//
کدخبر: ۱۳۱۳۲۰ //

دولت الکترونیک و شفافیت در وزارت صمت نهایی شد/ رونمایی از سامانه جامعه تجارت کشور

باحضور وزیر صمت ، معدن و تجارت سامانه های جامع تجارت ، جامع انبارها و مراکز نگهداری‌کالا، شناسه کالا، اعتبار سنجی ‌و رتبه بندی اعتباری با هدف اجرای دولت الکترونیک، کاهش مفاسد اقتصادی و تسهیل و تسریع فرآیند تجارت فردا رونمایی می‌شود.

به گزارش فرتاک نیوز،

در این مراسم که با حضور برخی از اعضا هیات دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضا هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و اصناف و همچنین مسولانی از نیروی انتظامی و قوه قضاییه برگزار می شود تلاش های بخش های مختلف دولت به ویژه وزارت صمت در ایجاد سامانه های مرتبط با تجارت الکترونیک در نمایشگاه بین المللی ایران به نمایش گداشته می شود.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت تشکیل و راه اندازی سامانه های جامع تجارت ، جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، شناسه کالا، اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری را در راستای شفاف سازی وکاهش تخلفات و مفاسد اقتصادی توصیف کرد و به شاتا گفت: با راه اندازی سامانه های مذکور فرآیند تجارت تسهیل وتسریع خواهد شد .

رهبری با اشاره به نقش این سامانه ها در کاهش جعل اسناد ، تبانی و ارتشا گفت: ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی از جعل اسناد ، تبانی و ارتشا نشات گرفته که برای جلوگیری از این مسایل باید به سمت شفاف سازی با کمک بسترهای الکترونیکی حرکت نماییم.

وی افزود: برای کاهش جعل اسناد باید اسناد کاغذی کاهش یابد و از بین رفتن تبانی مستلزم ایجاد بسترهایی برای کاهش اعطای امتیازاتی به عوامل انسانی است که با تشکیل سامانه های الکترونیکی زمینه ایجاد جعل و تبانی به حداقل خواهد رسید و فضای کسب وکار به سمت شفافیت حرکت خواهد کرد و میزان تخلفات کاهش خواهد یافت.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود: با اجرای فرایند تجارت در بستر انفورماتیک ، مراحل مختلف تجارت داخلی وخارجی در مسیر شفافی قرار خواهد گرفت.

رهبری تصریح کرد: از طریق فناوری اطلاعات و سامانه های الکترونیکی ، اطلاعات به سیستم سپرده میشود و فرآیند تجارت از طریق سامانه ها محقق می شود .

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در ادامه افزود: با اجرای سامانه های الکترونیکی فرایندهای تجارت تسهیل و تسریع می شود و مردم بدون نیاز به حضور فیزیکی و در کمترین زمان اقدام به اخذ کارت بازرگانی ، ثبت وسفارش کالا و... می نمایند.

رهبری تصریح کرد: سامانه های الکترونیکی زیرساخت شفافیت در عملیات اقتصادی را فراهم کرده و اطلاعات درست از موضوعاتی نظیر میزان ثبت وسفارش کالا ، میزان حمل بار و یا تعداد اکتشافات انجام شده و... در اختیار مسولان و تصمیم سازان قرار می دهند.

مروری بر 4سامانه الکترونیکی وزارت صمت

همچنین با مروری بر4سامانه الکترونیکی،تصویری از بسترهای دولت الکترونیک به نمایش گذاشته شده است.

سامانه جامع تجارت

این سامانه با ایجاد یکپارچگی و هماهنگی الکترونیکی بین دستگاه های دخیل در فرآیند تجارت خارجی و داخلی منجر به ارتقا تعامل پذیری ذستگاه های و یکپارچگی اطلاعات تجاری کشور می شود.با بلوغ این سامانه انتظار می رود،سرعت،سهولت و شفافیت در امور تجاری کشور محقق شود.

سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

این سامانه کمک شایانی به واقع نمایی میزان موجودی انواع کالا می نماید و امکان مدیریت و تنظیم بازار را با دقت بالاتر فراهم می کند با راه اندازی این سازمانه کمب.دهای احتمالی قابل پیشگیری و موارد احتکار کالا در کشور قابل شناسایی خواهد بود

سامانه شناسه کالا

این سامانه با ایجاد یک زبان مشترک برای تبادل اطلاعات کالایی،تناقضات آماری بین دستگاه ها را کاهش می دهد.همچنین با ایجاد یک طبقه بندی مشترک ، اعمال سیستمی ضوابط کالایی را زمینه سازی می نماید که خود کمک شایانی به سیستمی شدن تصمیم گیری ها، کاهش خطاهای انسانی و تسریع فرایندهای مربوط به کنترل کالا می شود.

سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری

یکی از علل طولانی بودن فرایندهای تجاری اعمال ضوابط سخت گیرانه برهمه بازرگانان با هدف کاهش مفاسد است اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری راهکاری پیشرفته جهت ایجاد سهولت برای بازرگان با سابقه مثبت است که البته باعث ایجاد انگیزش برای اصلاح رفتار تجاری و ایجاد سایقه واعتبار مثبت می شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۱۳۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان