//
کدخبر: ۱۳۶۷۱۵ //

دولت الکترونیک؛ در انتظار الحاق دستگاه های اجرایی

پیاده سازی دولت الکترونیک با وجود تاکید شانزدهم شهریورماه رییس جمهوری برای تسریع در اجرای آن، همچنان در پیچ و خم تصمیم دستگاه ها برای اتصال به مرکزملی تبادل اطلاعات گرفتار است.

دولت الکترونیک؛ در انتظار الحاق دستگاه های اجرایی
به گزارش فرتاک نیوز،

تاخیر دستگاه های اجرایی در اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات در دولت الکترونیک معضلی است که اجرای این طرح بزرگ ملی را با وجود ارتقای 20 رتبه ای ایران در شاخص توسعه الکترونیک در سازمان ملل متحد، با چالش جدی روبرو کرده است.

تاخیر در استقرار دولت الکترونیک به رغم کسب رتبه خوب در جهان و چالش های آن به گونه ای شده است که رئیس جمهوری کشورمان هفدهم شهریورماه امسال در مراسم جشنواره شهید رجایی گفت: اگر امروز دولت الکترونیک به طور کامل مستقر شده بود، مشکلات حل شده بودند.

حسن روحانی تقویت دولت الکترونیک را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت الکترونیک شفافیت ایجاد می‌کند.

پس از این سخنان رئیس جمهوری بود که «محمد جواد آذری جهرمی» وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از صفحه های اجتماعی نوشت: سخنان رئیس جمهوری حجت را بر همگان تمام کرد.

انتظار می رفت پس از همه این تاکید و توصیه ها برای تسریع در اجرایی شدن دولت الکترونیک ، دستگاه ها دراین مهم سرعت عمل به خرج دهند اما روند به گونه ای است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم مهرماه در مراسم رونمایی از سامانه جامع تجارت ایران، گفت: برخی دستگاه‌ها همچنان از اتصال به زیرسامانه‌ها به دلایل مختلف خودداری می‌کنند.

وی افزود: به عنوان یک دستور حاکمیتی و یک مسوول دولتی بر این امر پافشاری خواهم کرد؛ زیرا امروز دلیلی برای نگهداری اطلاعات وجود ندارد و به نظر من این موضوع باید به عنوان یک فساد مطرح شود و اگر بخواهیم جرم انگاری کنیم باید نگهداشت اطلاعات و مبادله نکردن آن به عنوان جرم در نظر گرفته شود.

آذری جهرمی تصریح کرد: به نظر من بزرگ ترین جرم که عامل بسیاری از جرم‌های دیگر می شود همین نگهداشت اطلاعات و متصل نشدن دستگاه‌ها به سامانه‌ها است که باید به صورت جدی پیگیری شود.

«رمضانعلی سبحانی فر» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یازدهم مهرماه امسال بر پیوستن همه دستگاه ها به دولت الکترونیک تاکید کرد و ادامه داد: اتصال دستگاه ها به دولت الکترونیک بساط فساد اداری را جمع خواهد کرد.

سبحانی فر وجود امضاهای طلایی را ناشی از نپیوستن دستگاه ها به دولت الکترونیک برشمرد و خواستار فعال تر شدن سامانه های تجارت الکترونیک در کشور شد.

دولت الکترونیک چیست

دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و ارائه خدمت به موقع، دقیق و کارا در همه ساعت های شبانه روز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، اینترنت و شبکه های اجتماعی است که بکارگیری آن در بخش های مختلف دولت برای افزایش بهره وری و ارتقای سطح خدمات رسانی بوده و مهم ترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است.

بر این اساس با هدف ایجاد تغییر بنیادین در ساختار قدیمی نظام اداری کشور، سازمان فناوری اطلاعات طرح ملی دولت الکترونیک را که از سال ها پیش متوقف مانده بود، احیا و اقدام های لازم برای الکترونیکی سازی را آغاز کرد.

دولت الکترونیک به عنوان بستر و فرآیند مدیریت بدون کاغذ در حکومت مطرح است و در آن بسیاری از ارتباطات بین اداره ها (با هم و با مردم) از طریق کانال های چند رسانه ای صورت می گیرد.

این فرایند باعث می شود همه شهروندان، شرکت های تجاری، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند.

اما و اگرهای تحقق دولت الکترونیک

به نظر می رسد کارکرد واقعی دولت الکترونیک در بسیاری از سازمان ها معنای خود را به لحاظ منافع پیدا و پنهان فراوان آن از دست داده و بیشتر تبدیل به اتوماسیون اداری شده؛ چنانکه به گفته سیزدهم مردادماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «وجود برخی منفعت ها مانعی بزرگ در راه تحقق آن است».

آذری جهرمی یادآور شد: دولت الکترونیک فقط با الکترونیکی شدن فرایند دستگاه هایی که ارباب رجوع دارند میسر نمی شود، هر چند این فرایند گامی ‌به جلو و در کاهش فرایندهای درون سازمانی موثر است اما دولت الکترونیکی نیست، دولت الکترونیک مراجعه حضوری مردم به دستگاه ها را کاهش می دهد.

بنابراین دولت الکترونیک - و نه اتوماسیون اداری - مهم ترین گام در شفاف سازی است اما هنوز تا اجرای کامل فاصله دارد.

وی بیست و هفتم تیرماه نیز در جلسه ماهیانه سازمان «دیده بان شفافیت و عدالت» عنوان کرد: باید در نظام شفافیت به ابعاد دولت الکترونیک پرداخت و نیز بررسی شود چرا بعضی دستگاه ها به دولت الکترونیک متصل نمی شوند و چه منفعت هایی وجود دارد.

آذری جهرمی اصلاح فرایندهای اداری را یکی از راهکارهای ریشه کن شدن فساد بر شمرد و افزود: اکنون بیش از 1300 مجوز در کشور وجود دارد که هر کدام می تواند دارای امضای طلایی باشد.

اکنون باید دید چه منافع پیدا و پنهانی وجود دارد که امکان تحقق دولت الکترونیک را فراهم نمی کند.

اخذ وجه برای امور خدماتی مانند ثبت نام، رونوشت برداری از مدارک یا بررسی نتیجه رسیدگی به یک شکایت یا یک دادخواهی قضایی و همچنین در مرحله بالاتر امکان فروش امضاهای کارساز (و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امضاهای طلایی)، عمده ترین منفعت هایی است که مانع تحقق دولت الکترونیک می شود.

دبیر کمیسیون دولت الکترونیک در این باره گفت: بسیاری از سازمان ها و دستگاه ها، نیروهای باز نشسته خود را مامور ایجاد پایگاه هایی کرده اند و آنان نیز برای ثبت نام، ارائه مدارک یا ارایه خدمات دیگر، کاربران را به پرداخت وجوهی وادار می کنند در صورتی که این خدمات باید در سازمان ها یا حتی در اختیار کاربران قرار بگیرد.

برای نمونه، شما در مراجعه به دفترهای خدمات پلیس بعلاوه 10 باید مبلغی را بابت دریافت برگه صدور گذرنامه بدهید، مبلغی را بابت پوشه و غیره؛ همچنین هزینه ای نیز برای کپی به شما تحویل می شود که این موارد فقط مختص این دفترها نیست.

دریافت وجه برای پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی یکی دیگر از این موارد بود که جلو آن گرفته و شرکت ملی پست موظف شد امکان ثبت نام رایگان را فراهم کند.

دریافت وجه بابت اطلاع از نتیجه دادرسی های قضایی و نیز واریز وجه برای دسترسی به شماره ای که با آن می توان به صفحه شخصی خود در قوه قضاییه دست یافت، از دیگر نمونه ها است.

اینها نمونه های کوچک از منفعت هایی است که از اتوماسیون- و نه دولت الکترونیک - برای بسیاری از مردم فراهم شده است اما همچنان حقوق شهروندی آنان در این زمینه رعایت نمی شود.

دولت الکترونیک فقط با الکترونیکی شدن فرایند دستگاه هایی که ارباب رجوع دارند میسر نمی شود، هر چند این فرایند گامی ‌به جلو و موثر در کاهش فرایندهای درون سازمانی است اما دولت الکترونیکی نیست؛ دولت الکترونیک مراجعه حضوری مردم به دستگاه ها را کاهش می دهد.

آنگونه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یازدهم مردادماه تاکید کرد «اگر فهم دست اندرکاران از دولت الکترونیکی صحیح نباشد نمی توان به دنبال اجرای آن رفت و عمده اقدام های دستگاه ها برای الکترونیکی کردن به هزینه ساخت ساختمان، مرکز داده، ایجاد شبکه ها و راه اندازی اتوماسیون های اداری، شکل کاریکاتورگونه ای از دولت الکترونیک محسوب می شود».

آذری جهرمی از راه اندازی دفترهای خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه های مختلف و سپردن امور آنها به بازنشستگان برای ارایه خدمات انتقاد کرد و گفت: راه اندازی دفترهای خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک نیست؛ چون شفافیت ایجاد نمی کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش نیز در صفحه خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: در کمیسیون صنایع مجلس، گزارشی از پیشرفت دولت الکترونیک را ارائه کردم.

وی افزود: غایبان بزرگی هنوز به آن متصل نشده‌اند؛ در حالی که باید شفاف‌گر اقتصاد باشند. شفاف‌سازی اساسی با اصلاح فرآیندها صورت می‌گیرد تا دیگر امکان فساد وجود نداشته باشد نه آن که پس از رخ دادن، تازه به خود بیاییم.

اکنون که زیرساخت های دولت الکترونیک در کشور فراهم شده است و رئیس جمهوری نیز برای اجرای آن اتمام حجت کرد، جا دارد سازمان ها در این مسیر گام بردارند تا مردم بتوانند به حقوق شهروندی خود بدون پرداخت وجه اضافی دست یابند و زندگی دلپذیرتری را تجربه کنند. این امر سبب می شود امید آنان نیز افزایش یابد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۶۷۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان