//
کدخبر: ۷۹۰۷۲ //

آزمون‌های مدارس نمونه و تیزهوشان کودکی "کودکان" را نابود می‌کرد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حذف آزمونهای مدارس نمونه و تیزهوشان در مقطع ابتدایی، گفت: برگزاری این آزمون‌ها کودکی کودکان را نابود می کرد.

آزمون‌های مدارس نمونه و تیزهوشان کودکی "کودکان" را نابود می‌کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

 رضوان حکیم‌زاده در همایش مدیران، راهبران و سرگروه های آموزش ابتدایی استان کرمانشاه که امروز(دهم اسفند) در تالار شهید بهشتی کرمانشاه برگزار شد،  از دوره ابتدایی به عنوان سرآغاز تحولی عظیم یاد کرد و افزود: اگر تربیت را در دوره ابتدایی نادیده بگیریم، تمامی زمان ها را از دست خواهیم داد و دیگر نخواهیم توانست در زمینه تربیت صحیح انسان‌ها گام برداریم.

 

وی با اشاره به معلم و مربی محور شدن آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین گفت: در این روش تمامی تصمیمات آموزشی به صلاحدید معلم گرفته خواهد شد و در راستای اجرای مطلوب همین طرح از سال گذشته تاکنون هیچ طرح جدیدی به مدارس اضافه نشده است.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگرچه کتاب و محتوای آن در دوره ابتدایی اهمیت دارد، اما آن چیزی که در اولویت آموزش های ابتدایی قرار دارد، معلم است.

 

حکیم‌زاده مبنا قرار دادن قرآن کریم به عنوان کتاب زندگی، به رسمیت شناختن دوره کودکی و اقتضائات آن و به رسمیت شناختن معلم و اعتماد به او به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت را از اصول محوری آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادین عنوان کرد.

 

وی سپس از رتبه بندی ها به عنوان یکی از اشکالات نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و افزود: همیشه طرح ها و برنامه های خوب را با انتخاب نفرات اول تا سوم خراب می کنیم، در حالیکه همه دانش آموزان یک مدرسه می توانند خوب و بهترین باشند.

 

حکیم‌زاده سپس با اشاره به حذف آزمونهای تیزهوشان و نمونه در مقطع ابتدایی، تصریح کرد: برگزاری این آزمون‌ها کودکی کودکان را نابود می کرد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با یادآوری گنجانده شدن روند کیفی توصیفی در ارزشیابی های دوره ابتدایی گفت: این موضوع با برگزاری آزمون های تستی منافات دارد.

 

وی با اشاره به اینکه تیزهوش کسی است که در یک حیطه خاص و در همان مکان عملکرد قابل توجهی در مقایسه با همسالان خود داشته باشد، اضافه کرد: تیزهوشی تعریف دارد و تیز هوش کسی نیست که به مدد کلاس های کنکوری و تست زنی در این آزمون ها پذیرفته شده باشد.

 

حکیم زاده با اشاره به شرکت سالانه 250 هزار نفر دانش آموز دوره ابتدایی در آزمون های استعدادهای درخشان(تیزهوشان) که رتبه بسیار خوب را در مدرسه کسب کرده بودند، گفت: همه ساله به حدود 235 هزار نفر از این دانش‌آموزان مهر بی کفایتی زده می شد و باورهایشان کشته می شد.

 

وی اضافه کرد: وقتی هر سال از بین حدود 350 هزار نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی شرکت کننده در آزمون‌های نمونه دولتی قریب 300 هزار نفر کنار گذاشته می شد، دانش آموزان رد شده قطعا دچار سرخوردگی می شدند.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به متهم کردن آموزش و پروش به بی تفاوتی در مورد استعدادهای برتر پس از حذف این آزمون ها گفت: اگر قرار به انتخاب بود باید همه این دانش آموزان در مدارس سمپاد و نمونه پذیرفته می شدند.

 

وی با اشاره به واکنش های متعدد دانش آموزان ناموفق در آزمون‌های تیزهوشان و نمونه دولتی، به نامه یک پزشک متخصص که فرزندش در پی قبول نشدن در آزمون تیزهوشان دست به خودکشی زده اشاره  کرد وآن را  مهر تاییدی بر اشتباه بودن برگزاری این نوع آزمون ها در دوره ابتدایی دانست.

 

حکیم زاده از همه دانش آموزان و معلمانی که در گذشته به دلیل برگزاری این آزمون ها به ناکارآمدی متهم شده بودند عذرخواهی کرد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به آنهایی هم که دغدغه مند حذف مدارس سمپاد هستند، گفت: مدارس سمپاد در دوره دوم متوسطه کماکان وجود خواهد داشت و تلاش خواهد شد تا با یک روش مناسب نسبت به شناسایی دانش آموزان تیز هوش برای تحصیل در این مدارس اقدام شود.

 

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح هایی مثل طرح شهاب، جشنواره جابر و دیگر جشنواره‌ها در مدارس، این نوع طرح ها را بستر شناسایی استعدادهای ویژه عنوان کرد.

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد: روزی فرا برسد که بر اساس اهداف سند تحول بنیادین همه مدارس شبیه هم باشند و بهترین مدرسه نزدیکترین مدرسه به محل سکونت دانش‌آموز باشد.

 

 وی در ادامه اشاره ای هم به حذف پیک های نوروزی داشت و از پیک نوروزی به عنوان یکی از عوامل استرس در دانش آموزان یاد کرد و افزود: این پیک ها هیچ نقشی در یادگیری نداشتند.

 

 وی با اشاره به اجرایی شدن طرح"عید و داستان" در نوروز پیش رو برای دانش آموزان دوره ابتدایی گفت: در این طرح دانش آموزان داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی خواهند کرد و به دانش آموزان اجازه داده می شود تا خودشان انتخاب کرده و ابراز وجود کنند.

 

حکیم زاده با بیان اینکه بچه های امروزی با کتاب قهرند، گفت: در این اتفاق هم آموزش و پرورش مقصر است و هم رسانه ها، چرا که موبایل و تبلت و دیگر ابزارها دانش آموزان را میخکوب کرده و قدرت خلاقیت آنها را گرفته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۹۰۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان