//
کدخبر: ۲۴۶۶۴۹ //

محصولات جدید ایران خودرو و سایپا و استانداردهای ۸۵گانه

چهارشنبه هفته گذشته (۳۰ بهمن) دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در مراسمی با حضور رئیس جمهوری، چهار خودروی جدید خود را در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشتند. با توجه به تاکید سازمان ملی استاندارد بر لزوم برخورداری خودروها از استانداردهای ۸۵گانه، باید دید این خودروها استانداردهای یاد شده را پاس می‌کنند یا خیر؟

محصولات جدید ایران خودرو و سایپا و استانداردهای ۸۵گانه
به گزارش فرتاک نیوز،

ارتقای استانداردهای خودرویی به ۸۵ مورد از سال ۹۶ آغاز شد، در آن زمان این استانداردها برای خودروهای وارداتی اجباری  شد، اما برای خودروهای داخلی یک مهلت سه ساله در نظر گرفته شد.

براساس روند اجباری شدن استانداردهای اجباری خودروها از یکم دی ماه سال ۹۶ استانداردهای ۵۲ گانه خودرویی پیاده شد، از یکم دی ماه پارسال استانداردهای ۶۳ گانه و از اول دی ماه امسال استانداردهای ۸۵‌گانه خودروها اجباری شد.

استانداردهایی که به گفته مسوولان سازمان ملی استاندارد، برای ایمنی مردم و ارتقای خودروهای مورد استفاده طراحی شده و به هیچ عنوان سختگیرانه نیست.

دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K۱۳۲ ایران خودرو و رُهام و کراس‌کانتری سایپا، خودروهایی بودند که هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری به نمایش گذاشته شدند. خودروهایی که در نگاه نخست دارای طرح‌های بدنه جالبی بوده و بلوغ خودروسازان داخلی را نشان می‌دادند.

تاکید سازمان ملی استاندارد بر لزوم برخورداری خودروها از استانداردهای ۸۵گانه، ما را بر آن داشت تا در این زمینه با معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران به گفت وگو بنشینیم.

«وحید مرندی‌مقدم» می‌گوید: خودروسازان یاد شده باید مدارک مربوط به استانداردهای ۸۵‌گانه این خودروها را برای سازمان ملی استاندارد ارسال کنند.

به گفته این مقام مسوول، از آنجایی که خودروهای یاد شده بر روی پلتفرم‌های محصولات قدیمی‌تر ایران‌خودرو و سایپا تولید شده، برخی استانداردهایشان قابل تسری است و به همین دلیل آنها را کنترل نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: ‌اگر آپشن یا امکانات جدیدی در این خودروها نصب شده باشد یا از طرح و ایده جدیدی استفاده کرده باشند، باید مدارک لازم را به این سازمان ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گرفته و مراحل تایید را بگذرانند.

مرندی مقدم خاطرنشان کرد:‌ خودرویی مانند دناپلاس توربو از استانداردهای ۸۵‌گانه برخوردار است و به همین دلیل تایید و شماره‌گذاری شده است و در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها تردد می‌کند، اما اکنون نسخه جدیدتری از این خودرو مجهز به دنده اتوماتیک عرضه و رونمایی شده و باید استانداردهای مربوطه بررسی شود.

مشخصات خودروهای جدید

K۱۳۲ محصول جدید ایران خودرو یک سدان در رده C است و با توجه به الگوی درب ها، نمای جانبی، کاپوت، شیشه ها و زاویه های داشبورد از پلتفرم PF۱ گروه PSA در K۱۳۲ استفاده شده است.

بر اساس برنامه‌های ایران خودرو، نمونه نهایی K۱۳۲ در تابستان سال ۹۹ به صورت رسمی وارد خط تولید خواهد شد. K۱۳۲ مانند پژو ۳۰۱ به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، تهویه دستی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و غیره مجهز است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به آخرین نسخه دنا تغییرات فنی بسیاری به خود دیده، موتور بهتری دارد و تعادل و پایداری‌اش بالا رفته است. افزایش توان موتور، سیستم خنک‌کاری بهتر و هماهنگی بیشتر در تعویض دنده از جمله مشخصه‌های بارز این خودرو ذکر شده است.

همچنین، دو محصول سدان و کراس‌اوور (نیم‌شاسی) تولیدی گروه سایپا با اتکا به مگاپلت‌فرم ایرانی SP۱۰۰ طراحی شده‌اند و قرار است در سال‌ ۹۹ به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شوند.

مدل سدان این خودروها در چند تیپ مختلف و با بهره‌گیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد.

مدل کراس‌اوور نیز در انتهای سال آینده و در چند تیپ با بهره‌گیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۶۶۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان