//
کدخبر: ۳۲۶۲۱۵ //

جسد یکی از پنج صیاد مفقود شده پسابندر دشتیاری پیدا شد

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: جسد یکی از پنج صیاد مفقود شده پسابندر دشتیاری بعد از گذشت یک روز با تلاش و جستجوی نیروهای مردمی در نزدیکی ساحل پسابندر نقطه صفر مرزی دریایی ایران و پاکستان پیدا شد.

جسد یکی از پنج صیاد مفقود شده پسابندر دشتیاری پیدا شد
به گزارش فرتاک نیوز،

عطاالله رییسی شامگاه یکشنبه، اظهار داشت: پس از یک روز تلاش تیم‌های جستجو و نجات این اداره کل و نیروهای مردمی و هلال احمر پیکر یکی از صیادان پیدا و به خانواده تحویل شد و همچنان برای یافتن چهار صیاد مفقود شده تلاش ها ادامه دارد.

وی افزود: از ۲ روز گذشته تاکنون تیم‌های جستجو و نجات در بریس و پسابندر و گواتر مستقر هستند و از نزدیک مسائل و مشکلات مردم و صیادان را بررسی می‌کنند.

 معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۱۶ قایق از بندر بریس به‌طرف پسابندر عملیات جست و جو را انجام می‌دهند تا بتوانند چهار صیاد مفقود شده دیگر را پیدا کنند.

وی افزود: ۲ لنج صیادان ۱۰۰ درصد در اثر طوفان شکسته شده و بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده و همچنین زیرساخت‌های بندر صیادی پسابندر و بریس و رمین به‌شدت آسیب دیده است.

رییسی به برخی از خسارتهای وارد به حوزه شیلات سواحل مکران اشاره و ادامه داد: شبکه برق اسکله صیادی پسابندر و جاده دسترسی آن تخریب و سوله‌ها و سقف آن نیز دچار خسارت شده است.

وی بیان کرد: کشتی‌های صید ترال کشور پاکستان در پنج مایلی گواتر و پسابندر اقدام به صید می‌کنند و کسی جلوی آنان را نمی‌گیرد که نیاز به پیگیری جدی دارد تا بیش از این ذخیره‌گاه‌های صید از بین نرود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع به‌جز شکسته شدن ۲ لنج، حدود ۱۰ قایق صیادی نیز آسیب دیده و ۲ قایق صیادی دیگر مفقود و در دریا سرگردان هستند که نیاز به اعزام بالگرد برای جست و جو و عملیات نجات در دریا است.

وی افزود: در طوفان شاهین موج شکن پسابندر هم آسیب دیده و به ترمیم نیاز دارد وهمچنین ریزش تراشه موجب لای گرفتن اسکله شده و به دیوار محافظتی نیاز است.

به گفته وی، شبکه برق، روشنایی و جاده دسترسی بندر پسابندر آسیب ۱۰۰ درصدی دیده است.

رییسی ادامه داد: فِندرها و ضربه گیرها کاملا شکسته و نیاز به تعویض دارند.

وی با اشاره به اینکه در کنارک جاده دسترسی در اثر طوفان بخاطر آب شورخوردگی نیاز به روکش دارد و همچنین نیاز جدی به فیبرنوری هست، افزود: باتوجه به اینکه بندر کنارک بزرگترین بندر صیادی کشور است فاقد ساختمان اداری و نیاز به اعتبار جهت ساخت ساختمان دارد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: اسکله هفت تیر شهرچابهار متاسفانه برای لایروبی نیاز به اعتبار دارد و با توجه به اینکه قول‌های از طریق اداره بنادر و دریا نوردی برای لایروبی آن در سال ۱۳۹۸ داده شده ولی متاسفانه عملی نشده است.

وی تصریح کرد: سه بندر هفت تیر، رمین وتیس که در حوزه منطقه آزادچابهار هستند، متاسفانه بخاطر نیاز به لایروبی وتامین اعتبار محل امنی برای فعالیت شناورهای صیادی نیست و درخواست پیگیری اعتبار داریم.

رییسی درخصوص مقابله با کشتی های ترال پاکستانی نیز اظهار داشت: باتوجه به مشترک بودن صیدگاه‌ها با کشور پاکستان و برداشت اصولی از ذخایر نیاز به مساعدت دریابانی، نیروهای نظامی دریایی است.

وی با بیان اینکه کل تیرهای برق پسابندر شکسته و برق قطع است، افزود: باتوجه به اهمیت ذخایر ابزیان وحراست از ذخایر نیاز به اعتبار درخصوص تامین نیرو و اعتبار برای هزینه نگهداری گلف وافزایش گلف داریم.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: متاسفانه درطوفان شاهین موج شکن پسابندر آسیب دیده و نیازبه ترمیم دارد و همچنین ریزش تراشه موجب لای گرفتن اسکله شده و نیاز به دیوار محافظتی دارد.

وی گفت: تعداد بیش از ۲۰ قایق بخاطر بارش و پرشدن آب داخل حوضچه غرق شده و نیاز به یک دستگاه جرثقیل بوم بلند برای نجات و بیرون کشیدن هست.

رییسی بیان کرد: تعداد ۳۰ قایق شکسته و لنج های صدمه دیده ۱۲ فروند در اثر طوفان بوده است، و تقاضای اعتبار جهت راه اندازی اطفا حریق وایمنی در بنادر صیادی استان هستیم،

وی بر تامین اعتبار برای تحهیزات کمک ناوبری و چراغ ‌های دریایی در کل بنادر شد و افزود: باتوجه به اینکه بندر پسابندر سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسیده تعداد شناورهای موجود در حال فعالیت بیش از ۲ برابر ظرفیت هستند و باتوجه به راه اندازی بازارچه مرزی پسابندر تقاضای توسعه بندر و افزایش طول اسکله پهلوگیری را داریم.

 معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: یک مشکل اساسی در اسکله زرآباد نبود اینترنت بوده که صدور مجوز و تایید سوخت شناورها را با مشکل مواجه کرده که تقاضای فیبرنوری هست.

وی ساخت شهرک صنعتی صنایع شیلاتی در شهرزرابادیک را از خواسته های اساسی صیادان عنوان کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۶۲۱۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان