//
کدخبر: ۲۶۲۹۸۰ //

"صادرات بنزین" برگ برنده اقتصاد مقاومتی در روزهای تحریم

هنوز فرصت های بسیاری در بازار جهانی فرآورده های نفتی داریم که نمود کوچکی از آن در صادرات بنزین به ونزوئلا ظهور کرده و می توان ده ها فرصت مشابه را با توسعه ظرفیت های پالایشگاهی برای کشور به وجود آورد.

"صادرات بنزین" برگ برنده اقتصاد مقاومتی در روزهای تحریم
به گزارش فرتاک نیوز،

پس از خودکفایی در تولید بنزین، با عبور ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور از مرز 110 میلیون لیتر و باقی ماندن متوسط مصرف روزانه پایین تر از 90 میلیون لیتر، فرصت ذخیره سازی و صادرات این فرآورده استراتژیک نفتی برای کشور با هدف افزایش ارزآوری و ارتقای سهم ایران در تجارت جهانی فرآورده های نفتی فراهم شد.

ایران در اواخر سال 97 صادرات محموله های بنزین را آغاز کرده و در سال گذشته با دستیابی به بازارهای باثبات و متنوع، به جمع کشورهای صادرکننده بنزین پیوست.

صادرات بنزین امروز در شرایطی که امریکا تلاش دارد از هر راه ناعادلانه و مغرضانه ای ایران را در تجارت آزاد جهانی محدود کند، به عنوان برگ برنده روزهای تحریمی استفاده شده و اسم ایران را در تجارت این فرآورده استراتژیک نفتی با ونزوئلا، تیتر یک روزنامه ها و خبرگزاری ها کرده است.

این مهم، دستاوردی است که در سایه توجه به سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی حاصل شده و در جای جای پروسه دستیابی به خودکفایی در تولید و تأمین بنزین، رد پای تکیه بر توان داخلی دیده می شود و این مهم، مصداق بارز درون‌زایی و برون‌گرایی اقتصاد مقاومتی است؛ چرا که با تکیه بر ظرفیت های داخلی و ارتقای سطح دانش فنی، پتانسیلی ایجاد شده که امروز می توانیم نتیجه و محصول آنرا در جهان عرضه کنیم.

"انتخاب مشتریان راهبری" و "افزایش صادرات فرآورده های نفتی" دو بند از تأکیدات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی در سال 92 بود و امسال نیز دوباره رهبر معظم انقلاب، بر "توسعه ظرفیت پالایشگاهی"، "تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین‌دستی نفت" و "جلوگیری از خام‌فروشی" تأکید کرده اند. درحالی که نفت خام در شرایط آشفته جهانی، سیاسی کاری ها و تحریم ها، بازار مناسبی همچون گذشته ندارد، اقتصاد جهانیِ در تلاش برای حرکت در شرایط پساکرونا، محموله های فرآورده نفتی باکیفیت را با رغبت بیشتری خریداری و صرف چرخش اقتصاد می کند؛ این یعنی هنوز فرصت های بسیاری در بازار جهانی فرآورده های نفتی داریم که نمود کوچکی از آن در صادرات بنزین به ونزوئلا ظهور کرده و می توان ده ها فرصت مشابه را با توسعه ظرفیت های پالایشگاهی برای کشور به وجود آورد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۹۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان