//
کدخبر: ۱۷۱۲۳۶ //
پیش بینی بازار مسکن در سال 98

جهش در قیمت، خیر !افزایش اجاره، آری !

بازار مسکن همواره تحت تاثیر نواسانات بازار ارز و طلا بوده است و این در حالی است که بازار مسکن در سال 1397 از بحث افزایش قیمت از سایر بازارها عق نیفتاده و روند رو به شذ چشم گیری را شاهد بوده است .

 

سرویس اقتصادی فرتاک -مسکن و حواشی آن همواره بعنوان یکی از دغدغه های شهروندان موضوعی مهم و تاثیر گذار بوده است ،تا آنجا که یکی از چهار بازار اصلی محسوب شده و در کنار ارز ،طلا و بورس مورد توجه کارشناسان و ارزیابان اقتصادی است .

از ابتدای دهه ی شصت تا کنون ،شاهد چهار جهش قابل توجه در بازار مسکن بوده ایم ،سالهای 1368 ،1386 ،1391 و 1397 سالهایی بوده اند که طی آنها قیمت مسکن شاهد افزایش های ناگهانی و شوک آوری بوده است .

پس از آخرین جهش قیمت مسکن در سال 1391 که اتفاقا" در آن سال هم با جهش ناگهانی و افزایش قیمت سرسام آور ارز و طلا و بالاررفتن نرخ تورم همراه بود ،امسال نیز مجددا" شاهد روند چشم گیر افزایش قیمت ها بودیم و همین امر باعث می شود تا نگاه های ویژه ای به بازار مسکن معطوف گردد.

یکی از دغدغه های اصلی این روزها به نوعی پیش بینی قیمت مسکن برای سال 1398 است که بر اساس تجارب حاصل از سه دوره افزایش قیمت قبلی می بایست گفت که این بازار در حال حاضر به اوج خود رسیده است و اینکه انتظار داشته باشیم که این افزایش قیمت در سال 1398 نیز به همین سرعت و شدت رشد داشته باشد انتظار درستی نخواهد بود هرچند پیش بینی می شود که رشد قیمت ها اندکی پائین تر از رشد نرخ تورم در سال آینده نیز ادامه داشته باشد اما قطع به یقین شاهد جهش نخواهیم بود .

و اما در بخش اجاره احتمالا" داستان تا حدودی فرق دارد چرا که در سالجاری که به روزهای پایانی آن رسیده ایم رشد اجاره ها تناسبی با رشد قیمت فروش نداشته است و در واقع افزایش قیمت مسکن در سالجاری اثرش را بر روی اجاره های سال آینده خواهد گذاشت از این رو به احتمال قوی در سال 1398 شاهد افزایش چشم گیر اجاره در بازار مسکن خواهیم بود که این مقوله قطعا" تاثیر منفی در شرایط معیشتی اقشار کم درآمد فاقد مسکن خواهد داشت و می بایست برای کنترل آن از هم اکنون برنامه ریزی کرد .

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۱۲۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان