//
کدخبر: ۱۰۸۳۰ //

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دریافت حق الوکاله های ۱۰ میلیارد تومانی را تقبح کرد

سخنگوی قوه قضاییه بر بکار گیری وکلای دارای صلاحیت تاکید کرد

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای دریافت حق الوکاله های 10 میلیارد تومانی را تقبح کرد

 سخنگوی قوه قضاییه در همایش «نقش و تاثیر مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه در حوزه وکالت»، بر جذب و به کار گیری وکلای دارای صلاحیت تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: برخی وکلایی که حق الوکاله   ده میلیارد تومانی می گیرند که باید مشخص شود که آیا این این میزان حق الوکاله براساس توانایی و استعداد شخصی آنها است یا مسائل دیگری مطرح است. از سوی دیگر برخی وکلا نیز کمتر به آنها کمتر مراجعه می شود که کانون و مرکز وکلا باید در این زمینه تدبیر کنند تا تعادل و تناسب میان عملکرد وکلا ایجاد شود.

وی افزود: کسب نمره بالا در آزمون فقط نباید شرط به کارگیری و جذب وکلا باشد بلکه باید در جذب وکلا از افراد صلاحیت داراستفاده کرد. وی بر نقش و جایگاه مهم قاضی و وکیل تاکید و خاطرنشان کرد: آفت هایی که در قضاوت و وکالت وجود دارد در بسیاری از مشاغل نیست و این آفت ها در این حوزه بسیار خطرناک است.

محسنی اژه ای تصریح کرد: کار وکالت فقط توان علمی و صلاحیت عمومی نیست بلکه وکیل باید استعداد، ذکاوت، ریزبینی، دقت نظر و احساس مسئولیت بالایی داشته باشد و  مرکز وکلا و کانون وکلا باید در جذب وکلا دقت بالایی داشته باشند.

وی با ارائه آماری اذعان کرد: آیا این تعداد وکیل چه از ناحیه کانون وکلا و چه از ناحیه مرکز وکلا کفایت می کند یا نه؟ اما اگر واقعا تعداد وکیل کم است باید برای خدمت بهتر و سهولت دسترسی مردم به حقوق خود تعداد بیشتری از وکلا را جذب و به کار گیری کنید.

 محسنی اژه ای، افزود: قضاوت به حق که مورد عنایت دین اسلام است دو رکن اساسی دارد، یکی قوانین  خوب و مناسب و دوم قاضی خوب.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم تصریح کرد: در قرآن هم بر پیروی نکردن از هوای نفس و احقاق حق مظلومان در قضاوت تاکید شده است.

وی گفت: در امر قضا، نقش وکیل و کارشناس در بسیاری از پرونده های قضایی یک نقش بی بدیل است یعنی اگر وکیل و کارشناس نباشد در مواردی قاضی نمی تواند قضای به حق داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: البته افعال و اعمالی که انجام می دهیم بعضا فقط دارای اثر فردی است اما گاهی اوقات برخی از افعال و اعمال آثار گوناگونی دارند که در واقع آثار فردی و اجتماعی و بعضا آثار سیاسی دارد.

وی ادامه داد: عمل قانونی وکیل و کارشناس جزو اعمالی بوده که دارای آثار گوناگون است. یک وکیل وقتی تلاش می کند تا حقیقت را کشف و روشن کند و حق را به ذی حق برساند وقتی تلاش او به نتیجه می رسد نخستین اثر آن را در وجود خودش احساس می کند که حقی را به حق دار رسانده است.

وی افزود: دومین اثرش برای فرد مقابل و فرد ذی حق است که این فرد گاهی به دلیل پیچیدگی مجموعه احساس می کند که چه بسا نتواند با مراجعه به قاضی و محکمه به حق خود برسد اما وقتی به حق خود می رسد احساس خوش بینی به طرف دست می دهد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: کار وکیل و قاضی به این دو اثر ختم نمی شود ، اگر قاضی و وکیل بدرستی انجام وظیفه کنند سبب امنیت در کشور و اعتماد در بین مردم می شود و موجب می شود مردم به آینده امیدوارتر فکر کنند.

محسنی اژه ای افزود: وقتی یک قضاوت به حق انجام گرفت و مظلومان و ستمدیدگان و ناتوانان از نگاه قانون به حق خود رسیدند ، امیدواری و اعتماد و اطمینانشان بیشتر می شود چرا که یک وکیل به کمک او می آید و حق او را استیفا می کند و ظالمان ، متجاوزان و کلاهبرداران نیز امنیتشان به مخاطره می افتد.

وی گفت: در واقع اگر یک مظلوم به دست ظالمانی مورد ظلم قرار گرفت ، امیدوار است که این ظالم به جزای عملش برسد بنابراین به مرکز وکلا و یا کارشناسان مراجعه می کند و می تواند احقاق حق کند که این عمل آثار گوناگونی دارد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه ما باید قدر ارزش کار خود را بدانیم که چه نقشی در ایجاد امنیت و تحقق عدالت و بالابردن اعتماد مردم داریم، افزود: اگر مردم امیدوار شوند، نسبت به نظام و مسئولان نگاه دیگری پیدا خواهند کرد و اگر خدای ناکرده احساس ناامنی کنند باید دید که در آن صورت چه حالتی خواهند داشت.

محسنی اژه ای گفت: اگر خدای ناکرده این قاضی و وکیلی که به دو بال فرشته عدالت تعبیر شده است برخلاف آن مسئولیت و سوگندی که یاد کرده عمل کرده اند مسلما اثر معکوس دارد و اگر خدای ناکرده یک قاضی و یا یک وکیل به خطا رفت ، اعتماد مردم به جامعه شریف وکلا از بین می رود و نخبگان و حقوقدانان جامعه که صادق ترین و امانت دارترین افراد هستند خدشه ایجاد می کند و باعث یاس و تزلزل می شود.

 

 سخنگوی دستگاه قضا در حاشیه این همایش بحث در باره حکم بابک زنجانی خاظرنشان کرد: اعدام بابک زنجانی به هیچ وجه در ازای استرداد اموال متوقف نمی شود.

وی در پاسخ به این سئوال که بنا به اظهارات آقای منتظری اگر بابک زنجانی اموال را برگرداند حکم اعدام لغو می شود؟ تصریح کرد: درباره این پرونده همچنان در حال شناسایی اموال هستیم و ممکن است در بحث شناسایی اموال متهم اعتراضاتی داشته باشد که باید رسیدگی شود. اما در عین حال وقتی حکمی صادر شود بخش های مختلفی دارد که از همان ابتدا اجرا می شود .

 

اژه ای به دستگیری فردی دیگری در این ارتباط اشاره کرد و گفت: ممکن است نیاز به پاره ای سوالات هم از بابک زنجانی بشود و درباره دو متهم دیگر این پرونده هم که حکم اعدامشان نقض شد شاید نیاز به تحقیقات و سوالاتی از آنها نیز باشد.

وی همچنین احتمال اینکه فرد دستگیر شده به عنوان متهم ردیف اول در پرونده نفتی شناخته و جایگزین بابک زنجانی شود را رد کرد.

محسنی اژه ای در مورد مرخصی مهدی هاشمی پس از فوت مرحوم پدرش که ادامه پیدا کرده گفت: هیچ استثنایی در مورد مرخصی وی صورت نگرفته است بلکه افراد دیگری هم بنا به تشخیص قاضی، از چنین مرخصی هایی استفاده می کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد دو تابعیتی ها گفت: وزارت اطلاعات باید از این موضوع اطلاع داشته باشد و بر اساس اعلام دستگاه های نظارتی هنوز افراد دو تابعیتی در دستگاه ها حضور دارند.

وی درباره واکنش وزیر اطلاعات به اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر مسئولیت های دو تابعیتی ها در کشور خاطر نشان کرد: طبق قانون، افراد دو تابعیتی نمی توانند مسئولیت دولتی داشته باشند و ما دو تابعیتی هایی داشته ایم که برخی از آنها برکنار شده اند و عده ای از آنها هم به دلیل برخی اتهامات و داشتن ارتباط با کشورهای بیگانه دستگیر شده اند.

گفتنی است که در ادامه این مراسم، مراسم تحلیف جمعی از وکلا با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۸۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان