//
کدخبر: ۱۴۶۸۶ //

دادستان کل کشور: به شدت با زمین خواری برخورد می کنیم

دادستان کل کشور با بیان اینکه با دستمال آلوده نمی توان شیشه غبارآلود را پاک کرد بر استفاده از افراد شایسته در هرم اداری محیط زیست تاکید کرد.

دادستان کل کشور: به شدت با زمین خواری برخورد می کنیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در همایش مبارزه با زمین خواری که صبح امروز به همت دادسرای تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه مسئله محیط زیست مطالبه مقام معظم رهبری، مردم و مسئولین است، گفت: محیط زیست برای جامعه حرف اول را می زند و به عنوان یک نظام اسلامی با یک چالش جدی عدم اهتمام به جایگاه محیط زیست در جامعه مواجه هستیم.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه در روایات و آیات زیادی مسئله توجه به محیط زیست مورد اشاره قرار گرفته است به بیان آیه ای از سوره مبارکه هود پرداخت و افزود: بر اساس این آیه خداوند زمین را آفرید و انسان را مسئول قرار داد تا آن را آباد کند، پس آباد کردن زمین یک بحث مهم در محیط زیست است.

این مسئول عالی قضایی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون کم توجهی های زیادی به محیط زیست شده است و در برخی از مواقع علاوه بر کم توجهی، تهاجم، تعرض و نابود کردن محیط زیست نیز عملا در دستور کار برخی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه به نام توسعه تهران محیط زیست آن را به نابودی کشاندیم، اظهارات وزیر راه و شهر سازی مبنی بر اینکه مسئولین قضایی در کمیسیون ماده 100 رای بر تخریب اراضی بدهند، را مورد انتقاد قرار داد و گفت: وزیر محترم اشاره کردند که در کمیسیون ماده 100 دستور تخریب دهید اگر چه این موضوع حرف درستی است ولی ما با قبل از آن کار داریم. چرا باید اجازه داد کسی زمینی را تصرف کند که بعد در کمیسیون ماده 100 در مورد آن تصمیم گیری کنیم. چرا پروانه ساخت به برخی اراضی داده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: این چه حرفی است که در تهران با این استدلال که شهر نیاز به اعتبار و بودجه دارد در کوچه های 8 متری برج های چند طبقه ساخته می شود. پس در این جا شهرداری، شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور مقصر است و بعد می گویند حالا قوه قضائیه باید آن را تخریب کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه چرا باید آن هتل معروف در حریم رودخانه ساخته شود زمین خواری، کوه خواری، دریا خواری و تصرف اراضی را بلایی خانمانسور عنوان کرد که بخشی از آن به طمع انسان ربط دارد.

وی گفت: برخی با طمع کاری میلیاردها تومان خرج می کنند و در نقاط خوش آب و هوا ویلا می سازند و می بینیم که مثلا با برخی مسئولان هم همراه شده است.

وی ادامه داد: مسئولی که خودش تخلف می کند و زمین خواری و دریا خواری دارد به نظر شما با چنین افرادی به کجا می رسیم؟ درمان این درد این است که از خودمان شرو ع کنیم.

این مسئول عالی قضایی با تاکید بر اینکه همه دستگاه های متولی حفظ اراضی ملی باید به وظایف خود عمل کنند، گفت: باید ستادی ایجاد شود تا این دستگاه ها با هم هماهنگ عمل کرده و اینکه شهرداری یک راهی را برود و وزارت راه، راه دیگری نتیجه اش آسیب به محیط زیست است.

وی در ادامه دادستان های حاضر در جلسه را متوجه چند موضوع کرد و در بیان نکته اول گفت: باید از منابع اطلاعاتی مردم و گزارشات مردمی حداکثر استفاده صورت گیرد، دادستان ها از ظرفیت بسیج در این زمینه استفاده کنند و کارت ضابطیت را در اختیار آنها قرار دهند.

دادستان کل کشور گفت: دادستان ها به مجرد اینکه اطلاع کسب کردیم که تخلفی دارد صورت می گیرد به عنوان دادستان مدعی العموم حتما به آن ورود کرده و با مسببین این امر برخورد کنند و مدیران را به دلیل کوتاهی مورد بازخواست قرار دهید و مطمئن باشید حمایت دادستانی ، ریاست قوه قضائیه نیز همراه شما است.

این مسئول عالی قضایی تاکید کرد: برخورد با زمین خواری باید قاطعانه باشد و اگر کوتاه نیاییم موفق می شویم. قاضی و دادستان باید بدون اغماض و با لحاظ کردن تدبیر و مشورت در این زمینه عمل کند.

وی با اشاره به ضرورت پی ریزی قوانین زیست محیطی افزود: باید قوانینی که برای محیط زیست مضر است احصا کرده و در این زمینه تمامی دستگاه ها را پای کار آوریم و وظایف آنها را مورد بررسی قرار دهیم تا اگر تعارضی وجود دارد حل شود.

دادستان کل کشوراجرای قانون برخورد با مفسدین زمین و مخلان طبیعت را به عنوان موضوع دیگر مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر یک عزم راسخ در زمینه برخورد با مخلان طبیعت به وجود آید به نفع مملکت خواهد بود.

این مسئول عالی قضایی توجه به اخلاق و فرهنگ استفاده از محیط زیست را مورد اشاره قرار داد وگفت: باید به کمک رسانه ها اخلاق و فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه فراگیر شده و این موضوع را از کودکی تا دانشگاه ها نهادینه کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه با دستمال آلوده نمی توان شیشه غبارآلود را پاک کرد بر استفاده از افراد شایسته در هرم اداری محیط زیست تاکید کرد و افزود: اگر دستگاه و مسئول و مجری حفظ محیط زیست خودش آلودگی داشته باشد نمی تواند کار کند پس باید سعی کرد افراد شایسته را در هرم اداری محیط زیست قرار داد.

این مسئول عالی قضایی استفاده از شیوه های حفظ محیط زیست را به عنوان راهکار دیگر مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: باید از تجربیات کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم چرا که کشورهایی هستند که امکانات طبیعی آنها از ما کمتر است اما بهتر از ما آن را حفظ کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در پایان یادآور شد: وقتی موضوعی مطالبه جدی مقام معظم رهبری باشد به طور قطع بستر برای انجام کار راحت تر و آسان تر است، پس با عزم جدی و اراده و اهتمام و پشتکار لازم می توان در مسیر حفظ محیط زیست گام های موثری برداشت.

 

 

منبع: جام جم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۶۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان