//
کدخبر: ۱۴۱۵۹ //

۱۳ سال فاصله ایران تا رهاشدن تولید برق از نفت و گاز

خاورمیانه می‌تواند صددرصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کند

 ۱۳ سال فاصله ایران تا رهاشدن تولید برق از نفت و گاز
به گزارش فرتاک نیوز،

 تحقیقات دانشگاه لاپرنتا فنلاند نشان می‌دهد که کشورهای خاورمیانه و ایران می توانند تا سال 2030 همه برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشید و انرژی باد تامین کنند.

نیو صدر: محققان در دانشگاه تکنولوژی لاپرنتا فنلاند در تحقیقی به این نتیجه رسیده اند که تا سال 2030 میلادی ایران می‌تواند صددرصد برق خود را از انرژی تجدید‌پذیر تامین کند و اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، هزینه های ایران برای تامین انرژی الکتریکی 50 تا 60 درصد کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس این تحقیق ایران برای اینکه در سیستم تولید الکتریسیته خود به جای سوخت های فسیلی و دیگر سوخت ها به طور کامل از انرژی تجدیدپذیر استفاده کند باید فناوری‌هایی را تهیه و نصب کند که 77 گیگاوات برق از انرژی باد، 49 گیگاوات از انرژی خورشیدی و 21 گیگاوات از آب بگیرد.

هزینه‌های کمتر با نصب انرژی های تجدید‌پذیر

به طور کلی برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، استفاده از انرژی های تجدید‌پذیر به جای سیستم الکتریسیته هزینه ها را برای کشورها 50 تا 60 درصد کاهش می‌دهد، برای مثال هزینه انرژی سوخت‌های فسیلی برای هر مگاوات در یک ساعت 120 یورو است ولی این هزینه برای انرژی‌های تجدید پذیر 40 تا 60 یورو است.

کریستین بریر استاد دانشگاهی که در این تحقیق شرکت کرده در این باره گفت: «هزینه پایین انرژی‌های تجدیدپذیر یک محرک برای رشد استاندارد های زندگی، اقتصاد و در نهایت صلح است.»

گفتنی است ایران در زمینه تامین انرژی‌ از آب، منابع لازم را دارد، اما در رابطه با نیروگاه‌های خورشیدی و بادی به سرمایه‌گذاری‌های جدیدی نیاز دارد.

استفاده نکردن از سوخت‌های فسیلی راه حلی برای نجات انسان

اما به جز منافع اقتصادی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر منافعی برای نجات آینده کره زمین دارد؛ استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تامین منابع انرژی منجر به افزایش دمای کره زمین شده و این اتفاق در حال تغییر دادن اقلیم کره‌ زمین است، تغییری که منجر به افزایش خشکسالی، سیل و ... می شود. استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی می‌تواند راه‌حلی برای کاهش شدت گرمایش جهانی شود.

در این تحقیق آورده شده که «دانشمندان، آماده هستند که منابع سوخت‌های فسیلی مثل نفت را که‌ دی‌اکسید‌کربن تولید می‌کنند را با انرژی‌های تجدید‌پذیر جابه‌جا کنند، در چنین سیستمی می‌توان از سوخت‌های کربنی هم برای تولید دارو، سوخت هواپیما‌ها و ... استفاده کرد. این ها بخش‌هایی هستند که به سخت‌ترین شکل می‌توان استفاده از سوخت‌های کربنی در آن‌ها را کاهش داد.

بریر در این رابطه گفت: «تصویری که از این تحقیق نشان داده شده این است که صنعت دی اکسیدکربن می تواند خود را با اهدافی که قرار است انتشار کربن در آن به صفر برسد وفق دهد. این کار نیاز به تغییر بنیادی در طرز تفکر ما نسبت به کربن دارد، اما می‌تواند شغل های جدیدی ایجاد کند.»

گفتنی است کشورهایی مثل ایالت متحده آمریکا، بریتانیا، اسکاتلند، آلمان، کانادا، پاراگوئه، دانمارک و ... می‌توانند بیش از 90 درصد انرژی خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

 

منبع: خبر آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۱۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان