//
کدخبر: ۱۱۴۲۸ //

پرتقال برای تنظیم بازار نوروزی به طور محدود وارد شد

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی گفت: برای حمایت از مصرف کنندگان برای تنظیم بازار شب عید، پرتقال مصری و ترکیه ای به شکل محدود توسط یک شرکت کارگزار دولتی وارد شد.

پرتقال برای تنظیم بازار نوروزی به طور محدود وارد شد

«علی اکبر مهرفرد» روز شنبه در یک نشست خبری با اشاره به تنظیم بازار بخش کشاورزی افزود: با توجه به سرمازدگی بی سابقه باغ مرکبات شمال کشور، ناچار به واردات پرتقال برای شب عید و عرضه آن به قیمت مناسب شدیم.

وی تاکید کرد همچنان واردات میوه ممنوع است و این واردات به طور محدود و مقطعی فقط برای نوروز انجام شد.

به گفته وی، شرکت نهاده های دامی جاهد به عنوان کارگزار کارگروه تنظیم بازار و مباشر دولتی پرتقال را واردات کرد و مالک میوه ها نیست.

مهرفرد ادامه داد: پرتقال وارداتی طبق ضوابط قرنطینه ای سازمان حفظ نباتات تامین و وارد می شود.

به گفته وی، این پرتقال با تعرفه پنج درصد تامین می شود اما هنوز ستاد تنظیم بازار قیمت عرضه آن را ارایه نکرده است.

** کالاهای اساسی شب عید تامین است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی گفت: بیشتر کالاهای اساسی مورد نیاز شب عید مردم مانند برنج و شکر تامین است و کمبودی نداریم.

وی اعلام کرد مصرف برنج خارجی در کشور روند کاهشی دارد و برنج هندی بیشترین سهم مصرفی را به خود اختصاص می دهد که ٦ درصد کاهش قیمت و مصرف پیدا کرده است.

مهرفرد تاکید کرد شکر به میزان کافی در کشور موجود است و در کارخانه ها با قیمت مصوب تنظیم بازار عرضه می شود اما در عرضه شکر بسته بندی، مشکلاتی وجود دارد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ذخایر مرغ کشور کافی است و براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار هر کیلوگرم مرغ منجمد با قیمت ٥٧ هزار ریال عرضه می شود.

به گفته وی، مصرف گوشت مرغ در اسفندماه افزایش و در نیمه فروردین ماه هرساله کاهش می یابد که با افت قیمت ها دولت برای حمایت از تولیدکنندگان وارد خرید می شود.

مهرفرد قیمت منطقی گوشت مرغ گرم را برای مصرف کنندگان ٧٥ هزار ریال عنوان کرد و افزود: در دولت یازدهم تاکنون نرخ گوشت مرغ با توجه به نرخ تورم تک رقمی افزایشی نداشته است؛ زیرا در سال 13٩٢ قیمت مرغ به طور متوسط ٦٢ هزار و ٦٦٠ ریال بود و امروز بهای آن ٦٨ هزارو ٧٢٠ ریال است.

وی بهای هرکیلوگرم گوشت منجمد گوساله برزیلی را ٢٢٠ هزار ریال اعلام کرد.

**وزارت جهاد کشاورزی متولی نظارت بر تولید تا عمده فروشی

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی در پاسخ به ایرنا گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار تامین تولید تا عرضه در عمده فروشی هاست و محصول زمانی که وارد بنکداری ها و خرده فروشی ها می شود متولی نظارت بر آن وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی تاکید کرد نظارت بر نظام توزیع به وزارت جهادکشاورزی ربطی ندارد و برعهده وزارت صنعت و سازمان های متولی است.

این مسوول ادامه داد: اکنون کشاورزی ما به دلیل خرده مالکی و نبود نظام توزیع و صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب از تولید تا عرضه با مشکلات فراوانی روبروست و نظام عرضه به ساماندهی تشکل ها نیاز دارد.

به گفته وی، دولت فقط باید حمایت و نظارت بر تولید تا عرضه را برعهده بگیرد؛ نه اینکه مسوول خرید محصولات باشد.

** تراز تجاری کشاورزی تا پایان امسال به کمتر از سه میلیارد دلار منفی می رسد

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی یادآوری کرد تراز تجاری بخش کشاورزی در سال 13٩٢ تا 13٩٤ به میزان چهار میلیارد و 700 میلیون دلار بهبود یافت و به منفی سه میلیارد و 400 میلیون دلار رسید.

وی تصریح کرد: تراز تجاری کشاورزی تا پایان امسال به کمتر از سه میلیارد دلار منفی می رسد.

** افزایش 10 درصدی بازده آبیاری کشاورزی در دولت یازدهم

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی گفت: در دولت پیشین بازده آبیاری ٣١ تا ٣٢ درصد بود که در دولت یازدهم این میزان به ٤٣ درصد رسید.

مهرفرد توسعه سیستم های نوین آبیاری را در کاهش یک سومی مصرف آب و افزایش دو برابری تولید و همچنین تجهیز و نوسازی ٥٥٠ هزار هکتار زمین خوزستان را موثر دانست.

وی اعلام کرد: تا چند ماه آینده ٣٠٠ هزار هکتار زمین در خوزستان آماده تحویل به کشاورزان است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی گفت: در صورت انتقال کشت سبزی و صیفی به داخل گلخانه ها در درازمدت ١٠ میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی می شود.

این مسئول ادامه داد: ایجاد کشت نشایی به جای بذر و استفاده از کشت پاییزه در چغندرقند در کاهش آب موثر است.

مهرفرد افزود: کشور ما با برخورداری از سه هزار کیلومتر مرز آبی در سواحل دریای شمال و جنوب توان پرورش یک میلیون تن آبزیان در قفس را دارد، در حالی که مجموع تولید کنونی کمتر از یک میلیون تن است.

امسال هدفگذاری تولید 20 هزار تن آبزی از محل پرورش ماهی در قفس از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شده است.

پرورش ماهی در قفس، سامانه ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می شود؛ در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

معاون شرکت شهرک های کشاورزی نوزدهم بهمن ماه در یک نشست خبری گفت: وزارت جهاد کشاورزی، ردیف مستقل اعتباری با اولویت اعطای تسهیلات به توسعه گلخانه ها و پرورش ماهی در قفس در نظر گرفته است.

به گفته وی براساس دستورالعمل دولت، 80 درصد این تسهیلات از منابع صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد از آورده اشخاص است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۴۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان