//
کدخبر: ۴۳۶۹ //
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان خبر داد:

فعالیت ۴۴ سازمان مردم نهاد خوزستان در حوزه آسیب های اجتماعی و اعتیاد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم دخالت سمن ها در حوزه اجرایی مقابله با آسیب های اجتماعی گفت: باید مطالبه گری، پرسش گری و مسئولیت های اجتماعی سازمان های غیردولتی به رسمیت شناخته شود.

فعالیت 44 سازمان مردم نهاد خوزستان در حوزه آسیب های اجتماعی و اعتیاد

به گزارش فرتاک نیوز، مهرداد شریف مخمل زاده در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان که امروز (3 بهمن ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه آسیب های اجتماعی باید در وهله اول مولفه های تغییر در جامعه ایرانی و آثار آن در آسیب های اجتماعی شناسایی شود.

وی با تاکید بر لزوم تدوین برنامه ها و سیاست های مبتنی بر پژوهش مداری در زمینه آسیب های اجتماعی تصریح کرد: باید چشم انداز تحلیلی از وضعیت موجود را در زمینه آسیب های اجتماعی احصاء کنیم. اگر دائما آمار و ارقام طلاق و اعتیاد و این گونه آسیب های اجتماعی را ارائه دهیم، آنچنان اثرگذار نخواهد بود، بنابراین باید به چرایی این گونه معضل ها و این گسست بپردازیم. تبیین این گسست اهمیت فوق العاده ای در بحث سیاست گذاری های آسیب های اجتماعی دارد و بنابراین باید در این زمینه بحث پیشگیری را در وهله اول در الویت قرار دهیم و در مراحل بعدی از ظرفیت سمن ها در سه حوزه سیاستگذاری، اجرا و نظارت استفاده کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سمن ها در بخش اجرا در اقدامات مقابله با آسیب های اجتماعی، عنوان کرد: باید سمن ها را در حوزه اجرا دخیل کنیم، آن هم نه به صورت مبتدی و بعضا دارای اشکلات متعدد. دولت باید نقش ظرفیت سازی خود را حوزه آسیب های اجتماعی ارتقا و نقش مجری گری خود را در این زمینه کاهش دهد. باید مسئولیت های اجتماعی سازمان های مردم نهاد، پرسشگری و مطالبه گری آنها در حوزه آسیب های اجتماعی به رسمیت شناخته شود و حتی سمن ها را به پرسشگری در این زمینه تشویق کنیم.

مخمل زاده عدم ارتباط بین حوزه تئوری و حوزه عملی بخش آسیب های اجتماعی را یک چالش دانست و بیان کرد: هنوز نتوانسته ایم حوزه عمل را با دانش جهانی متناسب با مدل جامعه ایرانی تطابق دهیم و همچنین حوزه تئوری را با مشکلات بخش اجراء آشنا کنیم.

وی اظهار کرد: از سه سال گذشته با سه رویکرد تأسیس سازمان های مردم نهاد به توانمندسازی سمن ها و نگهداشت و حفظ سمن ها در این حوزه ورود کردیم. در سالهای گذشته یک شهر 50 هزار نفری در خارج از استان 15 برابر یک شهر در خوزستان، دارای سمن بود اما در سه سال اخیر حدود 400 سمن در خوزستان تأسیس شد که از این رقم حدود 44 سمن در حوزه آسیب های اجتماعی و اعتیاد فعالیت می کنند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان افزود: در حوزه توانمندسازی سمن ها در سه سال اخیر بیش از 25 کارگاه آموزشی تخصصی و عمومی برای سمن ها ارائه و برگزار شد که از این تعداد 12 دوره در بخش آسیب های اجتماعی و اعتیاد بودند. همچنین در این سه سال، هفت شبکه تخصصی سازمان های مردم نهاد تشکیل دادیم. همچنین طرح توان افزایی سمن ها در قالب شش برنامه به شهرداران و شوراهای شهر ارائه شد که در حال حاضر در حال اجرا هستند. خانه سمن ها نیز به عنوان یکی از مطالبات جدی استان خوزستان تأسیس و هم اکنون آماده افتتاح است.

مخمل زاده اظهار کرد: در خصوص حفظ و نگهداشت سمن ها نه تنها خوزستان بلکه کشور با مشکل جدی مواجه است که بخشی از این مشکلات به واگذاری فعالیت های دستگاه های اجرایی به سمن ها باز می گردد. حفظ و نگهداشت سمن ها مستلزم کار ملی است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان افزود: در سال جاری در جلسه کمیته مشارکت های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان با 36 مصوبه برگزار شد که 65 درصد این مصوبات خوشبختانه مصوب شده است.

وی با اشاره به تصویب 776 میلیون تومان اعتبار آسیب های اجتماعی دستگاه های اجرایی استان در سال جاری اظهار کرد: 19 درصد این اعتبارات تاکنون پرداخت شده است.

 

منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان