//
کدخبر: ۳۳۱۶۸۵ //

کلانشهر کرمانشاه در آغاز قرن پانزدهم به چه شهرداری نیاز دارد؟

داود امامی، کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی(گرایش فضای شهری)

کلانشهر کرمانشاه در آغاز قرن پانزدهم به چه شهرداری نیاز دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

کرمانشاه، شهری است که این روزها در انتظار انتخاب شهردار جدید، روزهای پر تلاطمی را سپری می کند و بحث مسائل و مشکلات و اولویت های ریز و درشت آن نقل هر محفلی شده است.

ضرورت و اهمیت انتخاب شهردار آینده کلانشهر کرمانشاه، بعنوان شهری که مرکزیت منطقه ای خاصی دارد اگر بیشتر و حساس تر از انتخاب شهرداران تهران، اصفهان و مشهد نباشد، کمتر از آن نیز نیست و لذا این پرسش مطرح می شود که شهردار آینده باید چه کسی و با چه ویژگی ‌هایی باشد ؟

به استناد قانون وظایف شوراهای اسلامی شهر، نخستین رسالت اصلی شورای شهر، انتخاب شهردار است. اگر بخواهیم موضوع مهم و خطیر اداره شهر را بصورتی ساده تشریح کنیم باید بگوییم که فرض کنید مدیریت شهری، شهرداری، شورای شهر و شهردار، یک شرکت سهامی عام است که یک مجمع عمومی با حضور مردم تشکیل می‌شود  و از این مجمع، هیات مدیره‌ای با عنوان شورای شهر شکل می‌گیرد و از این هیات مدیره، مدیرعاملی به عنوان شهردار انتخاب می‌شود و باید توجه داشت که سهام‌داران اصلی مدیریت شهری، مردم هستند که باید از شرکت مطالبه‌گری داشته باشند، که همچنین سود به دست آمده باید شامل حال مردم شود.

در صورتی که عملکرد مدیرعامل که همان شهردار است در رأس این هرم عملکردی مثبت و شایسته باشد، یقیناً سود خوبی به سهامداران که همان مردم هستند می‌رسد. بنابراین باید شهردار ویژگی‌ها و خصوصیاتی داشته باشد که بتواند سود و منفعت را برای مردم به ارمغان بیاورد.

 کرمانشاه یک شهر ویژه است که از لحاظ فرهنگی، تاریخی، قدمت و به لحاظ حضور قومیت‌ها و مذاهب مختلف، ویژگی‌های خاص خود را دارد و شهری با چنین ویژگی‌هایی به شهرداری نیاز دارد که به همه این مسائل مشرف و آگاه باشد.

کلانشهر کرمانشاه، امروز به فراخورِ سال ها محرومیت که بخش فراوانی از آن به آسیب های جنگ تحمیلی بر می گردد، با کاستی های عدیده ای روبروست که برای جبران این کاستی ها، باید شهرداری توانمند برایش انتخاب شود تا به دغدغه هایش پاسخ دهد. شهردار باید فردی متخصص، فرهنگی، آشنا به تمام ضوابط شهری، مردمی، جهادی، ارزشی و با روحیه تعامل‌گرا بین دستگاه‌ها باشد که با ارتباط با پایتخت و دستگاه‌های مافوق بتواند خواسته‌های شهر و مردم را برآورده کند. کرمانشاهِ 1400، کلانشهری ملی است و فردی که در تصدی پست شهرداری قرار می گیرد باید دیدِ ملی و البته فراملی داشته باشد اما قادر باشد بومی و محلی نیز کار کند.

شهروندان توقع دارند شهردار باید در حد و اندازه نام بزرگ کرمانشاه باشد و نوع نگرش و عملکرد او متناسب با نیازها و ظرفیت این شهر باشد و از سویی رعایت این نکته مهم است که یکی از موفقیت‌های شهردار، تعامل با شورای شهر است. داشتن روحیه ی تعامل گرا از سوی شهردار با شورای شهر باعث می شود تا 11 یار در کنار شهردار قرار بگیرد و چرخ شهری و شهرداری به خوبی بچرخد و مطالبات مردم پاسخ داده شود.

«عدم وابستگی به جناح بندی های سیاسی»، «دارای استقلال فکری»، «دارای تفکر اقتصادی و کارنامه موفق اقتصادی»، «پاکدستی»، «مبارزه با فقر و تنظیم سیاست‌های شهری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی»، «مدیریت زیرساخت‌های شهری با هدف کاهش هزینه استهلاک»، ‌ «ورود به مباحث اقتصاد شهر با تدارک فرصت‌های شغلی، ‌ تقویت گردشگری و اداره بازارهای محلی»، «دید استراتژیک نسبت به حل مسائل شهر»، «اعتقاد به کار در اتاق شیشه‌ای و انتشار رسمی همه تصمیمات و قراردادهای شهری»، «ضمیمه داشتن حمایت و همراهی دولت»، ‌«تجربه مدیریتی و کاری در امور زیربنایی کشور یا شهر، امور اجتماعی، شهرسازی و حتی مباحث مالی-اقتصادی» و همچنین «داشتن قدرت تامین منابع سالم برای اداره شهر و مدیریت شهر با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری» از جمله معیارهای مطرح برای انتخاب شهردار شایسته است.

امروز علاوه بر تمام این نکات مطرح شده، کرمانشاه به شهرداری نیاز دارد تا برای جلب مشارکت سازنده مردم در اداره مطلوب شهر، بتواند «اعتماد افکار عمومی در مبارزه جدی با فساد شهری» را احیا کند.

مع الوصف امیدواریم شورای اسلامی شهر کرمانشاه در انتخاب خود بعنوان عصاره و نمایندگان یک میلیون شهروند کرمانشاهی، فردی را راهی ساختمان میدان غدیر نمایند که چهره ای آزمون پس داده، با کلاسِ کاری ملی و اشرافیت کامل به دغدغه های مردم باشد که با روحیه فساد ستیزی و تعامل محوری با شورای شهر و دستگاه های اداری شهر به احیای جایگاه مدیریت شهری و کرمانشاه بیاندیشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۱۶۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان