//
کدخبر: ۲۵۰۴۸۹ //

بی توجهی برخی ایرلاین ها به دستور وزیر راه/ سازمان هواپیمایی تماشاچی تخلف آشکار شرکت های هواپیمایی

در حالی وزیر راه دستور استرداد وجه بلیت پروازهای داخلی را داده و بخشنامه مربوطه نیز به ایرلاین ها ابلاغ شده که برخی شرکت های هواپیمایی بی توجه به دستور اسلامی مبلغ بلیت را با کسر جریمه به مردم پرداخت می کنند.

بی توجهی برخی ایرلاین ها به دستور وزیر راه/ سازمان هواپیمایی تماشاچی تخلف آشکار شرکت های هواپیمایی
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی 5 اسفند امسال با تشدید شیوع کرونا ویروس (کووید 19) و نگرانی مردم بابت انجام سفرهای نوروزی دستور داد تا وجه بلیت پروازهای داخلی و قطار بدون جریمه کنسلی به مردم پرداخت شود.

وی در این باره گفته بود:«به دستگاه‌های متولی راه‌‌آهن و هواپیمایی ابلاغ شده است برای بازگرداندن هزینه بلیت مردم،‌ هزینه‌ای بابت لغو دریافت نشود.خیال مردم راحت باشد و جای  نگرانی نیست،‌ حتی مسافران هواپیما می‌توانند بلیت خود را به حالت open تبدیل کنند تا در زمان دلخواه دیگری اقدام به سفر کنند.»

یک روز بعد سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا شرکت های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی موظف هستند وجه کامل بلیت‌های خریداری‌شده پروازهای داخلی و خارجی را که قبل از 5 اسفندماه خریداری شده است به‌طور کامل به مردم پرداخت کنند.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفته بود: بر اساس این بخشنامه تمام شرکت‌های هواپیمایی ملزم به بازپرداخت وجه کامل بلیت پروازهایی هستند که تا قبل از تاریخ 5 اسفندماه 98 خریداری شده است.

وی با تأکید بر این‌که بازپرداخت وجه این بلیت‌ها باید بدون اخذ جریمه کنسلی صورت بگیرد، افزود: کسانی که از بخشنامه سازمان هواپیمایی تخطی کنند به مراجع ذی‌ربط معرفی خواهند شد.

وی تصریح کرد: هموطنان در صورت مشاهده موارد تخلف، آن را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش کنند.

این در حالی بود که بر خلاف تاکید وزیر راه خیال مردم بابت استرداد وجه بلیت بدون کم و کاست خبری نبود. در یک نمونه یکی از مخاطبان با ارسال تصویری از دریافت جریمه کنسلی توسط سایت فلایتیو (FLIGHTIO) برای پرواز تهران ــ مشهد ــ تهران خبر داده است.

وی در این باره می‌گوید: 15 بهمن امسال نسبت به خرید بلیت پرواز تهران ــ مشهد هواپیمایی آتا برای تاریخ 4 فروردین 99 و مشهد ــ‌ تهران (مورخ 9 فروردین 99) از سایت فلایتیو اقدام کردم.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌ها بابت این موضوع و همچنین اعلام وزیر راه و شهرسازی برای کنسل کردن پرواز و دریافت وجه بلیت‌ها اقدام کردم.

وی بیان کرد: این در حالی است که متأسفانه سایت فلایتیو 40 درصد را بابت جریمه استرداد بلیت محاسبه و از مبلغ بلیت کسر کرد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به این موضوع با تکرار سخنان وزیر راه و شهرسازی و تاکید بر این که با سایت های متخلف در استرداد کل مبلغ بلیت پروازهای داخلی برخورد می کنیم، گفت: مردم نگران این موضوع نباشند.

رضا جعفرزاده در گفت وگویی اظهار کرد: با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی بخشنامه استرداد مبلغ بلیت پروازهای داخلی خریداری شده تا قبل از 5 اسفندماه را ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: تمام شرکت های هواپیمایی، آژانس ها، سایت و... ملزم به اجرای این بخشنامه هستند و باید وجه بلیت را به طور کامل و بدون کسر هزینه به مردم پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: در صورت  بروز هرگونه تخلف، از هموطنان می خواهیم  موارد احتمالی را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش کنند و ما در اسرع وقت به آنها رسیدگی خواهیم کرد.

 انتظار آن بود که سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی این بخش بلافاصله با سایت متخلف فلایتیو برخورد کند، اما با توجه به تداوم تضییع حقوق مردم به نظر می رسد این سازمان همچنان به عنوان یک تماشاچی اتفاقات حمل و نقل هوایی مسافری را نظاره می کند.

این بی توجهی باعث شده تا برخی ایرلاین ها از عدم نظارت مناسب سازمان هواپیمایی سوء استفاده کنند. هواپیمایی ایران ایرتور در این آشفته بازار مبلغ بلیت های پروازی فروخته شده به مردم تا قبل از 5 اسفند امسال را با کسر جریمه کنسلی پرداخت می کند.

یکی از افرادی که از این اقدام ایران ایرتور متضرر شده می گوید: با توجه به شیوع کرونا ویروس، تاکید مقامات و مسئولان در عدم انجام سفر برای دریافت وجه بلیت پرواز تهران-کیش اقدام کردم.

وی ادامه داد: بنده این بلیت را در بهمن ماه امسال با قیمت 4 میلیون تومان خریداری کرده بودم و طبیعتا مشمول دستور وزیر راه و شهرسازی و ابلاغیه سازمان هواپیمایی می شد، اما متاسفانه هواپیمایی ایران ایرتور با کسر جریمه کنسلی مبلغ بلیت را پرداخت کرد.

وی بیان کرد: هر چه موضوع دستور وزیر و بخشنامه سازمان هواپیمایی را به کارکنان این ایرلاین یادآوری کردیم متاسفانه می گفتند که ما کاری به این مسائل نداریم و با کسر جریمه کنسلی پول شما را پس می دهیم و در نهایت هم تلاش های ما به جایی نرسید و ایرلاین مذکور کار خودش را کرد و از 4 میلیون تومان، 3 میلیون و 252 هزار و 300 تومان را برگرداند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: مردم انتظار دارند این سازمان به وظیفه نظارتی خود در خصوص احقاق حقوق مردم عمل کند، نه اینکه فقط تماشاچی ظلمی باشد که به مردم روا می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۵۰۴۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان