//
کدخبر: ۱۹۲۸۷۵ //

همتی تأکید کرد: تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی با عملیات بازار باز

رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی در خصوص برنامه عملیات بازار باز که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد، اعلام کرد.

 همتی تأکید کرد: تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی با عملیات بازار باز
به گزارش فرتاک نیوز،

عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: تا به امروز، چون بانک مرکزی اجازه خرید اوراق دولتی را نداشت، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می شد و بدیهی است که نرخ، شامل درجه ای ازهزینه های ریسک و تنزیل بود. با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز، این هزینه ها کاهش یافته ونرخ تنزیل بین بانک ها نیز در محدوده نرخ سیاست گذاری بانک مرکزی قرار می گیرد.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: بدیهی است برای انجام عملیات بازار باز به حجمی ازاوراق دولتی نیاز است، چون که پس از اجرایی شدن این ابزار، بدون خرید اوراق، هیچ نقدینگی به بانک ها اعطا نخواهد شد. لذا، وجود اوراق شرط لازم این عملیات است. ولی به معنای موظف کردن دولت برای انتشار اوراق نیست.

همتی تاکید کرد: بنابرین دولت بر اساس نیازهای بودجه ای خود و با توجه به وضعیت چرخه اقتصاد و ضرورت پایداری مالی و بدهی خود باید به انتشار اوراق دست بزند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت، کنترل تورم است. چرا که کنترل کل های پولی (ترازنامه بانک مرکزی) در دهه های اخیر، نتوانسته به نحو پایدار تورم را کنترل کند.

وی تصریح کرد: بدیهی است که هدف این عملیات، اعمال یک سیاست انبساطی پولی نبوده، بلکه تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی است و البته همزمان بانک مرکزی به دنبال اصلاح و سالم سازی ترازنامه بانک ها است. در واقع هدف اصلی، حفظ ثبات اقتصادی است که خود پیش نیاز افزایش رشد اقتصادی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۲۸۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان