//
کدخبر: ۴۵۵۹۷۶ //

تور گردشگری خبرنگاران و آشنایی با خواص استفاده از برخی گیاهان بهاری و دارویی/ بیش از ۲۰ نوع گیاه بهاری در شهرستان دالاهو رشد می‌کند

در تور خبری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در راستای آشنایی خبرنگاران با "جهانشهر خلاق خوراک" به خواص چند نوع گیاه دارویی و بهاری که در شهرستان دالاهو رشد می‌کنند اشاره شد که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تور گردشگری خبرنگاران و آشنایی با خواص استفاده از برخی گیاهان بهاری و دارویی/ بیش از ۲۰ نوع گیاه بهاری در شهرستان دالاهو رشد می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در راستای آشنایی خبرنگاران با ظرفیت‌های گیاهان بهاری و دارویی استان و آشنایی باجهان "شهرخلاق خوراک"، تور خبری را راه‌اندازی کرد و تعدادی از خبرنگاران استان صبح (ششم اردیبهشت) در قالب این تور خبری عازم شهرستان دالاهو شدند.

 در بدو ورود به شهرستان دالاهو در دامنه ارتفاعات زیبا و بکر این شهرستان، خبرنگاران و همکاران رسانه‌ای، با نام، خواص و نحوه پخت و استفاده از گیاهان بهاری این منطقه که برای دسترسی و معرفی آسانتر در سبدی چیده شده بود آشنا شدیم و در دامان طبیعت فوق‌العاده زیبا و مملو از شمیم عطر و بوی بهاری در کنار چادرهای ایلات و عشایر کوچ‌رو با صبحانه‌ای کاملا سالم و مقوی از محصولات لبنی،تخم‌مرغ و نان محلی از تیم خبری پذیرایی شد.

4fd0bf90-b7d5-418f-9ff4-5681458fd5ab

 "ایمان درخشی" رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه در حاشیه این تور خبری در جمع خبرنگاران یکی از الزامات یونسکو برای معرفی کرمانشاه به عنوان جهانشهر خلاق خوراک را آگاهی بخشی، آموزش و معرفی گیاهان بهاری ودارویی این استان اعلام کرد.

  وی افزود: فصل بهار، بهترین بازه زمانی برای معرفی و استفاده از گیاهان دارویی و بهاری است و از آنجایی که شهرستان دالاهو یکی از منطقه‌های هدف در راستای معرفی این ظرفیت‌هاست سفر به این شهرستان را در قالب تورخبری در اولویت قرار دادیم.

  به گفته درخشی به دلیل موقعیت جغرافیایی و میانگین بارش در شهرستان دالاهو بیش از ۲۰ نوع گیاه بهاری و دارویی که گاها برخی از این گیاهان در دیگر نقاط استان هم رشد می‌کنند و برخی نیز مختص شهرستان دالاهو است در این منطقه یافت می‌شود.

خواص استفاده از برخی گیاهان بهاری و دارویی

خواص استفاده از برخی گیاهان بهاری و دارویی

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمانشاه در ادامه دلیل معرفی کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک را، چهارفصل بودن  استان و تنوع گیاهی و قومیتی که باعث پخت انواع غذا و خوراک در استان می‌شود عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه غذاهای کرمانشاهی گاها به فراموشی سپرده شده است آماده‌سازی آنها با گیاهان بهاری و با استفاده از خلاقیت بانوان کرمانشاهی حلقه مفقوده معرفی خوراک در کرمانشاه است.

 وی برگزاری جشنواره آش‌های فراموش شده، جشنواره خانواده و تغذیه سالم و صبحانه سالم کرمانشاهی را طرح‌هایی در راستای معرفی استان کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک عنوان کرد و بیان داشت: با آموزش تهیه و سرو غذاهای کرمانشاهی در رستوران‌ها و غذاخوری‌های استان این ظرفیت تقویت و رشد اقتصادی منطقه را هم در پی خواهد داشت.

 درخشی در ادامه به خواص استفاده از برخی گیاهان همچون کنگر، پیچک،چنور پاغازه و شنگ اشاره کرد و گفت: گیاه کنگر گیاهی با طبع گرم و خشک است که در پیشگیری از سرطان، پاکسازی روده، کاهش فشار خون و سلامت کبد موثر است. همچنین گیاه پیچک؛ در پاکسازی کبد و‌پاکسازی دستگاه گوارش، گیاه چنور؛ ضدعفونی کننده و ضد باکتری برای استفاده در روغن حیوانی، گیاه شنگ؛ ضدسرطان و ضد تومور و گیاه پاغازه در رفع زخم‌های گوارشی، زخم اثنی عشر و زخم معده تاثیر بسزایی دارد.

خواص استفاده از برخی گیاهان بهاری و دارویی

 شایان ذکر است؛ در ادامه این تور خبری با همراهی رئیس سازمان فرهنگی شهرداری از بازارچه گیاهان بهاری و دارویی شهرستان دالاهو که انواع و اقسام گیاهان این منطقه را با ظرافت تمام بر روی طبق‌های چوبی چیده بودند بازدید کردیم و با گفت وشنود با اهالی مهمان‌نواز و خونگرم این منطقه با نحوه استفاده و پخت انواع غذاهای مطبوع و خوشمزه این شهرستان که با استفاده از همین گیاهان بهاری تهیه می‌شود آشنا شدیم.

خواص استفاده از برخی گیاهان بهاری و دارویی

خواص استفاده از برخی گیاهان بهاری و دارویی

  پس از گذشت و گذار و بازدید از بازارچه گیاهان بهاری به سمت اقامتگاه بومگردی، با محیطی کاملا سنتی و آرام حرکت کردیم و در جمعی صمیمی با کوفته کرمانشاهی، کلانه، کنگر‌ ماست با ناهاری ناب از جنس خانه مادربرزگ‌ها پذیرایی شدیم و و پس از بازدید از قسمت‌های مختلف این اقامتگاه به سمت کرمانشاه حرکت کردیم.

 در انتهای مسیر برگشت نیز دل و جان را با عطر زیبای صلوات و فاتحه جلا دادیم و با حضور در یادمان شهدای مرصاد، شهدایی از جنس ناب انسانیت و از خودگذشتگی لحظاتی را در این یادمان سپری کردیم و عصری روحانی و دل‌انگیز برایمان رقم خورد و راهی شهرستان کرمانشاه شدیم.

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۵۹۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان