//
کدخبر: ۲۲۳۷۹۹ //

پرداخت وام ۴۵ میلیونی برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و پایین

در حالی مدیرعامل بانک مسکن از پرداخت وام ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومانی به مسکن های ۲۵ تا ۳۰ ساله برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و پایین جامعه خبر داده که متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران ۱۲.۸ میلیون تومان است.

 پرداخت وام ۴۵ میلیونی برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و پایین
به گزارش فرتاک نیوز،

نیمه مهر امسال بانک مسکن در بخشنامه ای شرایط پرداخت وام از محل اوراق حق تقدم را تغییر داد. محمدحسن مرادی مدیر طرح و برنامه بانک‌ مسکن در این‌باره گفته بود:‌ پیش از این اوراق تسهیلات مسکن به خانه‌هایی با  عمر کمتر از  20 سال تعلق می‌گرفت که طی بخشنامه جدید و در جهت آسان‌تر شدن شرایط برای خانه دار کردن اقشار جامعه این زمان به 25 سال  افزایش یافته است.

وی بیان کرد:‌ واحدهای مسکونی با عمر 30 سال نیز در شهر تهران 45 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200 هزار نفر 40 میلیون تومان  و سایر شهر‌ها 35 میلیون تومان می‌توانند از اوراق تسهیلات استفاده کنند.

حدود یکماه پس از این اظهارات، مدیرعامل بانک مسکن درباره برنامه جدید این بانک گفته است: تخصیص وام به خانه‌های با عمر 25 تا 30 سال با هدف خانه‌دار کردن اقشار متوسط و پایین توسط بانک‌ مسکن در نظر گرفته است.

ابوالقاسم رحیمی انارکی افزود: با افزایش قیمت‌هایی که در یکسال اخیر به وقوع پیوست عملا قدرت خرید بسیاری از طبقه متوسط و کم‌درآمد، کاهش یافت و این سیاستگذاری با هدف خانه دار کردن این اقشار طراحی و اجرایی شده است.  

وی با این ادعا که "این اقدام به طور غیرمستقیم موجب رونق در بازار معاملات مسکن خواهد شد و اقشار بیشتری را صاحب خانه می‌کند" تاکید کرد: سقف وام اوراق حق تقدم برای واحدهای حداکثر تا 25 سال عمر در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به ترتیب 60، 50 و 40 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در املاک با  عمر بیش از 25 سال ساخت و تا سقف 30 سال، سقف تسهیلات در تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت در تسهیلات انفرادی به ترتیب 45، 40 و 35 میلیون تومان است.

       به تازگی حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر گفته بود: پیش‌بینی ما این بود که روند کاهش قیمت‌ مسکن از نیمه دوم سال آغاز شود اما از اوایل شهریور امسال کاهش نرخ‌ها در بازار مسکن شروع شد. در واحدهای مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل 30 درصد قیمت‌ مسکن بوده‌ایم؛ به‌‌عنوان مثال قیمت واحدی که تا پیش از تیرماه 750 میلیون تومان معامله می‌شد الآن به حدود 500 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

حال باید دید قشر متوسط به پایین جامعه که به دلیل تورم‌های سرسام‌اور چند سال اخیر قدرت خرید خود را به شدت از دست داده‌‌اند، با برنامه جدید بانک مسکن و پرداخت 45 تا 60 میلیون تومان در تهران می‌توانند خانه‌دار شوند؟! در حال حاضر متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران 12.8 میلیون تومان است. به عنوان مثال یک واحد 50 متری حداقل 500 میلیون تومان قیمت دارد که حداکثر 60 میلیون تومان منابع مالی خرید آن با استفاده از اوراق حق تقدم تامی می‌شود.

البته برای دریافت این وام متقاضی باید حدود 2.5 میلیون تومان برای خرید اوراق حق تقدم پرداخت کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۳۷۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان