//
کدخبر: ۲۱۵۹۷۱ //

رشد تجارت غیرنفتی کشور علیرغم شدیدترین تحریم

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر حمایت از کاپوتاژ و کرانه‌بری کالا در کشور از افزایش ۶ درصدی صادرات غیرنفتی با وجود تحریم‌های همه جانبه علیه کشور خبر داد و گفت: ۱۸۱ مغروقه از اروند خارج شد.

 رشد تجارت غیرنفتی کشور علیرغم شدیدترین تحریم
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد راستاد در آیین بهره‌برداری از ترمینال کانتینری بندر خرمشهر اظهار کرد: بندر خرمشهر سالانه ظرفیت 5 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا را دارد. امروز علاوه بر ترمینال کانتینری و تجهیزات تخلیه و بارگیری سه پروژه تعمیرات اساسی اسکله‌های 4 پست، تعمیرات اساسی پس کرانه‌های اسکله‌های 2 تا 7 و آغاز عملیات اجرایی ساخت و نصب 8 اسکله گردشگری در کارون با سرمایه‌گذاری حدود 230 میلیارد تومانی انجام شده است.

وی با اشاره به قابلیت‌های مهم بندر خرمشهر و قرار گرفتن آن در محدوده منطقه آزاد اروند افزود: به همین دلیل شاهد رونق ترمینال کانتینری این بندر خواهیم بود و به طور قطع صادرات غیرنفتی از بندر خرمشهر همچنان روند خوبی را خواهند داشت.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پاکسازی اروند از مغروقه‌ها یاداور شد: تاکنون 181 فروند مغروقه از ارند خارج شده و 21 فروند باقی مانده است که 3 فروند آن در ساحل ایران، 3 ساحل در وسط اروند و مابقی در ساحل عراق قرار دارد.

راستاد گفت: امیدواریم گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه عمده حمل و نقل دریایی ایران را انجام می‌دهد بتواند با تعامل با صاحبان کالا سهم بیشتری را به بندر خرمشهر اختصاص دهد.

وی از ارائه تخصیص در عوارض بندری برای افزایش انگیزه صاحبان کالا جهت استفاده از بندر خرمشهر نام برد و گفت: از سوی دیگر فرانشیپ یا کاپوتاژ نیز می‌تواند به بندر خرمشهر کمک کند. در حال حاضر بین بندر امام و بندر شهید رجایی فرانشیپ کالا نهادینه شده است. همچنین کاپوتاژ گندم از بندر امام به چابهار روند خوبی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از کاپوتاژ و کرانه‌بری حمایت می‌کنیم  تا بنادر کوچک فعال‌تر شوند یادآور شد: با کاپوتاژ گندم از بندر امام به چابهار سه میلیون لیتر از مصرف سوخت صرفه‌جویی شده ضمن اینکه 3 هزار کامیون از چرخه حذف شده‌اند.

به گفته وی کاپوتاژ کالا از طریق دریا با توجه به اینکه در حجم‌های بزرگ انجام می‌شود باعث کاهش قیمت تمام شده کالا می‌شود.

رستاد همچنین گریزی به تحریم کشور زد و گفت: با وجود شدید‌ترین تحریم‌ها امسال واردات غیرنفتی 22 درصد و صادرات غیرنفتی 6 درصد افزایش یافته است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۵۹۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان