//
کدخبر: ۲۲۸۵۵۵ //

ابهام در تائید صلاحیت اعضای هیئت مدیره بانک رفاه کارگران!

صلاحیت اعضای هیئت مدیره بانک رفاه کارگران به دلیل عدم برگزاری مجمع عمومی و عدم تاییدیه بانک مرکزی در هاله ای از ابهام است!

ابهام در تائید صلاحیت اعضای هیئت مدیره بانک رفاه کارگران!

به گزارش فرتاک نیوز اقتصادی؛ یکی از وظائف اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نظارت دقیق و موشکافانه بر عملکرد همه جانبه سیستم بانکی کشور است که صد البته عملکرد درست و قانونمند بانکها در گرو وجود مدیران توانمندی است که ضمن برخورداری از شایستگی‌ها و صلاحیت‌های عمومی از قبیل حُسن شهرت و امانتداری، دارای صلاحیت های  تخصصی از جمله  علم و دانش مرتبط  و همچنین سابقه و تجربه کافی برای اداره امور بانکها  نیز باشند.

 قانونگذار در تبصره 4 ماده 96 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه مورخ 15‌‌/10‌‌/1389 مجلس شورای اسلامی، انتخاب مدیرعامل و هیأت مدیره بانک‌های دولتی را منوط به صدور مجوز صلاحیت حرفه‌ای آنان از سوی بانک مرکزی عنوان می‌کند؛ همچنان‌که سابقاً به موجب قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون اجازه تأسیس بانک‌های غیردولتی مصوب سال 1379، تصدی‌ سمت‌های مدیریتی در بانک‌های یاد شده را به تأیید صلاحیت داوطلبان توسط بانک مرکزی مشروط دانسته بود.

بر همین اساس، وفق تبصره 3 ماده 96 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این حق و تکلیف را یافت تا بر اساس مقررات قانونی، نسبت به سلب صلاحیت حرفه‌ای و لغو مجوز و محکومیت متخلفین فعال در حوزه پولی به پرداخت جریمه اقدام کند؛‌ همچنین در قانون یادشده تصریح شده بود که در صورت سلب صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری توسط بانک مرکزی، اشخاص فوق‌الذکر از مسئولیت مربوطه منفصل شده و ادامه تصدی آنان، مصداق عنوان مجرمانه‌ای تحت عنوان «در حکم دخل و تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال عمومی» است.

عنایت دارند؛ با توجه به مراتب فوق و در راستای اجرای تکالیف مقرر در مقرره‌های پیش‌گفته، «دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره مؤسسات اعتباری» در سال 1390، طی بخشنامه‌ی شماره 137593‌/90 مورخ 15‌/6‌/1390، به شبکه‌ بانکی کشور ابلاغ شد و البته پس از آن مشمول اصلاحات و الحاقات موردی نیز شد.

 متعاقباً در «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره مؤسسات اعتباری غیردولتی» که به استناد تبصره 2 ذیل ماده 5 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، تدوین و در جلسه مورخ 28‌/10‌/1393 هیأت ‌وزیران به تصویب رسید، در مواد 51، 52، 53، 59 و 60 و همچنین ماده 95 بر لزوم تأیید صلاحیت مدیران مؤسسات اعتباری غیردولتی و اعمال ضمانت اجراهای انتظامی و کیفریِ‌ تخلف‌کنندگان از قوانین و مقررات مُهر تأکید زده‌ شد.

علی‌ایحال با توجه به تجربیات حاصل از اجرای چندین ساله «دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره بانکها و  مؤسسات اعتباری» و اخذ ملاحظات و نظرات اصلاحی و تکمیلی در این خصوص، بازنگری کلی در دستورالعمل یادشده در دستور کار قرار گرفت و نهایتاً اصلاحیه دستورالعمل موصوف در بیست و نهمین جلسه مورخ 26‌/10‌/1395 کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

بنا بر اعلام  بانک مرکزی ، صلاحیت تخصصی، فردی و التزام نامزدهای عضویت در هیات مدیره، مدیرعامل و قائم‌مقام مدیرعامل به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ‌باید قبلا توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گیرد.

یکی از بانک هایی که  به نظر می رسد  برخی از اعضای هیئت مدیره آن نیازمند اخذ تائید صلاحیت را از بانک مرکزی  هستند، بانک رفاه کارگران می باشد . اعضای هیئت مدیره کنونی بر اساس آنچه که از سایت این بانک برداشت می شود  عبارتند از آقایان :

دکتر محمدعلی سهمانی مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره

 دکتر محمد حسین مهدوی عادلی عضو هیات مدیره

فرشید فرخ نژاد عضو هیات مدیره

حسین رحمتی عضو هیات مدیره

نجات امینی عضو هیئت مدیره

 البته بر اساس آنچه که سایت بانک رفاه کارگران اعلام می کند ظاهرا مشخص نیست که از میان اعضای هیئت مدیره فعلی کدامیک از اعضا رئیس هیئت مدیره می باشد اما بر اساس شنیده ها ظاهرا آقای مهدوی عادلی رئیس هئیت مدیره این بانک می باشند که برای مثال شخص آقای  دکتر محمدحسین مهدوی عادلی  عضو  مدیره بانک رفاه کارگران از سال 1392عضو هیئت رئیسه این بانک  بوده  و علی الاوصول پس از گذشت  شش  سال از دوران عضویت ایشان در هیئت رئیسه این بانک که قاعدتاً و بر اساس قوانین اعتبار عضویت برای  هر دوره تنها  دوسال بوده و البته قابل تمدید با برگزاری مجمع عمومی بانک با موضوع انتخاب مدیران و تشریفات قانونی که افراد انتخاب شده می بایست با حضور در جلسات پیش بینی شده بانک مرکزی نسبت به اخذ تائیدیه صلاحیت از بانک مرکزی اقدام نمایند که ظاهرا" تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است .

حال در ادامه خالی از لطف نیست که به چند پرسش و پاسخ ساده بپردازیم تابرخی زوایای پنهان مشخص شود :

 ابتدا اینکه بدانیم اعضای هیات مدیره بانک‌ها با چه معیارهایی انتخاب می شوند؟

طبق اساسنامه، بانک‌های غیردولتی، که اسفند سال 92 به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و به بانک ها ابلاغ شده است؛ فرایند انتخاب اعضای هیئت مدیره به شرح زیر می باشد.

تعداد اعضای هیئت مدیره

ماده 58- هیئت مدیره بانک متشکل از (حداقل پنج نفر و حداکثر9 نفر) عضو است که توسط مجمع عمومی موسس یا عادی از بین صاحبان سهام واجد شرایط مورد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انتخاب می‌شوند و همه آنها قابل عزل و انتخاب مجدد می‌باشند.

تبصره- مجمع عمومی موسس یا عادی علاوه بر انتخاب اعضای هیئت مدیره، نسبت به انتخاب دو نفر دیگر به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره براساس اولویت اقدام می‌نماید.

ترتیبات عضویت در هیئت مدیره

ماده 59- انتخاب اعضای هیئت مدیره بانک و تمدید دوره مسئولیت آنها منوط به تأیید صلاحیت حرفه‌ای اشخاص مذکور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

ماده60- در صورت سلب صلاحیت حرفه‌ای هر یک از اعضای هیئت مدیره، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عضو مذکور منفصل تلقی می‌گردد ادامه تصدی این مدیران در حکم دخل و تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال عمومی محسوب می‌شود.

ماده61- مدیرعامل حداقل شش ماه قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی عادی که انتخاب اعضای هیئت مدیره در دستور کار آن قرار دارد، مراتب را از طریق آگهی در روزنامه کثیرالانتشار و پایگاه اطلاع رسانی بانک به اطلاع کلیه سهامداران می‌رساند.

و حال چند سئوال  دیگر :

الف -آخرین مجمع عمومی عادی بانک رفاه کارگان به منظور انتخاب اعضای هیئت مدیره چه زمانی برگزار شده است ؟!

ب-آیا اعضای هیئت مدیره فعلی تائیدیه صلاحیت حرفه ای بانک مرکزی را اخذ نموده و دارا می باشند؟!اگر جواب مثبت است این تائید ها آخرین بار در چه زمانی صادر گردیده است ؟!

ج-آیا بر اساس ماده 60که در سطور گذشته به آن اشاره گردید در حال حاضر از نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعضای محترم هیئت مدیره بانک رفاه کارگران دارای تائیدیه صلاحیت حرفه ای هستند یا خیر ؟!اگر هستند مطابق با کدام بخشنامه و قانون ؟!اگر نیستند چرا سلب صلاحیت نشده و همچنان در حال ادامه فعالیت می باشند؟!

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۸۵۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان