//
کدخبر: ۲۰۵۰۱۴ //

بررسی علت افزایش قیمت مرغ در بازار

با توجه به اینکه در ماه اخیر قیمت مرغ بیش از قیمت مصوب عرضه شده است، در این افزایش قیمت عوامل مختلفی دخیل است که طی این گزارش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بررسی علت افزایش قیمت مرغ در بازار
به گزارش فرتاک نیوز،

سال گذشته قیمت مرغ پر کشید و شب عید نوروز تا 16000 تومان نیز به فروش رسید؛ این امر دولت را به تکاپو انداخت که نهاده دولتی در اختیار مرغداران قرار دهد.

از فروردین‌ ماه سال‌جاری با اتخاذ تدابیر و اعطای نهاده طیور با ارز 4200 تومانی به مرغداران مرغ به قیمت 11500 تومان رسید و حتی در برهه‌ای 1000 تومان کمتر از این قیمت در بازار عرضه می‌شد.

اما در یک ماه اخیر قیمت مرغ دوباره اوج گرفت؛ ستاد تنظیم بازار کشور بعد از اعتراض مرغداران مبنی بر عدم صرفه اقتصادی، پس از حساب‌وکتاب‌هایی قیمت مرغ را 12900 تومان اعلام کرد.

اما گویا گوشی بدهکار نیست و در این میان تنها مصرف‌کنندگان هستند که متضرر می‌شوند و قیمت مرغ روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند؛ حالا ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرده که واحدهای متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

یک مرغدار: نهاده به‌موقع به دستمان نمی‌رسد/ واکسن نگرفتیم

جعفر حاجی یکی از مرغداران قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار می‌کند: قیمت نهاده تنها علت افزایش قیمت مرغ نیست بلکه گرمای هوا در وزن‌گیری جوجه‌ها تأثیر دارد، علاوه بر آن بیماری نیوکاسل و نبود واکسن موجب تلفات و افت بار می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: جهاد کشاورزی یک ماشین نهاده در اختیار مرغداران قرار می‌دهد و تا تحویل ماشین بعدی زمان زیادی صرف می‌شود و جوجه‌ها بعد از 40 روز روانه بازار می‌شوند؛ ضمن اینکه نهاده‌های دامی را باید از بندر امام تحویل بگیریم و کرایه بار نیز پرداخت کنیم.

این مرغدار بیان می‌کند: در چند سال اخیر بیش از 5000 مرغداری به‌دلیل مشکلاتی از قبیل عدم سرمایه و قیمت‌های دستوری تعطیل شده‌اند.

بر اساس گلایه مرغداران علت را با مسئولان مربوطه مطرح و مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشکلی در اعطای نهاده وجود ندارد

علی شاپورزاده معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین اعلام می‌کند: نهاده به دو صورت در بین مرغداری‌ها توزیع می‌شود؛ در روش اول نهاده به‌واسطه شرکت پشتیبانی امور دام استان و در روش دوم از طریق شرکت‌های واردکننده که زیرمجموعه شرکت پشتیبانی امور دام هستند توزیع می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: وقتی واردکننده نهاده را وارد کشور می‌کند به شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرده و جهادکشاورزی نیز آن‌ها را بین تشکل‌ها تقسیم می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین بیان می‌کند: در سازمان جهادکشاورزی استان به تشکل‌های موردنظر معرفی‌نامه اعطا شده و تشکل یا اتحادیه هزینه را از مرغداری‌های زیرمجموعه خود جمع‌آوری کرده، نهاده را خریداری و اسامی را برای شهر مبدأ بارگیری ارسال می‌کند و درنهایت بر اساس اسامی ارسالی نهاده‌ها از بندر امام به مقصد استان بارگیری می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در روش دیگر با توجه به اینکه شرکت پشتیبانی در استان دارای انبار است خودش نهاده را دریافت کرده و در انبار ذخیره و به تشکل‌ها اعطا می‌کند که تشکل‌ها نیز بر اساس لیست مرغداری‌های تحت پوشش خود نهاده را دریافت می‌کنند.

شاپورزاده تصریح می‌کند: قسمت اعظم نهاده از طریق شرکت‌های واردکننده تأمین می‌شود چون پشتیبانی بیشتر نقش تنظیم بازاری و ذخیره استراتژیک دارد.

وی در پاسخ به سخن مرغداران مبنی بر عدم دریافت نهاده کافی خاطرنشان می‌کند: این صحت ندارد چرا که در حال حاضر نیز ذرت، جو و سویا در جهادکشاورزی موجود است و اگر هر واحدی به نهاده احتیاج داشته باشد اعلام نیاز کند نهاده اعطا می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه نهاده کمتر از یک هفته به واحدهای تولیدی اعطا می‌شود، تشریح می‌کند: به همه واحدها اعلام کردیم که اگر قصد جوجه‌ریزی طی 20 تا 25 روز آینده را داشته باشند باید نیاز خود را در سامانه ثبت کنند.

فصل گرما یکی از علل افزایش قیمت مرغ است چرا که در فصل گرما نمی‌توانند بیشتر مرغ نگهداری کنند و در استان‌های جنوبی کشور نیز جوجه‌ریزی کاهش پیدا کرده است و به‌علت گرما دوره پرورش 42 روزه مرغ به 50 روز افزایش پیدا می‌کند.

در گرما تلفات افزایش پیدا می‌کند و ولی این امر نمی‌تواند باعث افزایش چندهزار تومانی قیمت مرغ باشد چراکه هر ساله مرغداران با گرمای تابستان روبه‌رو بوده‌اند.

مرغداران از افزایش هزینه کارگر و کرایه حمل نیز گله دارند که در قیمت کارشناسی ستاد تنظیم بازار کشور این موارد لحاظ شده است.

واکسن به مقدار کافی وجود دارد

حمید زینالی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در خصوص سخنان مربوط به مرغداران مبنی بر بیماری و عدم دریافت واکسن می‌گوید: طی 16 ماه گذشته هیچ مورد آنفلوآنزایی در مرغداری‌های استان مشاهده نشده است البته مواردی از ابتلا به نیوکاسل را در سطح کشور و استان داریم که موارد مشاهده در استان بسیار کم است.

وی ادامه می‌دهد: در سال 97 حدود نه مورد ابتلا به نیوکاسل مشاهده شد که دو مورد در واحدهای روستایی و هفت مورد در مرغداری‌های صنعتی که در نهایت سه واحد کانون بیماری اعلام و معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح می‌کند: بیش از 600 واحد مرغداری گوشتی در استان وجود دارد و این تعداد بیماری نیوکاسل در این واحدها بسیار ناچیز و در حدود پنج تا شش درصد است.

وی اظهار می‌کند: در سال‌جاری نیز سه مورد نیوکاسل در واحدهای مرغداری صنعتی شناسایی که با اعلام کانون بیماری معدوم‌سازی خسارت از طریق بیمه پرداخت شد.

زینالی با تأکید بر اینکه در بحث واکسن بیماری و نیوکاسل هیچ مشکلی وجود ندارد و برنامه واکسیناسیون مختلف اجرا می‌شود، اضافه می‌کند: برای مرغ گوشتی در تأمین همچنین وجود واکسن برای مرغداران در استان قزوین مشکلی نداریم.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تشریح می‌کند: در سازمان دامپزشکی سیستم پایش و مراقبت فعال توسط مسئولین بهداشتی انجام می‌شود و امکان ندارد واحدی تلفات دهد و مسئول بهداشتی اعلام نکند؛ ورودی و تعداد جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری و تعداد خروج آن به سمت کشتارگاه در سیستم دامپزشکی مشخص است و تلفاتی وجود ندارد که بخواهد این‌گونه در قیمت مرغ تاثیر بگذارد.

با توجه به اینکه اکنون موعد آن رسیده است که مرغداران، مرغ را با قیمت مصوب به بازار عرضه کنند این واحدها از این امر سر باز زده و بهانه‌های مختلفی مبنی بر مقرون به صرف نبودن تولید بیان می‌کنند؛ این در حالی است که مرغداران دیروز و امروز نیست که وارد این شغل شده‌اند و مواردی از جمله گرمای هوا همیشه مطرح بوده است، باید از آنان پرسید چرا سالیان گذشته گرمای هوا موجب افزایش چند هزار تومانی قیمت مرغ نشده بود؟! در این میان تنها مردم هستند که متضرر می‌شوند و ضرورت دارد مسئولین امر با واحدهای متخلف برخورد کنند.

گزارش: سیده زهرا حسینی فلاح خبرنگار ایسنا (منطقه قزوین)

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۵۰۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان