//
کدخبر: ۲۲۰۰۴۹ //
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها:

وظیفه بانک‌ها بنگاه‌داری نیست

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه مدیران، نظارت درون دستگاهی را در دستور کار جدی خود قرار دهند، گفت: وظیفه بانک‌ها، بنگاه‌داری نیست و البته واقف هستیم که خیلی از این بنگاه‌ها تحمیلی است.

وظیفه بانک‌ها بنگاه‌داری نیست
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن درویشیان در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها، افزود: در حالی‌ که اساساً کار بانک، اداره بنگاه تولیدی، اقتصادی یا صنعتی نیست؛ در واگذاری بنگاه‌ها اشکالاتی در قانون وجود دارد که با همکاری مجلس، آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

درویشیان اظهار داشت: در نشست های مشترک بعدی سازمان بازرسی با مدیران عامل بانک‌ها، مشکلات حوزه بانکی را به‌صورت مصداقی دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به رویکردهای جدید سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان کرد: یکی از مطالبات سازمان در دوره جدید، تقویت و پیگیری نظارت‌های درون دستگاهی و فعال‌تر شدن واحدهای نظارتی مانند حراست‌ها، بازرسی‌ها و البته خود مدیران است و در قانون ارتقاء سلامت نظام اداری، مدیران وظیفه نظارتی دارند.

درویشیان با تاکید بر اینکه مدیریت‌ها بدون اعمال نظارت موفق نمی‌شوند، گفت: این معنا و مفهوم باید منتقل و به همه زیرمجموعه‌ها القا شود که نظارت به معنای بی‌اعتمادی به مجموعه نیست. وی ادامه داد: حتماً نظارت با هدف هدایت و راهنمایی و نه مچ‌گیری است و ما حتماً این نگاه را تقویت می‌کنیم و قاعدتاً دستگاه‌های اجرایی هم باید از این رویکرد دستگاه نظارتی، استقبال کنند.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از رویکردهای جدید سازمان بازرسی کل کشور، نظارت‌های غیرمتمرکز از طریق سیستم‌هایی است که چه در دستگاه‌های اداری مانند بانک‌ها ایجاد شده است و یا ضرورت دارد که این سامانه‌ها برای ارتباط بین سازمان بازرسی و دستگاه‌ها ایجاد شود تا سازمان کمتر حضور فیزیکی داشته باشد؛ بنابراین سعی ما بر این است که بتوانیم بخشی از وظیفه خود را از طریق نظارت الکترونیکی انجام بدهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: از مدیران دستگاه‌ها می‌خواهیم نظارت درون دستگاهی را در دستور کار جدی قرار دهند و قبل از ورود سازمان، خودشان به‌موقع و جدی و با نگاه پیشگیرانه نظارت کنند تا کمتر نیاز به ورود سازمان بازرسی باشد.

درویشیان با تأکید بر اینکه فساد خط قرمز سازمان است، اظهار داشت: به‌هیچ‌وجه و از هیچ‌کسی در هیچ شرایطی فساد پذیرفته نیست.

وی یادآور شد: مردم تحریم‌ها را تحمل می‌کنند ولی فساد و تبعیض را به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیرند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: معتقدم فساد سیستمی و فراگیر نیست؛ اما فساد در نظامی که مبتنی بر آموزه‌های دینی است، کم آن‌هم زیاد است.

درویشیان اضافه کرد: البته وجود این فسادهایی که کم‌وبیش اعلام می‌شود، عمدتاً ناشی از اشکالات ساختاری است.

وی گفت: برخی کشورهای به‌اصطلاح پاک از نظر مالی، ساختارهای اداری کشور خود را به‌گونه‌ای طراحی کردند که امکان فساد خیلی کم است و کوچک‌ترین انحرافی قابل‌شناسایی است.

اشکالات شبکه بانکی از منظر رئیس سازمان بازرسی کل کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با اشاره به اشکالات شبکه بانکی افزود: یکی از اشکالاتی که همواره در بازرسی‌ها در حوزه بانکی با آن مواجه هستیم و در سال‌های اخیر افزایش یافته است، عدم نظارت بر تسهیلاتی است که پرداخت می‌شود که آیا در جای خود هزینه می‌شود یا خیر؛ که بخشی متوجه بانک و بخشی متوجه دستگاه‌های پیشنهاد دهنده است.

وی ادامه داد: عدم اخذ وثایق لازم از برخی مشتری‌ها اشکال بعدی شبکه بانکیاست و بخشی از این آسیب به عدم دقت در کارشناسی‌های بانک باز می‌گردد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزودد: عدم رعایت نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات برخلاف مقررات و سیاست‌های بانک مرکزی یکی دیگر از مشکلات نظام بانکی است.

وی اضافه کرد: عدم تناسب و مدیریت منابع و مصارف اضافه برداشت‌هایی که از منابع بانک مرکزی می‌شود و تأثیر آن در نرخ رشد نقدینگی، آسیب دیگر این حوزه است.

در این نشست که با حضور محمد تشرفی، بازرس‌کل امور بانک‌ها و بیمه برگزار شد، محمدرضا حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانکی‌های دولتی، کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان و دبیرکانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و مدیران عامل بانک‌های سپه، صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۰۰۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان