//
کدخبر: ۳۰۰۱۲۴ //
در برنامه «برگی از شاخسار ادب» انجام گرفت؛

یاد ونامی از استاد فقید و دریا دل، مهدی ملکی شجاع روزنامه نگار برجسته

در یازدهمین سالگرد درگذشت "مهدی ملکی شجاع" یازدهمین برنامه "برگی از شاخسار ادب" با اجرای "طیبه دولت آبادی" و سردبیری نادر دارستانی به گوشه ای از زندگینامه این روزنامه نگار محبوب کرمانشاهی پرداخته ایم

به گزارش فرتاک نیوز،

به گزارش فرتاک نیوز؛ در یازدهمین سالگرد درگذشت "مهدی ملکی شجاع" یازدهمین برنامه "برگی از شاخسار ادب" با اجرای "طیبه دولت آبادی" و سردبیری نادر دارستانی به گوشه ای از زندگینامه این روزنامه نگار محبوب کرمانشاهی پرداخته‌ایم

استاد مهدی ملکی شجاع در 25 خرداد 1331 در شهرهمدان چشم به جهان گشود.

او دوران کودکی و نوجوانی خود را در کوچه پس کوچه‌های شهر تاریخی همدان  پشت سرگذاشت و با عشق و علاقه و روح بلندی که در تمامی مراحل زندگی همراه او بود به ورزش کوهنوردی علاقه‌مند شد به طوری که اشعار بسیاری در وصف عظمت و بزرگی کوه و حسی که از آن به انسان منتقل می شود سرود است.

مهدی ملکی شجاع

مهدی ملکی شجاع با این روحیات بزرگ شد و در حالی که 22 سال بیشتر نداشت در سال 1353همسر خود را ازکرمانشاه و از خانواده نیازی انتخاب و زندگی مشترک خود را با ایشان در همدان آغاز کرد.

استاد مهدی ملکی شجاع در سال 1360 به همراه خانواده راهی کرمانشاه شد و در طی دوران زندگیش در کرمانشاه، منشتا خدمات بسیاری درعرصه رسانه- ورزش و هم چنین غارنوردی بود.

ملکی شجاع  اگرچه کرمانشاهی نبود اما به گواه هر آن کس که او را می شناخت، تعصب و عشق وافری به کرمانشاه و توانمندی های این استان داشت و این را می شد از تک تک سلولهای بدنش واز نگاه  آن چهره مردانه اما قلب بزرگ و مهربانش متوجه شد.

مهدی ملکی شجاع

استاد مهدی ملکی شجاع یا همان آقا مهدی؛ تکیه کلامش «مهربانم» بود؛ او مهربان مردی بود که در همان دیدار اول علی رغم چهره نسبتا خشنی که داشت، پی به داشتن قلبی مملو از عشق به همنوعان را می شد از درون آن احساس نمود چرا که با تمام وجود حس خود را منتقل می کرد.

 او درخیابان دبیراعظم کرمانشاه به حرفه عکاسی  مشغول بود و در کنار آن به کوهنوردی و صد البته به غارنوردی عشق و علاقه وافری داشت و البته ناگفته پیداست در حوزه رسانه، یکی از مردان بزرگ و تاثیرگذار استان کرمانشاه بود که در هیمن راستا در رسانه‌هایی هم چون : مرصاد- همشهری- شهروند- صبح امروزفعالیت می کرد و به مدت 12 سال نیز سردبیری روزنامه آوای کرمانشاه را برعهده داشت و در همین زمینه شاگردان بسیاری  هم چون: نادر دارستانی- بابک قنبری- فردین لطفی- رضا رحمتیان- شهلا مرادی- ایزد سیف الله پور، لیلا سعدوندی و... تربیت و تحویل جامعه رسانه ای داده است.    

مهدی ملکی شجاع

مهدی ملکی شجاع یکی از اعضای کانون کوهنوردان کرمانشاه بود که در دهه شصت مسئول کمیته غارنوردی این کانون شد .  او طی چند سال فعالیت مستمر در حوزه غارتوانست مبحث غار نوردی  در ایران را که فقط به بازدید چند غار افقی منتهی میشد با شوک جدی روبرو نماید وتوجه غارنوردان ایران را به کشف غارهای عمودی و افقی و غارهای فنی جلب نماید.

هر جند که قبل از انقلاب فعالیتهای بزرگی توسط پیش کسوت بزرگ غار نوردی ایران جناب آقای چنگیز شیخلی صورت گرفته بود که در جای خود با ارزش  می باشد ولی بعد از انقلاب غار نوردی در ایران  ضعیف شده بود و فعالیت آنچنانی صورت نمی گرفت ولی از سال ۱۳۶۲ او با دوستان هم گروهش طی ده سال فعالیت مستمر در حوزه غار توانست صدها غار چالش برانگیز در استانهای کرمانشاه،کردستان، لرستان ،ایلام و همدان را شناسایی و کشف نماید این غارها گذشته از موقعیت ژئوپلوتیکی و زمین شناسی و باستان شناسی از نظر کشف ناشناخته ها برای غارنوردان اهمیت بسزایی داشت که مهم ترین آن غار قوری قلعه بود که مهدی ملکی شجاع سرپرست گروه کاشفان این غار بود.

مهدی ملکی شجاع

استاد مهدی ملکی شجاع در باشگاه استقلال کرمانشاه نیز مسئولیت معاونت فرهنگی را برعهده داشت و با بزرگانی هم چون سرهنگ محمد رنجبر، حاج یحیی قیاسوند، جهانگیر مدنی، مهندس محمدرضا مروارید و...طی سالها حضور در این باشگاه منشا خدمات بسیاری بود.

 او در تمامی مراحل زندگی پربار خود؛ عشق را به همه اطرافیانش هدیه نمود و در سخت‌ترین شرایط و با اینکه از قلب بیماری رنج می برد، اما هیچ گاه خنده برلبانش محود نمی‌شد-.
استاد مهدی ملکی شجاع در 26 بهمن 1388 بعد از گذراندن یک دوره طولانی بیماری در کرمانشاه دارفانی را وداع گفت و به ملوکت اعلی پیوست. روحش شاد و یادش گرامی

برنامه برگی از شاخسار ادب هر پنجشنبه ساعت ۲۱ از رادیو فرتاک پخش خواهد شد.

 پنجشنبه آینده در برنامه برگی از "شاخسار ادب"، به معرفی استاد "فرشید یوسفی "شاعر گرانقدر کرمانشاهی خواهیم پرداخت.

مهدی ملکی شجاع

مهدی ملکی شجاع

مهدی ملکی شجاع

مهدی ملکی شجاع

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۰۱۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان