//
کدخبر: ۱۱۹۱۳۵ //

اتاق بازرگانی فارس نسبت به تحولات ارزی بی تفاوت نبود

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: این اتاق طی هفته های اخیر در مقابل تحولات اقتصادی و ارزی کشور بی تفاوت نبود و راهکارها و پیشنهادهای را برای برون رفت از این وضعیت به مسئولان استانی و کشوری ارائه کرد.

 اتاق بازرگانی فارس نسبت به تحولات ارزی بی تفاوت نبود
به گزارش فرتاک نیوز،

 جمال رازقی چهارشنبه در نشستی خبری در شیراز افزود: در مرتبه نخست اعلام سیاست های جدید ارزی از سوی دولت، ما طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهوری پیشنهاد دادیم که برای بازار ثانویه ارز هیچ نرخی تعیین نشود و ارز چهار هزار و 200 تومانی را فقط برای کالاهای اساسی اختصاص دهند و اجازه داده شود که قیمت ارز در بازار ثانویه هم طبق اصل عرضه و تقاضا تعیین شود.

وی ادامه داد: در پیشنهادهای خود مطرح کردیم که چون پتروشیمی ها و فولادی ها از مواد اولیه ارزان قیمت استفاده می کنند بنابراین متعهد شوند که ارز حاصل از فروش خود را به نرخ چهار هزار و 200 تومان تحویل دولت دهند.

او اظهار داشت: در بسته جدید ارزی نیز که از 16 مردادماه جاری اجرایی شد آن مواردی که ما قبلا پیشنهاد کرده بودیم که ارز چهار هزار و200 تومانی تنها به کالاهای اساسی اختصاص یابد لحاظ شده با این تفاوت که گفته شده که پتروشیمی ها و فولادی ها ارز خود را وارد بازار ثانویه کنند.

وی گفت: از آنجا که با صادرات معمول در بخش صنایع کوچک، صنایع متوسط و بخش کشاورزی رقمی حدود 20 میلیارد دلار و از صادرات پتروشیمی ها و فولادی ها هم حدود 30 میلیارد دلار و جمعا حدود 45 تا 50 میلیارد دلار ارز وارد بازار ثانویه می شود، این رقم قطعا پاسخگوی نیاز معمول ارزی کشور خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: بنابراین بر اساس سیاست های جدید، عرضه ارز در بازار ثانویه بیش از تقاضا برای آن می شود و این باعث تعدیل اساسی نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد.

رازقی ادامه داد: یکی از موارد دیگری که در پیشنهادهای خود مطرح کردیم این بود که پتروشیمی ها و فولادی ها ارز خود را به قیمت چهار هزار و 200 تومان به دولت بدهند و در عوض دولت هم مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی مورد نیاز آنها را با ارز چهار هزار و 200 تومان در اختیار آنها قرار دهد در حالی که بر اساس بسته جدید، آنها باید ارز مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه و ماشین آلات را از بازار ثانویه تامین کنند.

وی، با اشاره به ارتقای رتبه‌ کسب و کار استان فارس، این اتفاق را حاصل همدلی و همکاری ایجاد شده در این استان دانست و تصریح کرد: این موضوع نیز همانند پیشنهادهای اتاق بازرگانی فارس به مسئولان کشوری که تاثیرات مثبتی در عرصه ملی داشت سبب ایجاد یک تحول در حوزه اقتصادی استان و بهبود فضای کسب و کار شد.

**رسانه ها در بحث مبارزه با فساد به وظیفه خود عمل کنند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، با اشاره به اینکه رسانه ها به بحث مبارزه با فساد به عنوان یک وظیفه باید توجه جدی داشته باشند گفت: اگر اصل را بر مبارزه با فساد بگذاریم، وظیفه رسانه ها ایجاد یک فضای شفاف است.

رازقی اظهار داشت: هرچند رسانه ها ممکن است در این راه با مشکلاتی هم مواجه شوند اما همه باید کمک کنیم که فضای کشور به سمتی برود که همه از برخورد رسانه با فساد حمایت کنند.

**در فضای کنونی انسجام ملی باید حفظ شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس، شرایط اقتصادی کشور در مقطع فعلی را برای مردم بسیار سخت دانست و گفت: در کنار شفاف سازی و بیان واقعیات جامعه باید به گونه ای عمل کنیم که انسجام ملی حفظ شود.

رازقی افزود: امروز حفظ کشور بر همه ما واجب است و باید با در نظر گرفتن مصلاح کشور در شرایط فعلی، فساد نهادینه شده در کشور نیز با جدیت پیگیری شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم گفت: در شرایط فعلی لازم است که همه پای کار بیایند و با احساس مسئولیت بیشتر به وظیفه خود عمل کنند.

محمد صادق حمیدیان افزود: امروز شرایط خاصی را تجربه می کنیم و امیدواریم بتوانیم با کمک یکدیگر این مسیر و راه را به سلامت طی کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۹۱۳۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان