//
کدخبر: ۲۱۷۶۲۷ //

تولید ۵میلیون تن سیب زمینی تا پایان سال

نیازی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که تولید سیب زمینی تا پایان فصل برداشت به ۵ میلیون تن در کل کشور برسد.

 تولید ۵میلیون تن سیب زمینی تا پایان سال
به گزارش فرتاک نیوز،

رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه سیب زمینی نداریم، اظهار کرد: با برداشت انبوه سیب زمینی نه تنها کمبودی درتوزیع وجود ندارد بلکه به سبب مازادعرضه، قیمت محصول افت چشمگیری داشته است.

وی افزود: با وجود هزینه‌های بالای تولید، قیمت‌های فعلی خرید سیب زمینی از کشاورزان نامتعادل است که با توسعه صادرات انتظار می‌رود بازار به تعادل برسد.

نیازی قیمت فعلی هر کیلو خرید سیب زمینی از کشاورزان را هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون حداقل قیمت خرید سیب زمینی از کشاورزان به سبب تامین هزینه‌های تولید و احتساب سود جزئی برای کشاورز باید ۲ هزار و ۵۰۰ تومان باشد.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صادرات در دسترس نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه بسیاری از کشور‌های همسایه به سمت و سوی کشت این محصول رفتند، از این رو کشاورزان با آگاهی از این موضوع باید در حد نیاز بازار داخل و صادراتی تولید کنند تا قیمت محصول دچار تنش نشود.

وی با انتقاد از این مسئله که الگوی کشت در کشور اجرا نمی‌شود، گفت: با وجود تاکید وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان مبنی بر رعایت الگوی کشت، اما کشاورزان توجهی به این موضوع ندارند که این امر موجب شده در یک سال با مازاد و در سال بعد با کاهش تولید روبرو شویم.

نیازی قوی نبودن تشکل‌های بخش کشاورزی و باغبانی را یکی از خلا‌ءهای فعلی پیش رو دانست و گفت: با توجه به آنکه عملکرد ضعیف تشکل ها، مشکلات متعددی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، از این رو انتظار می‌رود که تشکل‌ها با رفع ضعف‌ها خود را توانمند کنند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: اگرچه آمار دقیقی از میزان تولید تا پایان فصل برداشت نمی‌توان ارائه داد، اما به طور کلی پیش بینی می‌شود که امسال تولید سیب زمینی به ۵ میلیون تن برسد که با احتساب مصرف داخل حداقل ۱۰ درصد این میزان باید به بازار‌های هدف صادر شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۶۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان