//
کدخبر: ۲۰۸۰۴۷ //

شرایط خرید مسکن دولتی ۲۰۰ میلیون تومانی

ثبت‌نام برای فروش خانه‌های دولتی به‌زودی آغاز می‌شود.

 شرایط خرید مسکن دولتی ۲۰۰ میلیون تومانی
به گزارش فرتاک نیوز،

 خانه‌های ۱۰۰ متری که قبلا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته بود فقط ٣٠٠‌ میلیون تومان فروخته می‌شود. اباذر جابری، مدیرکل برنامه‌ریزی مسکن شهری بنیاد مسکن، به «شهروند» می‌گوید: « مهم‌ترین شرطی که برای افراد گذاشته می‌شود این است که فاقد مسکن باشند و البته تاکنون وام و تسهیلات بانکی نگرفته باشند.»

 پاییز ‌سال گذشته بود که وزیر راه و شهرسازی برنامه‌ای برای ساخت ٤٠٠‌هزار واحد مسکونی تا‌ سال ١٤٠٠ با هزینه دولت را به رئیس‌جمهوری ارائه داد. طبق این برنامه قرار شد ٤٠٠‌هزار واحد مسکونی تا پایان ‌سال ١٤٠٠ ساخته شود و در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار بگیرد.

طرح ساخت ٤٠٠‌هزار مسکن دولتی شاید خیلی‌ها را یاد مسکن مهر و تجربه ناموفق آن بیندازد، اما ظاهرا این طرح قرار است تفاوت‌های اساسی با مسکن مهر داشته باشد، تا تجربه بد آن تکرار نشود. ماجرا از این قرار است که متولیان ساخت این مسکن‌ها می‌گویند قبل از ساخت واحدهای مسکونی اقدام به شناسایی مکان‌های دارای تقاضا شده است. به همین دلیل سامانه‌ای طراحی شده تا افراد متقاضی و البته واجد شرایط بیایند و در این سامانه ثبت‌نام کنند. این سامانه که طراحی آن مراحل پایانی خود را سپری می‌کند، از اوایل شهریور به صورت آزمایشی در شهر کرمان آغاز به کار می‌کند و بعد از ١٠ روز بقیه استان‌ها هم می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند. بعد از ثبت‌نام اولیه متقاضیان، پایش افراد آغاز می‌شود و آنهایی که واجد شرایط هستند، شناسایی می‌شوند. بعد از شناسایی متقاضیان واجد شرایط، آنها به دو دسته افراد دارای زمین و افراد فاقد زمین تقسیم می‌شوند. افرادی که دارای زمین هستند، تسهیلات ساخت و مجوز برای ساخت در اختیار آنها قرار می‌گیرد و افراد فاقد زمین نیز از اراضی دولتی که در اختیار این طرح است، استفاده می‌شود. متوسط تسهیلات برای متقاضیان هم تا ۷۵‌میلیون تومان با سود ۱۸‌درصد است که این تسهیلات نیاز به سپرده‌گذاری ندارد.

چه کسانی واجد شرایط هستند؟

اباذر جابری، مدیرکل برنامه‌ریزی و تحقیقات مسکن شهری بنیاد مسکن درباره طرح ساخت ٤٠٠ هزار مسکن به «شهروند» می‌گوید: «این طرح کلا برای کسانی است که فاقد مسکن هستند و تاکنون از تسهیلات دولتی برای خرید مسکن هم استفاده نکرده‌اند.ضمن اینکه استفاده از تسهیلات این مسکن برای افراد سرپرست خانوار است که حتما باید ٥ سال از زمان اقامت شان در شهری که برای خرید این خانه‌ها تقاضا داده اند، گذشته باشد.البته برای خانم‌های سرپرست خانوار بالای ٣٥ هم این شرایط را در نظر گرفته‌ایم.درواقع خانم‌های بالای ٣٥ سال هم که خود سرپرست باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.»جابری با بیان اینکه ١٠٠هزار واحد از این خانه‌ها قرار است با مدیریت بنیاد مسکن ساخته شود، ادامه می‌دهد: «٢٠٠ هزار از این خانه‌ها در شهرهای جدیدی مثل پرند و پردیس ساخته می‌شوند که متولی آن شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید است،١٠٠ هزار خانه هم توسط بنیاد مسکن با اولویت شهرهای زیر ١٠٠ هزار ساخته می‌شود.ضمن اینکه برخی از خانه‌ها هم قرار است در بافت‌های فرسوده توسط شرکت باز آفرینی ساخته شوند.»

تجربه ناموفق مسکن مهر تکرار می‌شود؟

جابری درباره اینکه آیا امکان دارد تجربه ناموفق مسکن مهر در این پروژه هم تکرار شود، به «شهروند» می‌گوید: «اتفاقا ما آمدیم و مسکن مهر را آسیب شناسی کردیم.مشکلاتی که در بحث انتخاب موقعیت، نحوه ساخت و موارد دیگر در مسکن مهر پیش آمد را بررسی کردیم و تصمیم گرفتیم ضمن حذف نکات منفی مسکن مهر، از مزیت‌ها و نکات مثبت آن در این پروژه جدید مانند بحث استفاده از ظرفیت خود مالکین استفاده شود.در ١٠٠ هزار خانه‌ای که قرار است بنیاد مسکن با مشارکت مردم بسازد، کسانی که خودشان زمین دارند می‌توانند در این طرح ثبت نام کرده و از تسهیلاتی که برای ساخت‌وساز درنظر گرفته شده، استفاده کنند.

درواقع مردم می‌توانند در این طرح زمین‌های خود را معرفی کنند تا اگر امکان ساخت‌وساز داشته باشد، شروع به ساخت خانه کنند. در خصوص فاقدین زمین هم مقرر شده بر اساس سهمیه اعلامی زمین‌های مورد نظر را دولت از طریق سازمان ملی زمین و مسکن تامین تا با مدیریت بنیاد مسکن در قالب تشکیل گروه‌های ساخت یا واگذاری به انبوه سازان، نسبت به ساخت‌وساز اقدام شود.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۸۰۴۷ //
ارسال نظر
 
  • طاهر

    سلام عزیز باید کجا ثبت نام کنیم...همین ا لان خونه توی پرند ۶۰ متری ۱۲۰ میلیونه.. .قیمت شما پیشتره...هدف شما اینه که قیمت خونه در پرند بالا بره...چقدر پروژه انجا دارید...با ما رو راست باشید...خخخخ

  • ناشناس

    آخه عزیزان، وام 18درصد چه معنایی دارد؟ د نبال سودودرآمد هستیدیا کمک به خانه دار ک ردن نیازمندان،سود 5ویا حداکثر 7درصد.

  • علی

    کینه شما واقعا مایه شرمساری انسانهاست.مس کن مهر نماد موفقیت تمام دولتهای جمهوری ا سلامی است مسکن روحانی هر چی هست و هر کس گیرش اومده یه نام براش تعریف کنه که نماد ناموفقیت هم داشته باشه قبوله

  • دکتر خسروپرویزمشعوفی

    آزمودن را آزمودن بس خطاست...همین و بی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان