//
کدخبر: ۳۰۷۰۴۰ //
دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات استان کرمانشاه:

روز شمار انتخابات ریاست جمهوری در کرمانشاه آغاز شد/ ثبت نام ۱۰۵۴ نفر در شورای اسلامی شهر و روستای استان

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات استان کرمانشاه گفت: بر اساس اعلام وزارت کشور از روز گذشته برنامه روز شمار انتخابات ریاست جمهوری از سوی رییس ستاد انتخابات کشور رسما ابلاغ شد و مقدمات این انتخابات در حال انجام است.

روز شمار انتخابات ریاست جمهوری در کرمانشاه آغاز شد/ ثبت نام ۱۰۵۴ نفر در شورای اسلامی شهر و روستای استان

نشست خبری دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات استان کرمانشاه با موضوع پایان ثبت نام انتخابات شوراهای روستا و عشایر امروز (۳۰ فروردین ماه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش فرتاک نیوز، جلیل بالایی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات استان کرمانشاه در ابتدای این جلسه اظهار داشت:بر اساس اعلام وزارت کشور از روز گذشته برنامه روز شمار انتخابات ریاست جمهوری از سوی رییس ستاد انتخابات کشور رسما ابلاغ شد و مقدمات این انتخابات در حال انجام است.

وی افزود: ۲۱ اردیبهشت ماه روز شمار انتخابات ریاست جمهوری استارت خواهد خورد و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت و ثبت نام از داوطلبین نیز به صورت حضوری صرفا در وزارت کشور انجام می گردد.

بالایی تصریح کرد: اعلام اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان در پنجم خرداد ماه خواهد بود ومهلت ۲۰ روزه برای تبلیغات نامزدهای این دوره در نظر گرفته شده است (هفتم خرداد ماه لغایت ۸ صبح ۲۷ خرداد) و در روز ۲۸ خرداد نیز اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری وشوراها در استان انجام خواهد شد که در تعدادی از استان ها انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان نیز همزمان برگزار خواهد گردید.

دبیر ستاد انتخابات استان با اشاره به پشت سر گذاشتن چند فرایند از انتخابات شورا ها بیان داشت: ۱۰۵۴ نفر شامل ۸۹۴۴ نفر روستایی و۱۱۱۰ نفر شهری در ۱۸۰۰ حوزه انتخابیه شهری و روستایی (۳۴ حوزه شهری و ۱۷۶۶ حوزه روستایی)ثبت نام کرده اند که زمینه ساز حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.

وی در ادامه اظهار داشت: روند انتخابات شورای شهر و رسیدگی به تایید صلاحیت ها که وظیفه هیات های اجرایی است به اتمام رسیده و تا ششم اردیبهشت هیات های نظارت در شهرستان ها درباره صلاحیت داوطلبین اظهار نظرخواهند کرد و تا هفتم اردیبهشت هم فرصت دارند نتیجه را به فرمانداری ها اعلام نمایند و فرمانداران نیز مکلفند روز هشتم اردیبهشت نتیجه تعیین صلاحیت داوطلبین شورای اسلامی شهرها را به داوطلبین اطلاع رسانی نمایند و با اعلام اسامی کاندیداها، نامزد های رد صلاحیت شده نیز ظرف مدت۴ روز فرصت دارند اعتراض خود را نسبت به رای صادره به هیات نظارت استان اعلام نمایند.

 وی همچنین با اشاره به اتمام زمان ثبت نام انتخابات روستاها نیز گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۵ درصد ثبت نام ها به روزهای آخر موکول شده بود با ترافیک سامانه ثبت نام مواجه شدیم که با هماهنگی انجام شده بخشی از ثبت نام ها به صورت دستی انجام گرفت و بعدا اطلاعات وارد سامانه شد و که بر این اساس  تعداد داوطلبین قطعی شورا های روستایی در استان کرمانشاه ۸۹۴۴ نفر است که از این تعداد ۸۴۰۰ نفر مرد و ۵۴۴ نفر زن هستند که سهم ۶ درصدی را در انتخابات به خود اختصاص داده است و نشان از افزایش دو برابری بانوان در این  دوره از انتخابات شوراهای روستا دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات استان خاطر نشان کرد: بر اساس قانون داشتن مدرک خواندن و نوشتن داوطلبین برای اکثر روستاها در نظر گرفته شده و تنها برای ۱۷ روستا در مجموع مدرک دیپلم خواسته شده است ولی با این وصف بیش از ۲۰ درصد داوطلبین شوراهای اسلامی روستا دارای مدرک متوسط به بالا بوده اند و از این تعداد ۵ نفر دارای مدرک دکترا، ۶۳ نفر دارای مدرک فوق لیسانس و ۳۶۶ نفر نیز دوره مدرک لیسانس هستند.

بالایی همچنین سن ۷۴ درصد داوطبین شورا های اسلامی روستا  را کمتر از ۵۰ سال عنوان کرد و افزود:  در این دوره حدود ۱۸ درصد سن داوطلبین جوانتر شده  و ۷۲۷۴ نفر از داوطلبین ( ۸۱ درصد )نیز برای اولین بار است که در انتخابات حضور یافته اند.

  وی زمان اعلام فرصت قانونی هیات های اجرایی برای اعلام کاندیداهای شوراهای اسلامی روستا را ۱۵ اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه داوطلبین شورای اسلامی روستا به موجب قانون نیازی به استعلام از مراجع چهار گانه ندارند و تایید صلاحیت آنها بر عهده هیات های اجرایی است و براساس آخرین اطلاعات در سامانه تا کنون ۹۱۴ نفر در مرحله اول توسط هیات اجرایی بخش تایید صلاحیت شده اند و در استان نیز تنها استعلام ۲۶۷ نفر در دستور کار قرار گرفته است.

وی زمان انجام تایید صلاحیت های نامزدهای انتخابات شورای روستا را از ۱۵ اردیبهشت ماه تا اول خرداد ماه اعلام کرد و افزود :هیات های نظارت بخش، تا دوم خرداد ماه اسامی داوطلبین تایید صلاحیت شده را به آنها اعلام خواهند کرد.

بالایی بیان داشت ؛علیرغم اینکه هیات های نظارت کشور بر شوراها اعلام کرد که برگزاری انتخابات در تمام شهرهای مراکز استان به صورت کاملا الکترونیکی خواهد بود ولی وزارت کشور تا کنون با برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در هشت کلان شهر موافقت کرده که استان کرمانشاه نیز یکی از این کلانشهرهاست.

دبیر ستاد انتخابات استان اضافه کرد: فرایند انتخابات ریاست جمهوری  درکرمانشاه الکترونیکی است و اخذ رای، شمارش و تجمیع آرا هم در انتخابات شورای شهر کرمانشاه الکترونیک خواهد بود و افراد در زمان مراجعه با اعلام  کد ملی یا ارائه کارت ملی احراز هویت خواهند شد که در این روند واجد شرایط بودن فرد ،منع از رای تکراری و احراز هویت شخص متوفی مشخص خواهد شد.

بالایی گفت: در مرحله ثب تام در شهرهای دیگر برگه تعرفه، ریاست جمهوری و شوراها به رای دهنده تحویل داده خواهد شد ولی در شهر کرمانشاه برگه تعرفه ای نخواهد بود بلکه دستگاههای الکترونیک اخذ رای وجود دارد که با توجه به جمعیت شعبه در محل قرار داده خواهد شد و فرد رای دهنده با قرار گرفتن پشت دستگاه مشخصات کاندیدای منتخب خود را وارد می نماید و پس از نمایش تصویز کاندیدا، رای به صورت الکترونیک در سبد کاندیدای مورد نظر قرار می گیرد ودر پایان فرصت اخذ رای سبد به صورت الکترونیک در فرمانداری تجمیع و نتیجه آن نیز به صورت الکترونیک اعلام خواهد شد

 ولی اخذ رای، شمارش و تجمیع آرا در ۳۳ شهر دیگر استان به صورت دستی خواهد بود.

بالایی در پایان گفت: تعامل خوبی بین هیات های نظارت و هیات های اجرایی در استان وجود دارد و این قول را به مردم میدهیم  که در نهایت دقت و امانتداری و قانونمداری از آرای مردم محافظت نماییم.

خبرنگار:طیبه دولت آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۷۰۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان