//
کدخبر: ۲۴۳۷۶۱ //

بنزین سفرهای نوروزی؛ شاید هفته بعد

قرار بود هیأت وزیران در جلسه دیروز پیشنهاد اختصاص بنزین نوروزی را بررسی و تکلیف بنزین سفر را روشن کند، اما پس از پایان جلسه، خبری اعلام نشد تا انتظارات به هفته آینده کشیده شود.

بنزین سفرهای نوروزی؛ شاید هفته بعد
به گزارش فرتاک نیوز،

 پیش‌تر وزیر نفت گفته بود: پیشنهادی برای اختصاص سهمیه بنزین در ایام نوروز دریافت نکرده، نامه‌ای هم با این مضمون به دولت ارسال نشده؛ اما معاون وزارت گردشگری در پاسخ اعلام کرد: موضوع اختصاص بنزین نوروزی را پیگیری کرده و درخواست خود را هم به دولت و هم وزارت نفت ارسال کرده‌ایم. کنش و واکنشی که به خوبی نشان می‌دهد کدام مجموعه در داخل دولت با این طرح موافق است و کدام مجموعه مخالف. قیمت بنزین در آبان‌ماه امسال افزایش یافت و همزمان سهمیه‌بندی شد. برخی کارشناسان حوزه گردشگری می‌گویند: این موضوع بر آمار سفرهای زمینی داخلی تأثیر منفی گذاشته است. حالا با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز99 وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تقاضای جدیدی را برای اختصاص سهمیه بنزین مطرح کرده اما به‌ نظر می‌رسد وزارت نفت با این پیشنهاد مخالف است. در تازه‌ترین اظهارنظر، حمید قاسمی، معاون شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران دیروز تأکید کرد: تاکنون چیزی مبنی بر واریز بنزین سفرهای نوروزی ابلاغ نشده اما قرار است هیأت وزیران تکلیف را روشن و اعلام کند. به گزارش همشهری، هرچند به گفته معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی قرار بود در جلسه دیروز هیأت دولت پیشنهاد اختصاص بنزین نوروزی مطرح و درباره آن تصمیم‌ گرفته شود، اما پس از پایان این جلسه، خبری اعلام نشد تا انتظارات به هفته آینده کشیده شود. هفته گذشته، بیژن زنگنه، وزیر نفت گفته بود: «تا الان پیشنهادی درباره سهمیه «بنزین سفر» مطرح نشده است. برای سهمیه بنزین عید هم چیزی ابلاغ نشده است. تصمیم‌گیری در این‌باره در حوزه اختیارات من، به‌عنوان وزارت نفت، نیست. مجلس هم چیزی در این‌باره تصویب نکرده، البته بحث کردند اما تصویب نکردند، در عین حال نمی‌دانم دولت چه تصمیمی می‌گیرد. او در عین حال تأکید کرد: البته هر سهمیه اضافی بار مالی سنگینی دارد. این اظهارنظر آخر زنگنه نشان می‌دهد ریشه مخالفت وزارت نفت با تخصیص سهمیه سفر حساب و کتاب‌های مالی است.

در انتظار بنزین سفر
ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مقابل معتقد است: درخواست اختصاص سهمیه ویژه بنزین سفر به دولت و وزارت نفت داده شده است تا به توسعه گردشگری و سفرهای داخلی کمکی شود. او درباره اینکه درخواست اختصاص بنزین ویژه سفر چه زمانی به دولت و وزارت نفت داده شده، می‌گوید: همان اوایل جریان سهمیه‌بندی بنزین، طرحی با عنوان اختصاص سهمیه ویژه «بنزین سفر» در حد ۱۲۰لیتر، به قیمت مصوب لیتری ۱۵۰۰تومان، با هدف توسعه سفرهای نوروزی و گردشگری داخلی و تشویق مردم به سفر، به دولت و وزارت نفت داده شد و در جلسه‌های مختلف با سایر دستگاه‌های اقتصادی در قالب «بسته حمایتی سفر» مطرح و پیگیری شده است. همچنان همان طرح را پیگیریم.
معاون گردشگری درباره ابراز بی‌اطلاعی وزارت نفت هم اعلام کرد: اگر این درخواست به‌دست وزیر نفت نرسیده، دوباره آن را ارائه می‌کنیم. این موضوع، مطالبه وزارت گردشگری نبوده، بلکه فعالان گردشگری از ما مطالبه کرده‌اند، ما هم به‌عنوان متولی سفر و گردشگری در کشور، پیگیر آن هستیم. در واقع ما آنچه مردم، گردشگران و فعالان بخش خصوصی خواسته‌اند را از طریق دولت و مشخصا وزارت نفت، پیگیری می‌کنیم.

تصمیم‌گیری شاید هفته آینده
این احتمال همچنان مطرح است که تصمیم‌گیری درباره بنزین سفرهای نوروزی به‌دلیل مخالفت وزارت نفت و دفاع وزارت گردشگری به نشست هیأت دولت کشیده شود. چالش اصلی که وزارت نفت از آن به‌عنوان بار مالی سنگین درصورت اختصاص بنزین نوروزی از آن یاد می‌کند، به این دلیل است که منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین به‌عنوان کمک معیشتی بین 60میلیون ایرانی نیازمند توزیع می‌شود و درصورت اختصاص سهمیه بنزین نوروزی به میزان 120لیتر با قیمت 1500تومان به ازای هر لیتر، دولت برای پرداخت کمک معیشتی با مشکل کسری بودجه مواجه شود و به همین دلیل اصلی‌ترین مسئله تصمیم‌گیری درباره نحوه جبران این کسری بودجه است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۴۳۷۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان