//
کدخبر: ۲۳۶۰۲۷ //
یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تشریح کرد

پیچیدگی‌ها و ابهامات طرح مسکن «کوچک اندازه»

یک اقتصاددان معتقد است طرح مسکن کوچک اندازه ابهامات زیادی دارد، اما به طور قطع برای گروه کارگران و کسانی که اکنون خارج از شهر زندگی می کنند مناسب است اما در هر شرایط اقتصادی مناسب اجرا نیست.

پیچیدگی‌ها و ابهامات طرح مسکن «کوچک اندازه»
به گزارش فرتاک نیوز،

مهدی تقوی ضرورتی برای ورود شهرداری به حوزه مسکن و ساخت خانه‌های کوچک اندازه ندانسته و گفت: شهرداری تهران حوزه مسئولیت بسیار وسیعی دارد که متاسفانه برخی از این مسئولیت‌ها به دلیل اقدامات گذشته و مشکلات مالی و بدهی‌ها به کندی انجام می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، با بیان اینکه جزییات دقیق طرح مسکن کوچک اندازه به درستی مطرح نشده است، گفت: جدای از اینکه ساخت مسکن و سیاستگذاری در این حوزه جزو وظایف شهرداری نیست، اما با توجه به شرایط کنونی اقتصاد و کاهش سود سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش مسکن، فکر نمی‌کنم انبوه سازان یا بخش خصوصی رقبتی برای ورود به این بازار داشته باشند.

به گفته او؛ برخی مثال شهر توکیو را می‌زنند اما باید گفت جمعیت توکیو خیلی بیشتر از تهران است و زیرساخت این شهر قابل مقایسه با تهران نیست.

تقوی با طرح این سوال که منابع مالی طرح مسکن کوچک اندازه از کجا تامین خواهد شد؟، معتقد است: تصمیم گیران این سیاست باید این موضوع را هم مشخص کنند که آیا جانمایی برای ساخت این خانه‌ها انجام شده است یا نه. چرا که به گفته مسئولان شهرداری جای خالی در تهران وجود ندارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه نزدیک به ۴۳ درصد خانوارها در تهران مستاجر هستند، معتقد است: این طرح به طور قطع برای گروه کارگران و کسانی که اکنون خارج از شهر زندگی می‌کنند و در طول هفته باید بین تهران و شهرهای اطراف در رفت و آمد باشد مناسب است، اما نه در شرایط اقتصادی کنونی. به این دلیل که خانوارها روز به روز سبدشان کوچک‌تر می‌شود و تحمل بار اضافه‌ای مانند پرداخت اجاره خانه ۳۰ متری را شاید نداشته باشند.

پیش تر مسئولان شهرداری تهران، طرح تهیه مسکن ۳۰ متری برای افراد کم بضاعت را مطرح کرده بودند. به گفته آنان؛ در حوزه مسکن کوچک اندازه شهرداری فقط قرار است تسهیل گری کند نه اینکه خودش چیزی بسازد. لازم است با برداشتن موانع از سر راه بخش خصوصی، امکان تولید و ساخت واحدهای متناسب با نیاز مردم را فراهم کرد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۶۰۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان