//
کدخبر: ۳۰۲۹۶۶ //
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی خبر داد؛

پایان عملیات مایه کوبی تب برفکی رایگان دام های عشایری در کرمانشاه

واکسیناسیون رایگان دام های عشایری برون کوچ و درون کوچ استان علیه بیماری تب برفکی از 12 بهمن ماه سال جاری به مناسبت دهه مبارک فجر شروع و در تاریخ 99/12/23 به پایان رسید.

پایان عملیات مایه کوبی تب برفکی رایگان دام های عشایری در کرمانشاه

دکتر همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی گفت: با توجه به اینکه استان کرمانشاه قطب دامداری و دامپروری است و جمعیت دام سبک استان بیش از سه میلیون راس می باشد که  درصد بالایی از این جمعیت دامی بصورت عشایری و کوچ رو است.  این دام­ها در زمان کوچ مسافت زیادی را در داخل استان و استان­های هم جوار (ایلام، لرستان، همدان، و خورستان) طی می­ کنند و احتمال آلودگی آنها به ویروس تب برفکی بسیار بالا بوده و یا ممکن است گاها  دام ها ی عشایر در هنگام کوچ باعث انتشار بیماری در سایر دام ­ها شوند لذا ایمن نمودن این گروه از دام­ ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در همین راستا، مایه کوبی رایگان از دوازدهم بهمن ماه سال جاری شروع و اکیپ­های مایه­ کوبی به استان­های هم جوار و نوار مرزی اعزام شدند که در این طرح بالغ بر یک میلیون و دویست هزار راس دام سبک عشایر درون کوچ در نوار مرزی و عشایر برون کوچ در استان­های ایلام، خوزستان و لرستان مایه­ کوبی شد.

به گزارش فرتاک نیوز، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی افزود در این طرح تعداد 20 اکیپ عملیاتی شرکت داشتند که هزینه واکسن و انجام واکسیناسیون برای دامداران  به صورت کاملا رایگان بوده و اعتباری بالغ بر 48 میلیارد ریال توسط اداره کل دامپزشکی استان هزینه شده است.

دکتر همتی گفت : بیماری تب برفکی مهمترین بیماری دامی است که عامل آن ویروسی و بسیار واگیردار است که حیوانات زوج سم اهلی و وحشی را مبتلا می ­کند این بیماری در صورت انتشار در جمعیت دامی، خسارات اقتصادی قابل توجهی را به بار می­ آورد. از مهمترین علائم بیماری، تب، لنگش، زخم در ناحیه دهان و سم و تلفات در دام­های جوان است. مهمترین راه­های پیشگیری از بیماری، رعایت بهداشت و بیوسکوریتی در دامداری، واکسیناسیون، انجام ضدعفونی و رعایت مسایل بهداشتی قرنطینه­ ای است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۲۹۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان