//
کدخبر: ۱۳۹۲۵ //

آغاز توزیع اسکناس تانخورده از پس‌فردا

در حالی که بانک ها در راستای خدمات دهی شب عید به مردم طی روزهای اخیر، اسکناس های نو در خودپردازها قرار داده اند؛ توزیع اسکناس نو توسط شعب برخی از بانک ها از پس فردا (یکشنبه) نیز آغاز می شود.

آغاز توزیع اسکناس تانخورده از پس‌فردا
به گزارش فرتاک نیوز،

اسکناس‌های‌نو شامل؛ ۲۰هزار ریالی و ۵۰ هزار ریالی است که سهمیه قابل تخصیص از مجموع اسکناس‌های مذکور حداکثر ۱۰۰ برگ معادل یک باند برای هر نفر است و به جهت محدودیت درچاپ و توزیع اسکناس‌های ۱۰ هزار ریالی به هر فرد صرفاً ۱۰۰ برگ معادل یک باند واگذار می‌شود.

هر ساله در آخرین روزهای سال بانک مرکزی کار توزیع اسکناس های نو برای تامین نیازهای شب عید مردم را انجام می دهد و بر این اساس با اعلام قبلی اسکناس ها در اختیار برخی شعب منتخب بانکی قرار بنا، می گیرد.

با این وجود به نظر می رسد که بانکها زودتر دست به کار شده اند و اسکناس های نو را در درون دستگاه های خود پرداز قرار داده اند و مردم به راحتی می توانند اسکناس های نو را از عابر بانکها دریافت کنند. بر این اساس بانکها در روزهای اخیر اسکناس های تانخورده را در میان مردم توزیع کرده اند؛ به طوریکه این روزها به سراغ هر خودپردازی که می رویم به راحتی اسکناس های نو دریافت می کنیم.

این اقدام بانکها در راستای افزایش خدمات دهی از طریق سیستم های الکترونیک و خدمات پرداخت است تا مردم به راحتی بتوانند خدمات بانکی مورد نیاز خود را بانکها دریافت کنند. در حال حاضر که نزدیک به ایام پایانی سال هستیم ۱۶۲ میلیون تراکنش در شبکه شتاب و شاپرک ثبت شده است و پیش بینی می شود در روزهای پایان اسفندماه به میزان ۲۰درصد به حجم تراکنش ها افزوده شود.

از سوی دیگر بانک مرکزی نیز از پس فردا ۲۲ تا روز ۲۶ اسفندماه به مدت ۵ روز از طریق شعب منتخبی که اسامی آنها را اعلام کرده اسکناس های نو شب عید را برای توزیع به بانکها می دهد.

اسکناس های نو در بازار آزاد

با وجود اینکه بانک مرکزی اسکناس های نو را در اختیار شبکه بانکی قرار می دهد اما باز هم واسطه گرانی هستند که اسکناس های نو را در بازار آزاد با نرخ های متفاوتی به فروش می رسانند و آنها را نرخ هایی بالاتر در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

اسکناس نو شامل یکصد برگ اسکناس ۲۰,۰۰۰ ریالی و یکصد برگ اسکناس ۵۰.۰۰۰ ریالی برای هر مشتری است که از طریق شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، ملت، سپه، اقتصاد نوین، سینا، پست بانک و پارسیان در استان تهران توزیع می شود.

همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه توزیع اسکناس در سایر استان‌ها، با هماهنگی ناظران پولی از طریق روابط عمومی بانک‌های عامل تعیین شده در هر استان، انجام خواهد شد.

براین اساس بانک مرکزی در مجموع ۱۶ هزار میلیارد ریال اسکناس نو در تهران و شهرستانها توزیع می کند و برای بانک های متقاضی در این روزها امکان افزایش میزان سقف برداشت از خودپردازها تا سقف ۵۰۰ هزار تومان هم وجود دارد.

در سال جاری به بانک هایی که متقاضی استفاده از این تمهید هستند اجازه داده می شود از ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ الی ۱۵ فرودین ۱۳۹۶ سقف برداشت از خودپردازهای خود را به میزان ۵۰۰ هزار تومان افزایش دهند.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۹۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان