//
کدخبر: ۴۷۹۲ //

۵۹۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی همدان صرفه‌جویی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان از اجرای ۱۳۱ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در همدان خبر داد و گفت: ۵۹۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی همدان صرفه‌جویی شد.

۵۹۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی همدان صرفه‌جویی شد

به گزارش فرتاک نیوز،منصور رضوانی جلال عصر امروز در همایش تجلیل از برگزیدگان کشاورزی استان همدان اظهار داشت: 40 نمونه به سطح کشور معرفی شد و پس از بررسی هشت نفر از آنها منتخب شدند که دو نفر رتبه نخست و مابقی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌های بخش کشاورزی در حوزه‌های مختلف تولیدی، ترویجی، آبیاری تحت فشار و مکانیزاسیون هستند، افزود: امیدواریم بتوان تعداد این افراد را افزایش داد.

رضوانی جلال با اعلام اینکه 131 هکتار از اراضی کشاورزی همدان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است، عنوان کرد: همدان در زمینه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار پیشرو بوده و نزدیک به 79 درصد از اراضی مستعد کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده ولی خیلی از این سیستم‌ها مستهلک شده‌اند.

راندمان آب در بخش کشاورزی به 90 درصد افزایش یابد

وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به دنبال افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی از 55 به 90 درصد هستیم، بیان کرد: 4.5 درصد تولیدات کشور مربوط به همدان بوده و 26 درصد اشتغال و 29 درصد ارزش افزوده استان به بخش کشاورزی تعلق دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه با اقدامات انجام شده 590 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است، افزود: انتقال آب با لوله، توسعه گلخانه‌ها و استفاده از ارقام مقاوم در برابر خشکی از جمله اقدامات برای افزایش صرفه‌جویی آب بوده است.

اجرای 188 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در همدان

وی بیان کرد: کشاورزی حفاظتی از دیگر اقداماتی است که می‌تواند سبب افزایش راندمان آب شود که در این راستا 188 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در سطح اراضی کشاورزی استان همدن انجام شده است.

رضوانی جلال با بیان اینکه تغییر الگوی کشت یکی از برنامه‌های مهم کشاورزی است که افزایش هشت برابری کشت کلزا در این راستا انجام شده است، گفت: در حفظ و حراست از آب برای تداوم تولید و امنیت غذایی گام‌های اساسی برداشته شده است به طوری که در استان همدان به ازای هر مترمکعب آب 2.4 کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می‌شود که این رقم در سطح کشور 1.4 کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه تولید گندم در سال گذشته به 533 هزار تن افزایش داشته است، عنوان کرد: تراز تجاری بخش کشاورزی 5 میلیون دلار مثبت شده و بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی کشور مربوط به بخش کشاورزی است.

223 میلیون دلار محصول کشاورزی از همدان صادر شد

رضوانی جلال با بیان اینکه امسال بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری نوین اختصاص داده شده است، گفت: بهره‌وری در بخش کشاورزی باید به شدت افزایش یابد و امروز یکی از نیازهای ضرورری کشور افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 222 میلیون دلار محصولات کشاورزی از استان همدان به سایر کشورها صادر شده است، تصریح کرد: این در حالی است که 223 میلیون دلار کالای کشاورزی در 9 ماهه امسال به سایر کشورها صادر شده است.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۷۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان