//
کدخبر: ۹۰۸۰۲ //

از افتتاح جشنواره موسیقی نواحی تا بازگشایی نقاره خانه در کرمان

یازدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری در کرمان کار خود را آغاز کرد

از افتتاح جشنواره موسیقی نواحی تا بازگشایی نقاره خانه در کرمان
به گزارش فرتاک نیوز،

عصر سه شنبه مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کرمان درمراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی در میدان تاریخی گنجعلیخان کرمان  گفت: موسیقی نواحی از منابع مهم تاریخ شفاهی و برگرفته از فرهنگ و هنر مردم ایران است. ایجاد فضای شاد در کرمان، ترغیب و تشویق هنرمندان موسیقی نواحی، ایجاد فضای مناسب برای عرضه آثار خلق شده و حفظ، احیا و گسترش موسیقی نواحی مختلف ایران از جمله اهداف برگزاری جشنواره موسیقی نواحی است.

محمدرضا علیزاده اشاره به آغاز به کار نقاره خانه گنجعلیخان پس سالها گفت: بیش از یک قرن است از این نقاره ‌خانه استفاده نشده است. اما همزمان با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نقاره خانه بازار کرمان بازگشایی شد.

 علیزاده افزود: محوریت یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی آفرینش آثار مبتنی بر موسیقی حماسی ذکر است و این جشنواره در ۱۱ شهرستان استان کرمان برگزار می شود. در طول برگزاری جشنواره گروه های مختلف هنرمندان از ساعت ۲۰ تا ۲۲ در پارک مادر اجرای عمومی خواهند داشت.

فواد توحیدی دبیر پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران در آیین  افتتاحیه این جشنواره با اشاره به پیشینه نقاره نوازی در کرمان گفت: این هنر ریشه در تاریخ ایران دارد. امامزاده زید شهداد که از کهن ترین مکان هایی است که این مراسم در آن برگزار می شود در استان کرمان است

او افزود: نقاره نوازی آیینی است پسندیده و به یادماندنی و یادگار آیینی قدیمی است که قرن‌ها قبل از رواج در اماکن متبرکه رضوی، در ایران متداول بوده است. بنابراین تحقیق و بررسی در مورد تاریخچه این آیین کهن، مستلزم شناخت و مطالعه پیشینه و قدمت نقاره نوازی و نقاره خانه در ایران و جهان است.

او ادامه داد: نوبت‌نوازی ریشه در آیین میتراییسم دارد. در گذشته برای طلوع، غروب خورشید، ایجاد هیجان در رزم و پس از ورود اسلام به ایران برای اعلان وقت نماز و اعلان اخبار استفاده می‌شده است. این ساز در این شهر ریشه کهن دارد و یکی از برترین نوازنده‌ها نیز اهل این شهر است که امروز از او تقدیر به عمل می‌آید.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۰۸۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان