//
کدخبر: ۱۱۸۱۴ //

این حقوق ناچیز بازنشستگی...

بازنشستگان همچنان در انتظار اصلاح و همسان سازی حقوق و مزایایشان هستند.


این حقوق ناچیز بازنشستگی...
به گزارش فرتاک نیوز،

 توقعی بیجا نیست که فردی پس از سال ها کار و تلاش، در زمانی که به سن بازنشستگی می رسد، آرامش و آسایش بخواهد؛ امری که تا حد زیادی در گرو تامین زندگی است اما به نظر می رسد بازنشستگان ما، مستقیما درگیر حداقل حقوقی هستند که عملا نمی تواند خواسته های آن ها را برای داشتن یک زندگی بدون دغدغه تامین کند.

 آن هم بازنشستگانی که در سنی قرار دارند که به واسطه ازدواج فرزندان، دارای خانواده گسترده شده اند و مخارج زندگی شان به مراتب بالاتر از زمانی است که در سن کار بوده اند. اینجاست که پایین بودن حقوق و تامین نشدن زندگی، نگرانی اصلی افراد بازنشسته می شود. مشکلی که سال هاست مطرح است اما اقدامی اساسی برای آن انجام نشده است و اکنون نیز به نظر می رسد بازنشستگان راهی نداشته باشند جز آن که منتظر بمانند تا شاید با تصویب لایحه بودجه 96 و یا اجرای طرح همسان سازی و اصلاح روند افزایش حقوق تا حدی شرایط دریافتی شان متعادل شود.

حرف ها و درددل های بازنشستگان

تعدادی اندک از انبوه پیامک هایی راکه همواره بازنشستگان برای ستون حرف مردم روزنامه خراسان ارسال می کنند، این جا با هم مرور می کنیم:

*برنج ماه پیش خریدم 68هزار و پانصد تومان؛ این ماه شده 74هزار تومان. آن وقت حقوق من بازنشسته چقدر زیاد خواهد شد از مسئولان بپرسید.

* من یک بازنشسته هستم اخیرا برای دریافت حقوق مبلغ 10000 ریال توسط بانک صادرات کار مزد دریافت می گردد سودی هم بابت ماندن موجودی در حساب پرداخت نمی شود چندر غاز حقوق بازنشستگی ارزش این بازی ها را دارد؟

* کلیات بودجه 96 تصویب شد، درحالی که هزینه خانوارهاحداقل 5 برابراست وحقوق بازنشستگان نیاز مند همسان سازی باحقوق شاغلان است. دست به دعابرای خیرخواهان وبلندنظری دولتمردان متعهد.

* چرا مسئولان بازنشستگان نیرو های مسلح از تاخیر حقوق ها خجالت نمی کشند؟ ما شرمنده خانواده خود شده ایم.

*بازنشسته ومستمری بگیر تامین اجتماعی هستم، قبلا بیست و دوم هر ماه حقوق می گرفتم شد بیست و هفتم ماه، بیست و هفتم ماه هم  گذشت حقوق واریزنشد! باحداقل دریافتی وعائله مندی ومستاجری ازکی قرض کنیم؟

*امیدواریم به وضع ما ارتشی ها هم رسیدگی شود. با این حقوق پایین ما چطوری زندگی کنیم؟

*همسان سازی حقوق کارمندان شاغل وبازنشستگان با یک سال وعده و وعید به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟

*بنده با30 سال سابقه 999000 تومان حقوق دریافت می کنم درحالی که مدیران تامین اجتماعی برای...

*چرا دولت سبد کالا را ازبازنشستگان حذف کرد مگر بازنشستگان مانند برخی مدیران حقوق می گیرند؟

*شبکه خبر در زیرنویس می نویسد بازنشستگان زیر 2 میلیون به حقوقشان اضافه می شود. کارمندی که با30سال سابقه خدمت صادقانه بازنشسته شده و در حال حاضر کل حقوقش زیر 5/1 است، سال 96 چقدر دریافت می کند؟

*امسال دولت اضافه حقوق کارکنان تحت پوشش را ده درصد اعلام کرده، قبض عوارض شهرداری قوچان برای منزل ماآمده 108000تومان درصورتی که قبض سال گذشته مبلغ 54000 تومان بود؛ صددرصد اضافه! انصافتان کجا رفته من یک بازنشسته هستم بااین همه عروس ودامادونوه از کجابیاورم؟

*بازنشسته تأمین اجتماعی باحقوق 890هزارتومان با چهارسر عائله باپرداخت چهارصد هزارتومان اجاره منزل دخترم راعروس کرده ام برا ی جهیزیه دخترم نیاز به مبلغ 5میلیون وام دارم.

* آیا وجدانا عیدی بازنشستگان دولت باهزینه های جاری زندگی تناسبی هم دارد.

*خواهش من ازبازنشسته های محترم این است که اگر حقوق بازنشستگی کفاف زندگی را می دهد بقیه مشاغل را بگذارند برای جوانان بیکاریاچنانچه توان مالی دارند کار آفرینی کنند تا چند جوان راببرند سر کار.

700 هزار بازنشسته با دریافتی کمتر از 900 هزار تومان

معاون سرمایه گذاری و امور اقتصادی صندوق بازنشستگی کشور بااشاره به تصویب احتمالی لایحه بودجه 96 یا اجرای طرح همسان سازی حقوق، در زمینه بهبود وضعیت حقوق بازنشستگان ابراز امیدواری کرد و گفت: برای این موضوع سال گذشته مجموعه اقداماتی انجام شد چرا که 700 هزار بازنشسته داشتیم که زیر 900 هزار تومان حقوق می گرفتند و زندگی سختی در چنین شرایطی داشتند؛ بازنشستگانی که در سن کهولت اند و به پرداخت هزینه های درمانی نیاز دارند. محمود شهشهانی پور با بیان این که قرار است در حقوق این افراداصلاحاتی اعمال شود، ادامه داد: سال گذشته حداقل حقوق بازنشستگان را بالا بردیم و با بودجه محدودی که داشتیم به 900 هزار تومان رساندیم و به حقوق افرادی که 700 هزار تومان می گرفتند کمی بیشتر از سایر سطوح اضافه کردیم. وی گفت: امسال هم رایزنی می کنیم تا اگر بودجه در اختیارمان قرار گیرد همه بازنشستگان افزایش حقوق داشته باشند اما این که سقف این افزایش حقوق چقدر است، بستگی به رقمی دارد که در اختیارمان قرار خواهد گرفت.

در عین حال مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست سقف بودجه پیشنهادی را برای ترمیم حقوق بازنشستگان افزایش دهند. محمود اسلامیان گفت: در بودجه امسال 1000 میلیارد تومان بابت افزایش حقوق بازنشستگان دولت در سال 96 پیشنهاد شده است که این میزان کافی نیست از این رو از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برای افزایش قدرت خرید این افراد، سقف بودجه پیشنهادی را به میزان قابل قبولی افزایش دهند. وی با بیان این که متوسط حقوق دریافتی بازنشستگان تحت پوشش این صندوق یک میلیون و 450 هزار تومان است، گفت: با این حال درصورت تصویب بودجه یک هزار میلیارد تومانی تلاش خواهیم کرد بیشترین افزایش حقوق را به بازنشستگانی اختصاص دهیم که حقوق حداقلی دریافت می کنند. وی تعداد بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری را یک میلیون و 290 هزار نفر برشمرد و در ادامه از دولت و مجلس شورای اسلامی به خاطر اختصاص ردیف بودجه مشخص در برنامه ششم توسعه برای ترمیم حقوق بازنشستگان تشکر کرد. اسلامیان با بیان این که قدرت خرید بازنشستگان به دلیل اتخاذ سیاست های نادرست در یک دوره 8 ساله تا 67 و 7 دهم درصد کاهش یافته است، مجموع خسارات وارد شده به بازنشستگان را 35 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: هرچند دولت در سه سال اخیر نتوانسته است قدرت خرید بازنشستگان را در حد مطلوب افزایش دهد اما آنچه اهمیت دارد این است که با کاهش نرخ تورم و افزایش حقوق بازنشستگان تلاش کرده است مانع از وارد آمدن خسارت بیشتر به این گروه از جمعیت کشور شود.

گلایه های بازنشستگان نیرو های مسلح

اما ابراز نگرانی های بازنشستگان نیرو های مسلح نسبت به پایین بودن حقوقشان سرانجام با پیگیری های مجلس به نتیجه رسید. به گفته رئیس فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس، پیگیری های فراکسیون دفاع و اقتدار ملی، موجب شد تا ماده مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری با اصلاحات مورد نظر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری گفت: با توجه به مشکلات عدیده بازنشستگان به ویژه بازنشستگان نیرو های مسلح که به لحاظ پایین بودن حقوق دریافتی حادث شده بود، طی جلسات متعدد فراکسیون با مسئولان بازنشستگان نیرو های مسلح، به ویژه شورای عالی هماهنگی کانون های بازنشستگان نیرو های مسلح موارد مورد نظر بررسی و پیشنهاد لازم برای برطرف شدن این معضل به مسئولان ذی ربط از جمله ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ارائه و مقرر شد مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه ششم مبنی بر برطرف شدن اختلاف حقوق بین شاغلان و بازنشستگان از 20 درصد به 10 درصد اصلاح شود. ذوالنوری اظهار کرد: هنگام طرح ماده 37 در دی ماه امسال در مجلس، با رای قاطع نمایندگان، دولت مکلف به بررسی های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و همسان سازی دریافت ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف با استفاده از سامانه امتیازی جامع در سال اول اجرای این قانون گردید؛ به نحوی که اختلاف حقوق و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری بگیران طی سنوات مختلف با شرایط شغلی، تحصیلی، سنوات و سایر متغیر های خدمتی در پایان برنامه از 10 درصد تجاوز نکند و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار گیرد که البته لازم است در مرحله بعدی، مصوبه مجلس شورای اسلامی به تایید شورای نگهبان برسد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه 96

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز همسان سازی حقوق یک میلیون و 600 بازنشسته در کشور را از اولویت های مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 96 برشمرد و گفت: بیش از 2 میلیون و 200 بازنشسته در کشور وجود دارد که حقوق یک میلیون و 600 نفر از آن ها زیر 20 میلیون ریال است. غلامرضا تاجگردون افزود: حقوق افرادی که تاکنون کمتر از 20 میلیون ریال دریافتی داشته اند در سال 96 افزایش می یابد.وی اظهار کرد: حقوق بازنشستگان در بخش های مختلف ناکافی است که با اجرای این مصوبه در سال آینده مشکلات این بخش تا حدودی برطرف خواهد شد. رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه نیز اظهار کرد: حدود دو میلیون نفر بازنشسته کشوری و لشکری در سراسر کشور و همچنین حدود بیش از دو میلیون نفر شاغل در سراسر کشور فعال اند و یکی از مهم ترین دغدغه ها و ناراحتی های آنان تبعیض در پرداختی هاست. وی گفت: بازنشستگان و کارکنان ما در سراسر کشور از دو موضوع رنج می برند: نخست تبعیض و دوم پایین بودن حقوق؛ ولی تبعیض در پرداختی ها بیشتر از پایین بودن حقوق آن ها را آزار می دهد.

افزایش اعتباری که در بودجه پیش بینی نشده است!

اما به نظر می رسد تنها امید برای افزایش حقوق بازنشستگان، به مصوبات برنامه ششم توسعه و قانون بودجه بر می گردد. اگر چه به گفته یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اعتبار ویژه ای به منظور افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه سال 96 اختصاص داده نشده است. محمد حسینی با اشاره به این موضوع گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی مصوب قانون برنامه ششم است ولی در قانون بودجه سال 96، ما مبحث خاصی برای این موضوع ندیدیم. محمد حسینی با اشاره به این که مجلس در حال رسیدگی به قانون بودجه سال 96 است، ادامه داد: خواسته بازنشستگان این است که در بودجه سال آینده، اعتبار خاصی را برای این مسئله پیش بینی کنیم ولی هنوز در جریان رسیدگی به لایحه بودجه، درباره این موضوع صحبت نشده است.

وی البته بر ضرورت همسان سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد و افزود: اگر ما بخواهیم همسان سازی حقوق را انجام بدهیم به 10-12 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و از آن جا که دولت لایحه را قبل از تصویب برنامه ششم ابلاغ کرده، پیش بینی آن را نکرده است. وی در پاسخ به این سوال که با تصویب این موضوع درلایحه بودجه حقوق بازنشستگان چه میزان افزایش خواهد داشت، توضیح داد: تا پایان برنامه ششم حقوق بازنشستگان با افرادی که جدید بازنشسته می شوند فاصله ای کمتر از 10 درصد خواهد داشت.

این در حالی است که الان فاصله حقوق بازنشستگان متفاوت است. به عبارتی کسانی که چندین سال پیش بازنشسته شدند با کسانی که اکنون در همان شرایط بازنشسته می شوند گاهی  30 تا40 درصد تفاوت حقوق دارند. هم اکنون افرادی هستند که مدیر بودند و یا با درجه خلبانی یا سرهنگی بازنشسته شدند و بین یک تا یک و نیم میلیون دریافتی دارند در صورتی که امروز یک فرد با همین درجه بازنشسته می شود و سه میلیون تومان حقوق می گیرد. وی با بیان این که همسان سازی حقوق بازنشستگان شامل تمام بازنشسته های لشکری و کشوری می شود، افزود: افراد بازنشسته با حداقل حقوق زندگی می کنند که با توجه به شرایط اقتصادی بسیار ناچیز است و مشکلات عدیده ای دارند که امیدواریم با اجرای همسان سازی مشکلات آن ها تا حدی برطرف شود. با این شرایط اکنون بازنشستگان در انتظارند تا ببینند آیا تدابیر دولت و مجلس باعث افزایش حقوق آن ها در حدی که کفاف زندگی را بدهد، خواهد شد یا خیر؟

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۸۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان