//
کدخبر: ۳۴۰۱۱۲ //

معاون سیاسی استانداری کردستان منصوب شد؛ مدیرانی که جا خالی می‌دهند!

بعد از گذشت ۳ ماه از استقرار اسماعیل زارعی کوشا در استانداری کردستان، امروز شاهد معرفی «مهدی رمضانی» به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان بودیم.

معاون سیاسی استانداری کردستان منصوب شد؛ مدیرانی که جا خالی می‌دهند!
به گزارش فرتاک نیوز،

دقیقاً یک روز بعد از انتصاب «اسماعیل زارعی کوشا» به عنوان استاندار کردستان، «بهمن مرادنیا» در اقدامی خارج از عرف اداری، با در خواست بازنشستگی و استعفای دو تن از مهم‌ترین معاونین استانداری کردستان، یعنی محمدابراهیم زارعی و خالد جعفری موافقت کرد.

«پرفوسور محمدابراهیم زارعی»، استاد تمام دانشگاه بوعلی همدان از اولین روزهای دولت حسن روحانی بواسطه‌ی ارتباط تنگاتنگ با ستاد انتخاباتی ایشان به عنوان فرماندار سنندج آغاز بکار کرده بود. او استاد تمام رشته‌ی باستان شناسی بود و پیش آن نیز در دولت سیدمحمد خاتمی مدیریت در میراث فرهنگی استان کردستان را در کارنامه ی خود داشت.

از اولین روزهای پس از انتخابات سال ۱۳۹۲ و حضور «عبدالمحمد زاهدی» به عنوان استاندار کردستان، نام دکتر زارعی برای تصدی گری فرمانداری شهر فرهنگی سنندج شنیده شد.

هر چند در آن زمان هم بسیاری از فعالان رسانه‌ای و اجتماعی استان بدلیل نداشتن سابقه‌ی سیاسی و مدیریتی کلان زارعی، این انتخاب را نادرست ارزیابی کردند، اما حمایت های بی دریغ و همه جانبه ی تیم اصلی ستاد روحانی در کردستان از ایشان، بسیاری از نواقص و اشتباهات مدیریتی آقای فرماندار را پوشش داد.

دکتر زارعی بدلیل سابقه‌ی فرهنگی که داشت، پس از گذشت چند ماه با ایجاد ارتباط مناسب با لایه های مختلف جامعه توانست از محبوبیتی نسبی در سطح شهرستان برخوردار شود.

برگزاری جلسات هفتگی با فعالان اجتماعی و فرهنگی را می توان به عنوان نقطه‌ی مثبت عملکرد او در زمان فرمانداری سنندج ارزیابی کرد.

اما می توان بزرگترین نقطه‌ی منفی و به اصطلاح گاف مدیریتی دوران فرمانداری او را اشتباه فاحش در اعلام نتیجه‌ی انتخابات مجلس خبرگان استان کردستان نامید.

در فرایند اعلام نتایج و اشتباه پیش آمده، او ثابت کرد که سپردن پست‌های سیاسی و حاکمیتی به افرادی که سابقه‌ی کار اجرایی در این سطح را ندارند، کار بسیار اشتباهی است.

به هر حال با حمایت استاندار اخلاق مدارِ وقت استان، مسئله فیصله پیدا کرد و جمع شد و پس از نقل مکان حاج آقا زاهدی و «علیرضا آشناگر» به استان قزوین، با حکم رحمانی فضلی، پروفسور محمد ابراهیم زارعی به عنوان معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان آغاز به کار کرد.

البته غیر منصفانه است اگر دوران مدیریت او بر معاونت مهم و استراتژیک سیاسی استانداری را به زمان فرمانداری او هم تعمیم بدهیم.  او طی بیشتر از ۶ سال آزمایش و خطا در فرمانداری سنندج، حالا دارای تجربه‌ی ارزشمندی بود که می توانست در این حوزه خوب بدرخشد. مدیریت خوب ستاد استانی کرونا را می توان نقطه‌ی عطف عملکرد او در این زمان دانست.

او توانست با هماهنگی دستگاه های ذیربط از جمله سپاه پاسداران، تعامل مناسبی را در بین دستگاه های اجرایی استان برای مدیریت زمان کرونا و همکاری همگان با دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان متولی اصلی کرونا ایجاد نماید.

دوران مدیریت محمدابراهیم زارعی پر از فراز و فرودهای پر حاشیه است. او تنها با داشتن سابقه‌ی دانشگاهی و فرهنگی توانست به بالاترین سطح مدیریت سیاسی استان کردستان برسد و در کل پرونده‌ی قابل قبولی را -البته تا روزهای آخر مدیریتش- بر جای بگذارد.

اما نمی‌توان در این فرآیند حمایت‌های بی دریغ زاهدی- استاندار اسبق کردستان، بهمن مرادنیا- استاندار وقت، دکتر بهرام نصرالهی زاده- عضو موثر جریان اصلاحات استان و رییس سازمان برنامه و بودجه، محمد دره وزمی- تئوریسین اصلی اصلاحات و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و حسین فیروزی-رییس ستاد انتخاباتی روحانی و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری را بی تاثیر دانست.

بدون تردید، برآیندِ خوب یا بد بودن عملکرد دکتر زارعی در دوران مدیریتش بر فرمانداری سنندج و معاونت سیاسی استانداری را باید به افکار عمومی و فعالان اجتماعی استان سپرد، اما چیزی که مسلم است نمی‌توان به هیچ وجه استعفایش از این پست مهم، کلیدی و حساس را دقیقا یک روز پس از انتصاب «دکتر زارعی کوشا» به عنوان استاندار کردستان توجیه کرده و اخلاقی دانست.

بدون شک استعفا و اعلام بازنشستگی دو تن از مهمترین معاونت های استانداری کردستان در آخرین روز کاری «بهمن مرادنیا» که با تشکیل شورای اداری و دادن لوح تقدیر و جایزه و سکه برگزار شد را می‌توان بزرگترین نقطه‌ی منفی در عملکرد مدیریت کلان استانداری کردستان در دولت تدبیر و امید دانست.

عملکردی که با تمام وجود امیدوارم به سبک مدیریتی مدیران ارشد استان تبدیل نشود که با عوض شدن استاندار - حالا به اعتراض یا به هر دلیل دیگر- مدیران ارشد جا خالی داده و استان را در خلا مدیریتی وارد کنند.

هر چند با تدبیر بجای دکتر زارعی کوشا یکی از بهترین نیروهای استان یعنی محمد رضایی - مدیر کل امنیتی استانداری- در سه ماه گذشته به خوبی و درستی این حوزه را مدیریت کرد اما شایسته بود که عالیجنابان «محمدابراهیم زارعی» و «خالد جعفری» با استقرار دولت جدید جمهوری اسلامی و تا تعیین جانشینان خود، مسوولیت خدمتگزاری مردم را کماکان انجام می دادند!

و حالا با گذشت ۳ ماه از استقرار اسماعیل زارعی کوشا در استانداری کردستان، امروز شاهد معرفی «مهدی رمضانی» به عنوان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان هستیم.

اگر چه طی روزهای گذشته سایت استانداری و رسانه‌های وابسته در اقدامی عجیب، رزومه و سابقه‌ی کاری ایشان را منتشر نکرده‌اند، اما امیدواریم «مهدی رمضانی» حداقل تجاربی در زمینه‌ی مدیریت سیاسی و کلان‌نگر داشته و بتواند در راستای کمک به توسعه‌ی همه جانبه ی استان گام های موثری بردارد.

بررسی عملکرد ایشان را در مجال آینده انجام خواهیم داد.

سنندج- بابک قنبری

 بهمن ماه 17 بهمن ماه 1400

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۰۱۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان