//
کدخبر: ۴۱۵۱۹۱ //

کارخانه تولید "کربن فعال از قیرطبیعی" در کرمانشاه افتتاح شد

کارخانه تولید "کربن فعال از قیر طبیعی" با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و مسئولین استانی در کرمانشاه افتتاح شد.

کارخانه تولید "کربن فعال از قیرطبیعی" در کرمانشاه افتتاح شد
به گزارش فرتاک نیوز،

مسلم حدیدی رئیس جهاد دانشگاهی کرمانشاه در آیین افتتاح این کارخانه اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد معادن قیرطبیعی کشور در استان کرمانشاه قرار دارد که این قیر دارای ذخائر و مشتقات معدنی است و قیر پیر نامیده‌ می‌شود.
وی افزود: قریب ۱۵ سال همکاران ما در جهاد دانشگاهی تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا کربن فعال را از قیرطبیعی تولید نمایند و امروز شاهد این افتخار آفرینی هستیم.
حدیدی افزود: این دانش در طرح تحقیقاتی تولید آسفالت مقاوم در جهاد دانشگاهی استارت خورد که نتیجه تلاش و همت تمامی مسئولین استانی و مدیران و همکاران در جهاد دانشگاهی است.
رئیس جهاد دانشگاهی کرمانشاه گفت: مدتی بعد کانون‌های هماهنگی دانش و صنعت در کشور شکل گرفت که با مساعدت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اولین کانون هماهنگی علم‌و صنعت نیز در استان کرمانشاه راه اندازی شد و نقشه راه قیر طبیعی در کشور تدوین و به مرحله اجرا در آمد و با برگزاری جشنواره ملی قیر طبیعی پایان نامه‌های زیادی در مقطع تحصیلات تکمیلی به این موضوع اختصاص یافت و دستاوردهای خوبی کسب شد.
وی این اتفاق را زمینه‌ساز حضور و ظهور فضاهای فناورانه در استان دانست و بیان داشت: دانش تولید کربن از قیر طبیعی نشان از تلاش‌های جهادی مجری طرح و همکاران پر تلاش ایشان دارد که در مدت ۱۵ سال تمامی زندگی خود را وقف تولید کربن از قیر طبیعی کردند.
وی از جمله برنامه‌های در دست اقدام جهاد دانشگاهی را راه‌اندازی مرکز نوآوری با حمایت پارک علم و فناوری عنوان کرد و گفت: جلسه‌ای هم با ایمیدرو داشتیم که امیدواریم خروجی خوب و موثری برای استفاده از قیر طبیعی داشته باشیم.
حدیدی افزود: امیدواریم با پشتیبانی ریاست جهاد دانشگاهی با توجه به اعتقاد ایشان در حوزه دانش فنی و اشتغال بتوانیم در زمان آتی اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

2


وی خاطر نشان کرد: جهاد دانشگاهی کرمانشاه همواره سعی کرده در حوزه پژوهش متفاوت‌تر عمل کند و در این زمینه با استفاده از ظرفیت پژوهشگران، گرو‌ه‌های پژوهشی با عنوان فن‌پژوه را راه‌اندازی کرده‌ایم که این پژوهش‌ها از حالت صرفا پژوهشی به سمت پژوهش‌های کاربردی سوق داده می‌شود و نتایج آن به صورت دانش فنی به جامعه عرضه خواهد شد.
در ادامه این مراسم علی دارایی مجری پروژه تولید کربن فعال از قیر‌طبیعی نیز گفت: مراحل تجاری سازی این طرح طی سه فاز انجام گرفت که فاز اول آن در سال ۸۹ با کارفرمایی وزارت صمت با تولید نمونه اولیه انجام گرفت و در ادامه با ثبت اختراع و تاییدیه از سوی بنیاد نخبگان در سال ۹۵ فاز پایلوت پروژه انجام گرفت.
مجری پروژه تولید‌کربن فعال از قیر‌طبیعی تصریح کرد: نتیجه دستیابی به دانش فنی و احداث پایلوت کارخانه کربن فعال با ظرفیت ۱۰۰‌تُن در سال که با مشارکت جهاد‌ دانشگاهی و معاونت علمی ریاست جمهوری در غالب طرح ملی انجام گرفت، کسب اولین فناوری در حوزه قیر طبیعی بود که در این مرحله از پروژه، برای اولین بار تولید کربن فعال بر پایه معدنی و تولید کربن کروی و ساچمه‌ای در کشور انجام شد.
دارایی در ادامه افزود: این طرح در سال ۱۳۹۷ توسط معاون اول و معاون علمی ریاست جمهوری به عنوان طرح برتر در جهاد دانشگاهی مطرح و از آن رونمایی شد.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ پروژه ملی دوم با کارفرمایی مجلس شورای اسلامی انجام گرفت و تکمیل دانش فنی و افزایش ظرفیت ۲۰۰ تُن در سال در دستور کار قرار گرفت و امروز نیز این واحد نیمه‌صنعتی با اعتبار هشت میلیارد تومان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
گفتنی است؛در پایان این مراسم از مهندس علی دارایی مجری طرح تولید "کربن فعال از قیر طبیعی" تقدیر شد
خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۵۱۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان