//
کدخبر: ۱۶۳۹۰۹ //

واردات ۳۰۰ هزار کیلو گوشت قرمز در کشور هدفگذاری شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: واردات بیش از 300 هزار تن گوشت منجمد و گرم از کشورهای مختلف برنامه ریزی شده و تا کنون ارز برای 200 هزار تن آن تامین و 146 هزار تن نیز وارد کشور شده است.

واردات 300 هزار کیلو گوشت قرمز در کشور هدفگذاری شد
به گزارش فرتاک نیوز،

«علیرضا رفیعی پور» عصر سه شنبه در نشست کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی، افزود: علاوه بر این 15 هزار تن گوشت منجمد و گرم از کشورهای هدف بارگیری شده و تا چند روز دیگر وارد بنادر کشور می شود.
وی با بیان اینکه در تامین گوشت مرغ نیز هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: برآورد مصرف گوشت مرغ کشور برای ماه بهمن 170 هزار تن است در صورتی که 230 هزار تن از این ماده پروتئینی تامین شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: بیش از 40 هزار راس دام سنگین زنده پارسال در کشور به دلیل بیماری های مختلف از جمله تب برفکی تلف شد و خوشبختانه امسال تا کنون هیچ نوع بیماری که دام و طیور کشور را تهدید کند در کشور مشاهده نشده است.
رفیعی پور اضافه کرد: آمار کاهش موارد تب برفکی در کشور در یک سال اخیر برابر 11 سال گذشته است و این نشان می دهد که شرایط برای تامین گوشت کشور مطلوب تر می شود.
وی بیان کرد: بیش از 25 میلیون قطعه مرغ تخمگذار در کشور نیز پارسال به دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم شد اما امسال با بیش از 97 درصد کاهش بیماری طیور مواجه هستیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: مردم و مسئولان نباید نگران تامین گوشت قرمز و گوشت مرغ باشند چرا که علاوه بر تولید داخل، واردات گوشت قرمز و دام زنده از پنج قاره برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: قاچاق دام زنده مسئله مهمی است که باید از لحاظ امنیتی مورد بررسی قرار گیرد چرا که کشورهای عربی دام زنده را هر کیلوگرم 800 هزار ریال از ایران خریداری می کنند اما، همین دام را با نصف قیمت از رومانی و یا دیگر کشورهای جهان تامین می کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: گوشت وارداتی که با دلار دولتی وارد می شود باید با نظارت نهادهای متولی بین دهک های جامعه توزیع شود.
رفیعی پور اضافه کرد: احتکار خانگی و خرید بیش از مصرف خانوار از سوی مردم و همچنین خرید نهاده ها بیش از نیاز دامداران و مرغداران نیز یک مشکل اساسی در کشور است.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پترو شیمی کشور نیز در این نشست گفت: 24 درصد وزن ارزی صادرات فرآورده های نفتی کشور در سال گذشته توسط اتحادیه شکل گرفته و این در شرایطی است که اکنون این میزان صادرات به مبلغ پنج میلیارد و 200 میلیون دلار و معادل 29 درصد افزایش یافته و تا پایان سال به هفت میلیارد دلار می رسد.
«سعید رفیعی فر» افزود: اتحادیه صادرکنندگان فرآور ده های نفت، گاز و پتروشیمی کشور تمامی ظرفیت و توانایی خود را در زمینه همکاری با سایر دستگاه های ذیربط در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کار گرفته اند.
وی، برگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور را از اهداف اصلی این اتحادیه عنوان کرد و گفت: در صورتی که شرایط ارزی تغییر نکند مشکلات جدی برای اتحادیه ایجاد می شود.
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: جو روانی حاکم در کشور باعث ذخیره سازی کاذب کالای اساسی از سوی مردم شده که تداوم این رفتار تلاطم بازار را به دنبال دارد.
سید«علی آقازاده» افزود: آمار تولید و واردات محموله های پروتئینی در کشور دقیق ارزیابی می شود و بر اساس گزارش های رسیده هیچ مشکلی در راستای کمبود تامین گوشت قرمز وجود ندارد و مردم نباید نگران باشند.
وی اظهار داشت: 2 نرخی شدن کالای اساسی مشکلی عمده در بالا رفتن قیمت اجناس است که این مهم باید از سوی خود مردم مدیریت شود.
استاندار مرکزی بیان کرد: اینکه مردم گوشت منجمد را به قیمت دولتی خریداری می کنند و به 2 برابر قیمت به رستوران ها و یا کبابی ها به فروش می رسانند 2 قیمتی شدن کالا را به دنبال دارد که این مهم باید از سوی مسئولان رسیدگی شود.
آقازاده بیان کرد: اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان باید با برنامه ریزی کاربردی و اقدامات نظارتی، نسبت به آرامش بازار و کالای اساسی اقدام کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: قاچاق تنها عامل گرانی قیمت ها نیست و مسایل روانی و اجتماعی به گرانی ها دامن می زند که باید این عوامل از سوی دستگاه های مسئول شناسایی و برای حل آن برنامه ریزی شود.
«بهروز اکرمی» افزود: در نشست آینده این کمیسیون باید تحلیلی از پرونده های تشکیل شده در تعزیرات ارایه داد و ساز و کارو اقدامات کمیسیون به شکلی پیش برود که پرونده باندهای سازمان یافته و خرد تعیین تکلیف شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز گفت: قیمت محصولات کشاورزی تابعی از میزان عرضه و تقاضا است و در جایی که میزان تقاضای گوشت قرمز کاهش داشته در صورتی که تولید واحدهای تولیدی کم نشده نباید قیمت گوشت به عنوان محصول نهایی افزایش داشته باشد.
«سعید فرخی» افزود: بر اساس آمارهای موجود میزان تولیدات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات دامی کاهش پیدا کرده و بر این اساس توزیع کالاها باید با یک سازماندهی منطقی انجام شود.
وی ادامه داد: در صورتی که توزیع از ساماندهی درستی برخوردار نباشد افزایش واردات کالاهای اساسی به خصوص گوشت منجمد و گرم هم نمی تواند مشکلات را حل کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: برای کنترل ورود و خروج دام و مرغ به بازار سامانه های متعددی طراحی شده اما مشکلاتی در این خصوص مشاهده می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی استان مرکزی نیز گفت: 140 هزار تن دام امسال در کشتارگاه های استان ذبح شد که نسبت سال گذشته با 164 هزار تن کاهش داشته است.
«محسن شانقی»بیان کرد: همچنین 2 هزار و 712 تن گوشت منجمد و گرم امسال وارد استان مرکزی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با یکهزار 999 تن افزایش دارد و این واردات به نوعی کاهش کشتار در کشتارگاه های استان را جبران کرده است.
استان مرکزی 12 شهرستان، 33 شهر، 23 بخش و یک میلیون و 440 هزار نفر جمعیت دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۹۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان