//
کدخبر: ۲۳۳۰۸۲ //

گردشگری بهترین راهکار تقویت اقتصاد بدون نفت است

یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس تاکید کرد که این موضوع که توسعه صنعت گردشگری بهترین راهکار برای تقویت اقتصاد بدون نفت محسوب می‌شود، مورد تایید بسیاری از اقتصاددانان است

گردشگری بهترین راهکار تقویت اقتصاد بدون نفت است
به گزارش فرتاک نیوز،

غلامحسین شعرا سه‌شنبه سوم دیماه در جلسه بررسی موضوع "تاثیرات مستقیم و غیر مسقیم نپیوستن ایران به FATF بر صنعت گردشگری"، با بیان اینکه گردشگری از نظر اقتصادی یکی از منابع مهم درآمدزایی و ارزآوری و ایجاد اشتغال و از ظرفیت‌های بسیار بالا برای رشد و توسعه محسوب می‌شود، گفت: ایران با برخورداری از پیشینه تمدنی کهن، پتانسیل ها و جاذبه‌های متنوع گردشگری و موقعیت برجسته اقلیمی، پتانسیل بسیار زیادی برای جذب توریست و کسب درآمد پایدار از صنعت توریسم دارد اما جایگاه ما در صنعت گردشگری مناسب نیست.

به گزارش ایسنا، این فعال اقتصادی گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی جهان و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را برای جذب گردشگر دارد؛ اما تاکنون از این ظرفیت ها بهره برداری مناسب نشده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره بحران ارزی به عنوان یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران، اضافه کرد: گردشگری و توسعه آن از راه‌ حل‌هایی است که نه فقط برای کمک به حل معضل ارز، بلکه به صورت چند منظوره می‌تواند کشور را از بحران خارج کند

وی ادامه داد: یکی از اصلی ترین نیاز یک گردشگر خارجی انجام مبادلات بانکی و مالی است به طوری که گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند اغلب مبادلات مالی و خریدهای خود را در کشور خود یا دیگر کشورهایی که به آن سفر می‌کنند، با کارت‌های اعتباری انجام می‌دهند و حتی‌الامکان از حمل پول نقد اجتناب می‌کنند که به‌دلیل پاره‌ای مشکلات سیاسی که به ‌تبع آن محدودیت‌هایی در زمینه مبادلات مالی در سطح بین‌المللی برای ایران وجود دارد.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی، تبلیغات و نبود نگاه جدی به حوزه گردشگری در دیپلماسی خارجی از مشکلات کشور در توسعه این صنعت به‌ویژه در بخش گردشگری خارجی است.

شعرا افزود: بر اساس گزارش شاخص رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۷، ایران به‌لحاظ تعداد سایت‌های فرهنگی میراث جهانی حائز رتبه نهم در جهان است اما این میراث تا چه اندازه در جذب گردشگر خارجی مورد استفاده قرار گرفته و یا تا چه اندازه برای حضور افراد معلول و کم توان مناسب سازی شده است.

او اضافه کرد: استانداردهای صنعت گردشگری در مقیاس جهانی و احترام به حقوق گردشگر ایجاب می‌کند که صنعت گردشگری کشور ما مسیر حرکت خودرا تغییر دهد و فعالان این بخش برای تحرک و پویایی آن تدابیری علمی اتخاذ شود. 

شعرا با اشاره به مشکلات و راهکارهای توسعه گردشگری استان فارس، گفت: در بخش هتلداری کمبود مراکز اقامتی و اتمام هتل های نیمه تمام، افزایش اقامتگاه های بوم گردی، ساماندهی واحدهای اقامتی نیازمند مهندسی و طرح اقتصادی برای خروج این بخش از بحران هستیم.

او ادامه داد: همچنین بافت تاریخی شیراز سرمایه ارزشمندی است اما خانه های تاریخی در بافت روبه تخریب هستند و به جای آن خیابان ساخته می شود و باید در سطح کشوری برای رسیدگی به آنها چاره ای اندیشید که برای حفظ و استفاده موثر از این ظرفیت همه بخش ها و مجموعه ها متعهد به حفظ آن باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۳۰۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان