//
کدخبر: ۳۲۹۰۳۲ //

کشف اجساد تاریخی در معدن قدیمی اردستان

فرماندار اردستان گفت: دو اسکلت تاریخی معدن کار در کوه‌های جنوب اردستان که احتمالا متعلق به هزار سال پیش هستند، در این شهرستان کشف شد.

کشف اجساد تاریخی در معدن قدیمی اردستان
به گزارش فرتاک نیوز،

 حمید رضا تاملی فرماندار اردستان عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دو اسکلت مربوط به دو معدن‌کار در یک معدن تاریخی در کوه‌های جنوب شهرستان اردستان کشف شد.

فرماندار اردستان تصریح کرد: طی اطلاع واصله از کارگران یک معدن در اردستان ماموران  آگاهی و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان در محل حاضر و با دو اسکلت در داخل کانال‌های در عمق حدودا سی متری و داخل کوه یافت شده است.

تاملی افزود: پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد آن محل یک معدن تاریخی بوده که در گذشته‌های بسیار دور به عنوان معدن استخراج روی از آن استفاده می‌شد و با بررسی ساختمان‌ها و کوره‌های ذوب که در محل به دست آمد، مشخص شد قدمت کوره‌ها به دوره صفویه و ساختمان‌ها حداقل مربوط به دوره قاجار است. 

وی افزود: تزئینات زیر سقف معدن قدیمی نشان از قدمت بالای شش صد سال تا ۱۰۰۰ سال است، در ضمن اسکلت‌ها می‌تواند مومیایی‌های طبیعی بوده که در ایران می‌تواند بی بدیل باشد و دوره جدیدی در تاریخ و تمدن چند هزار ساله شهرستان اردستان را نشان دهد.

تاملی تصریح کرد: همانگونه که مشهور است این شهرستان معدن سنگ آسیاب‌های آبی در فلات مرکزی ایران بوده و این معدن نیز می‌تواند محل تامین فلز روی مورد نیاز کوره‌های ذوب مربوط به سایت تاریخی اریسمان شهرستان نطنز باشد.

فرماندار اردستان در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتر در خصوص قدمت اسکلت‌ها است که پس از تایید نهایی کارشناسان میراث فرهنگی، به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۹۰۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان