//
کدخبر: ۱۷۷۵۷۰ //

مدیرکل راه آهن خراسان: شکستن رکورد حمل کالاهای ترانزیتی از طریق مرز ریلی سرخس

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: ۲۰ هزار دستگاه واگن معادل یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار تن کالای ترانزیتی از مبادی کشورهای آسیای میانه در سال ۹۷ بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شده که از ابتدای بهره‌برداری از این ایستگاه بین‌المللی تاکنون بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل راه آهن خراسان: شکستن رکورد حمل کالاهای ترانزیتی از طریق مرز ریلی سرخس
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روابط عمومی راه‌آهن خراسان، محمدهادی ضیایی مهر گفت: ۲۰ هزار دستگاه واگن معادل یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار تن کالای ترانزیتی از مبادی کشورهای آسیای میانه در سال ۹۷ بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شده که از ابتدای بهره‌برداری از این ایستگاه بین‌المللی تاکنون بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل راه آهن خراسان افزود: عمده محمولات ترانزیتی حمل شده در این مدت گوگرد ترانزیتی با  ۹۴۵ هزار تن بوده که ۷۴ درصد سهم را داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته، کود شیمیایی با ۲۶۱ هزار تن، ۲۰ درصد سهم داشته و سایر کالاهای ترانزیتی حمل شده از مرز سرخس، پنبه، ماش، شمش آلومینیوم و ... بوده است که عمده مبادی بارگیری کالاها کشورهای ترکمنستان با ۷۱ درصد، ازبکستان با ۲۸ درصد و تاجیکستان با یک درصد سهم بوده است.

وی اظهار کرد: در بازه زمانی مذکور ۸۵ هزار تن کالاهای ترانزیتی از بندرعباس و ترکیه به مقاصد کشورهای آسیای میانه حمل گردیده که عمدتاً حمل‌ونقل کانتینری بوده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان تأکید کرد: فعال‌ترین کریدور ریلی ترانزیتی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران کریدور ترانزیت ریلی سرخس- بندرعباس است که در سال ۹۷ سهم ۹۵ درصدی ترانزیت ریلی سرخس را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: فعالیت‌های صورت گرفته از قبیل استمرار در اعطای تخفیف‌های ۱۵ تا ۵۰ درصدی در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی مرز ریلی سرخس، رفع گلوگاه‌های زیرساختی ترانزیت در پایانه مرزی ریلی سرخس و همچنین کریدورهای ترانزیتی و کاهش زمان سیر کالاهای ترانزیتی با راه‌اندازی و استمرار قطارهای برنامه‌ای و مستقیم ترانزیتی سرخس به بندرعباس از عوامل افزایش ترانزیت ریلی مرز سرخس در سال جاری بوده است.

ضیایی مهر با تأکید بر اینکه محور ترانزیتی ریلی سرخس در این مدت توانسته سهم ۸۰ درصدی ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دهد، بیان کرد: با توجه به موقعیت راهبردی و ترانزیتی کشور، می‌توان فرصت‌ها و مزیت‌های زیادی را برای ترانزیت کشور در نظر گرفت و البته بهره‌برداری درست و به‌موقع از این فرصت‌ها و همچنین انجام سرمایه‌گذاری لازم و تبلیغات گستردۀ هم‌زمان می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصربه‌فرد ترانزیتی کشور مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: نحوه بهره‌برداری از این مزیت‌ها و فرصت‌ها و برقراری ارتباط  حمل‌ونقلی با کشورهای هدف می‌تواند نقش برجسته‌ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت درنتیجه ارزآوری برای کشور، ایفا نماید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۷۵۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان