربی به دلیل اینکه محدودیت در رشد و افت ارزش سهام ندارد افت شدید پیدا کرد. اما در بازار ایران محدودیت‌های مختلفی وجود دارد و اکثر سهام محدودیت ۵ درصدی را دارند و اگر روزی به‌شدت بورس ریزش کند حداکثر ۵ درصد سهام مردم افت می‌کند.

گویلی بیان کرد: بسیاری افراد از داشتن سهام عدالت خود بی‌اطلاع هستند به‌ویژه خانواده‌های آموزش‌وپرورش، بازنشسته‌های لشکری و کشوری، نیروی انتظامی، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که دارای سهام عدالت هستند باید از سایت سامانه سهام عدالت و شرکت سرمایه‌گذاری استان استعلام بگیرند و از وضعیت سهام خود اطلاع یابند.

وی با اشاره به اینکه دانش بورسی و بازار سرمایه در استان کردستان بسیار ضعیف است در این راستا به سهام‌داران توصیه کرد: آن دسته افرادی که با سهام عدالت آشنایی ندارند می‌توانند تنها با خرید عرضه اولیه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعالیت خود را آغاز کنند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری در استان کردستان، با اشاره به اینکه مردم استان در بازار سرمایه به چه کسی اعتماد کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه تعداد زیادی از افراد در فضای مجازی، سایت‌ها و شرکت‌های مختلف بدون مجوز قانونی به مردم اطلاعات غلط می‌دهند لذا مردم باید توجه داشته باشند که خود صاحب سرمایه هستند و نیازی به راهنمایی این افراد ندارند.

گویلی با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها در استان به‌صورت رسمی فعالیت دارند، یادآور شد: افراد می‌توانند از مراجع رسمی در دفتر کارگزاری‌ها و مؤسسات مورد تائید فنی و حرفه‌ای جهت آموزش مراجعه کنند و به‌طور کامل در این بازار شناخت پیدا کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۵۷۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان