//
کدخبر: ۹۰۹۰۹ //

دیده شدن ساز راهی برای آشتی با موسیقی / نمایشگاه سازهای موسیقی محلی در پارک مادر کرمان

در حاشیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان فرصتی پیش آمده بود تا سازندگان ساز نیز تولیدات خود را به نمایش بگذارند در این نمایشگاه ساز سازندگان ساز از سراسر کشور حضور داشتند و سازهایی از جمله رباب عربی، کمانچه ترکمنی، دوتار خراسان و انواع تار، سه تار و عود به نمایش درآمدکه با استقبال نوازندگان روبه رو شد.

دیده شدن ساز راهی برای آشتی با موسیقی / نمایشگاه سازهای موسیقی محلی در پارک مادر کرمان
به گزارش فرتاک نیوز،

احمد صدری دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه می گوید: ما در این نمایشگاه می خواستیم توجه کنیم به قشری که کمتر به آنها توجه شده است. سازندگان ساز بخشی از فرهنگ موسیقایی کشور ما هستند و نباید در حاشیه قرار بگیرند.

صدر اضافه می کند: معمولا نوازندگان در کنار نوازندگی و شاعری، ساز نیز می سازند و ما می خواهیم به جنبه هنری مقوله تاکید کنیم مقوله ساز سازی از دو بخش شکل می گیرد جنبه موسیقی و جنبه نجاری. در این نمایشگاه می خواهیم یادآور شویم که کسی که ساز می سازد باید هوش و گوش موسیقایی داشته باشد، سواد موسیقایی داشته باشد و مکاتب موسیقی را بشناسد.

دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان با اشاره موضوع معیشت در هنر می گوید: در بخش اقتصادی نیز این نمایشگاه می تواند به بازاریابی ساز کمک کند و پس از این مرحله است که از فضای مجازی بهره بگیرند و سازها و تولیدات خود در این زمینه را معرفی کنند. در این نمایشگاه ها شناخت و رقابت شکل می گیرد و من قاطعانه می گویم کار سازندگان حرفه ای بر زمین نمی ماند این نمایشگاه احترام به پیشکسوت و توجه دادن به افرادی است که در جاهای دیگر فرصت حضور نداشته اند.

جشنواره موسیقی نواحی ایران

حسین دامن پاک نوازنده دو تار از تربت جام با اشاره به اهمیت این نمایشگاه می گوید: من از سال 1376 در جشنواره ها شرکت نمی کردم اما این جشنواره از نظم خوبی برخوردار است و به نظر می رسد رشد خوبی داشته است.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه ساز می گوید: این نمایشگاه ها باید گسترش پیدا کند به دلیل اینکه هم ارتباط نوازندگان شکل می گیرد و هم مردم با ساز آشنا می شوند.

امید صابری یکی از سازندگان دوتار خراسان می گوید: یکی از مشکلات عرصه موسیقی این است که سازدر تلویزیون نشان داده نمی شود وقتی مردم با شکل و شمایل ساز بیگانه باشند مسلما به سمت سازهای غربی می روند و فرهنگ مئسیقایی ما دچار چالش می شود.

صابری می گوید: وجود چنین جشنواره هایی می تواند این کمبود را تا حدودی جبران کند و این اولین بار است که در حاشیه یک جشنواره موسیقی سازهای ایرانی به نمایش در می آید. تکرار این مایشگاه ها باعث دیده شدن سازمی شود و مردم با موسیقی خودشان آشتی می کنند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۰۹۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان