//
کدخبر: ۱۴۶۱۷۳ //

تنور عرضه چند نرخی نان گرم شد

افزایش هزینه تمام‌شده تولید نان به‌دلیل رشد هزینه‌های جانبی تولید و تثبیت قیمت‌ها موجب گرم شدن تنور عرضه چند نرخی نان سنتی در برخی نانوایی‌های آزادپز و یارانه‌ای تهران شده است.

به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از اقتصادنیوز ، با گذشت نزدیک به یک سال از لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش رسمی نرخ انواع نان سنتی، گرانفروشی، افت کیفی و کمی و عرضه چند‌نرخی نان در برخی نانوایی‌های یارانه‌ای و آزادپز به رویه‌ای جاری تبدیل شده است. بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع نان سنتی در برخی نانوایی‌های سطح شهر تهران حاکی از عرضه نان با نرخ‌های متفاوتی است که در برخی موارد با نرخ مصوب یا متعارف پارسال تفاوت چشمگیری دارد و حتی برخی نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای می‌گیرند نان را به نرخ آزاد عرضه می‌کنند.

ستاد تنظیم بازار در آخرین مصوبه‌ خود قیمت‌گذاری نان در استان‌ها را به کارگروه‌های استانی واگذار کرد اما پس از افزایش نسبی نرخ انواع نان در برخی استان‌ها، برخی نانوایی‌های استان تهران یا نرخ‌های ملغی شده قبلی ستاد تنظیم بازار را اعمال کرده و یا با تغییرات جزئی در حجم و کیفیت، نان را به قیمت‌های متفاوت به مردم عرضه می‌کنند.

این شرایط موجب شده خبری از نرخ 800تومانی نان سنگک ساده در نانوایی‌های یارانه‌ای‌پز نباشد. آنها نان را با افزایش نسبی وزن چانه خمیر، افزودن کنجد و نامگذاری سنگک خشخاشی یک رو و دورو کنجد به نرخ 1500تا 1800تومان می‌فروشند. نرخ این نان در نانوایی‌های آزادپز حتی از 2500تومان هم فراتر رفته، نان بربری که با آرد یارانه‌ای 650تومان قیمت دارد این روزها با افزودن کنجد در نانوایی‌های آزادپز 1200تا 1500تومان فروخته می‌شود. نان لواش و تافتون گردان نیز که نرخ مصوبش 210تومان است به بیش از 300تومان در برخی نانوایی‌ها افزایش یافته است. مشخص نبودن مرز نانوایان آزادپز و یارانه‌ای، وزن چانه خمیر و حجم نان موجب شده برخی نانوایی‌ها عرضه چند نرخی نان را به بهانه‌های مختلف در دستور کار قرار دهند. متولیان تنظیم بازار نیز به استقبال سیاست افزایش خاموش و بی‌سروصدای نرخ نان رفته‌اند‌ اما هرگونه افزایش نرخ را تکذیب می‌کنند.

قاسم زراعت‌کار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران از ثابت ماندن قیمت نان در نانوایی‌های سطح استان از سال93 تاکنون خبرداده و تأکید می‌کند هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش قیمت نان ارسال نشده است. از سوی دیگر علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران هم با بیان اینکه مصوبه سال گذشته افزایش نرخ نان لغو شده، گفت: همه هزینه‌های تولید نان برای نانوایی‌های سنتی از انرژی گرفته تا هزینه‌های کارگری و ... افزایش یافته، اما آنها هنوز رسما اجازه افزایش قیمت نان را ندارند. نانوایان نباید تاوان گران نشدن نان را بدهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۶۱۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان