//
کدخبر: ۱۳۸۸۰ //

نفوذ ایران و روسیه در خاورمیانه افزایش یافته است/شکست راهبردی واشنگتن در منطقه

سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا یکبار دیگر ادعاهای واهی و فرافکنی‌های نخ‌نمای مقامات سیاسی این کشور را علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد.

 نفوذ ایران و روسیه در خاورمیانه افزایش یافته است/شکست راهبردی واشنگتن در منطقه

به گزارش فرتاک نیوز، جان مک‌کین: نفوذ ایران و روسیه در خاورمیانه افزایش یافته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا، «جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه این کشور، در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا، گفت: آنچه باعث ناامیدی مردم آمریکا شده این است که پیشرفت تاکتیکی که به دشواری به دست آمده به کسب دستاوردهای پایدار راهبردی منجر نشده است. در حقیقت، واقعیت ناراحت کننده این است که موقعیت راهبردی آمریکا در خاورمیانه در حال حاضر ضعیف‌تر از هشت سال پیش است و موقعیت روسیه تحت ریاست‌جمهوری «ولادیمیر پوتین» و همچنین موقعیت ایران بهبود یافته است. این یک شکست نظامی نیست؛ بلکه، یک شکست راهبردی و سیاسی است.

 

مک‌کین مدعی شد: ارتش ما به‌تدریج کنترل [گروه تروریستی] داعش را بر قلمروش از بین برده است. گروه داعش از پایگاه خود در «سرت» لیبی بیرون رانده شده است و من مطمئن هستم که بزودی این اتفاق در موصل و رقه نیز خواهد افتاد. ارتش ما فشار خود را بر تروریست‌های فعال در کشورهایی همانند یمن و سومالی افزایش داده است. در افغانستان، ما جلوی پیشروی‌های القاعده را گرفته‌ایم و به شرکای افغان خود برای مقابله با حملات جدید طالبان کمک کرده‌ایم.

سناتور جمهوری‌خواه کنگره همچنین افزود: اما آنچه که بیشتر موجب ناامیدی مردم آمریکا شده این است که این پیشرفت تاکتیکی -که به دشواری به دست آمده است- به دستاوردهای پایدار راهبردی منجر نشده است. وی مدعی شد: در حقیقت، واقعیت ناراحت کننده این است که موقعیت راهبردی آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) در حال حاضر ضعیف تر از هشت سال پیش است. موقعیت روسیه و ایران و نیروهای نیابتی تروریستی‌اش بهبود یافته است. این یک شکست نظامی نیست. در عوض، این یک شکست راهبردی، یک  شکست سیاسی و مهم تر از همه شکست رهبری است. ما نتوانسته‌ایم از پس درگیری‌های مهم بر آییم که شامل جدال برای قدرت و هویت فرقه ای  است که در حال حاضر در سراسر خاورمیانه در حال افزایش است. ما قادر نبوده‌ایم یا تمایل نداشته‌ایم تا سوالاتی اساسی درباره سیاست آمریکا در منطقه بپرسیم یا آن که به آن‌ها پاسخ دهیم. ما در اقدام کردن بی میل بوده‌ایم و زمانی که مجبور به این کار شدیم، تنها اقداماتی به شدت محدود انجام دادیم. ما در حال مبارزه با گروه داعش در سوریه هستیم، اما جنگ داخلی سوریه را که عامل اصلی پیدایش و تکامل این گروه تا به امروز بوده است، نادیده می گیریم.

مک‌کین همچنین، مدعی شد: ما در حال مبارزه با گروه داعش در عراق هستیم، اما نتوانستیم با نفوذ فزاینده ایران مقابله کنیم. ما در حال مبارزه با القاعده در افغانستان هستیم. ما در یمن در حال مبارزه با القاعده در شبه جزیره عرب هستیم، اما از مقابله با تهدید ناشی از نیروهای نیابتی حوثی‌های (جنبش انصارالله) مورد حمایت ایران خودداری می‌کنیم. به طور خلاصه باید گفت که ما در حال درمان علائم اما نادیده گرفتن بیماری هستیم. و ما نباید از نتایج آن شگفت زده شویم: وجود یک خاورمیانه در آتش، هدر دادن نفوذ آمریکا، تقویت دشمنان آمریکا و ناامید شدن دوستان آمریکا و محدود شدن و رو به وخامت گذاشتن گزینه های سیاسی آمریکا. این یک میراث ناخوشایند برای دولت جدید است. اما از آنجایی که چالش های ما در خاورمیانه پیچیده و دشوار است، ما فرصت تنظیم یک مسیر جدید و متفاوت را داریم.

جان مک‌کین در ادامه گفت: ما باید بینش خود را افزایش دهیم و فراتر از مبارزه تاکتیکی و عملیاتی عمل کنیم و روند پاسخ گویی به برخی از سوالات اساسی اما در عین حال متفاوت راهبردی را آغاز کنیم. ما چه اهداف پایداری در سراسر خاورمیانه داریم که امیدوار به دست یابی به آنها هستیم؟ ما چگونه به این اهداف دست خواهیم یافت، بر اساس چه برنامه زمانی و به چه بهایی؟ در عراق، موصل در نهایت بازپس گرفته خواهد شد، اما این موضوع احتمالا سبب احیای کشمکش برای آینده عراق خواهد شد؛ کشمکشی که نتیجه آن برای ما مهم است. سیاست و راهبرد آمریکا برای مقابله با مشکلات پیش رو چیست؟ مبارزه با نفوذ ایران و شبه نظامیان آن، رتق و فتق موضوع آینده کردها و جایگاه آنها در عراق و کاهش شدت محرومیت سنی های عراقی که در وهله نخست عامل ظهور گروه داعش بوده است؟

وی افزود: به همین ترتیب، در سوریه بر این باورم که رقه در نهایت آزاد خواهد شد. اما هر چه که بیشتر به آن روز نزدیک می شویم، بیش از پیش روشن  می‌شود که ما دیگر نمی توانیم از به وجود آمدن سوالات دشوار درباره سوریه جلوگیری کنیم. سیاست و راهبرد آمریکا در ارتباط با یک انتقال سیاسی در سوریه، آینده اسد، سرنوشت کردها در سوریه، و تأثیر نیروهای تندرو از میان تروریست های سنی بر شبه نظامیان حامی ایران چیست؟ به طور خلاصه باید گفت، رویکرد آمریکا در ارتباط با دولت سوریه در نهایت چیست؟

سناتور جمهوری‌خواه کنگره همچنین افزود: در افغانستان، ما راهبرد «نباختن» را اتخاذ کرده‌ایم. نتیجه این شده است که ماه گذشته، ژنرال نیکلون در جلسه استماع این کمیته، اعلام کرد که جنگ هم اکنون با گذشت پانزده سال نبرد، به بن بست رسیده است. سیاست و راهبرد آمریکا برای مقابله با آغاز مجدد فعالیت های طالبان و مقابله با پایگاه های امن آنها در راستای مرز افغانستان و مقابله با مداخله ایران و روسیه چیست؟ به طور خلاصه باید گفت پیروزی آمریکا در افغانستان شامل چه مواردی می شود و راهبرد ما برای دست یابی به آن چیست؟

مک‌کین در پایان گفت: در سراسر منطقه، نفوذ روسیه و ایران به بهای آمریکا در حال افزایش است. روسیه و ایران سال گذشته بدون حضور آمریکا میزبان مذاکرات صلح سوریه بودند. موشک های کروز روسیه از فراز منطقه عبور می کنند و این در حالی است که جنگده های آن در حال هدف قرار دادن غیر نظامیان در سوریه هستند. نیروهای نیابتی ایران از راکت‌های مهلک و موشک‌های بالستیک با مصونیت استفاده می‌کنند و این احساس را به وجود می‌آورند که توافق هسته ای از آن‌ها در مقابل فشار آمریکا محافظت می‌کند. سیاست و راهبرد آمریکا برای مقابله با نفوذ روسیه و ایران چیست؟ ما چگونه می توانیم اعتماد هم پیمانان و شرکای منطقه ای خود را احیا کنیم و آنها را برای چشم پوشی کردن از این راهبردهایی که تنها سبب افزایش ابهام و بی ثباتی می شوند، متقاعد سازیم؟ این‌ها سوالات اساسی سیاسی و راهبردی هستند که وجود دارند. این موارد نه تنها برای ثبات در خاورمیانه و آفریقا بلکه برای امنیت ملی آمریکا حائز اهمیت است. این کار کارشناسان ما نیست تا به این سوالات پاسخ دهند. این رئیس جمهور، دولت او و کنگره هستند که باید به این سوالات پاسخ دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان