//
کدخبر: ۲۹۰۸۵۲ //
کارشناس بهداشت و پیشگیری از ایدز اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه:

باشگاه های مثبت برای اصلاح نگرش مردم نسبت به بیماران اچ آی وی تلاش می کنند

کارشناس بهداشت و پیشگیری از ایدز اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: برخوردهای نامناسب زیر نگاه های سنگین جامعه بیماران را از فکر آزمایش و شناخت وضعیت خود در ارتباط با اچ آی وی باز می دارد.

باشگاه های مثبت برای اصلاح نگرش مردم نسبت به بیماران اچ آی وی تلاش می کنند

سارا شایق در گفتگویی به مناسبت هفته ملی ایدز اظهار داشت : افراد مبتلا به این ویروس از ترس انگ زدن کسانی را که شک دارند که مبتلا هستند از کسب اطلاعات بیش تر در مورد بیماری و اقدام برای حفظ ایمنی دیگران یا درخواست برای دریافت درمان و همین طور مراقبت مناسب از خود باز می دارد در نتیجه ممکن است هم چنان به رفتارهای پرخطر خودو در نتیجه گسترش بیماری منجر شود.

به گزارش فرتاک نیوز،شایق گفت: منظور از انگ اجتماعی نگرش و رفتاری است که اجتماع و افراد عادی اجتماع نسبت به افراد متعلق به گروهی خاص دارند.گرچه شنیدن ابتلا به بیماری ایدز برای هر فرد سنگین است اما تحریم او از اجتماع و انگ خوردن به این بیماری، باری بسیار سنگین تر از خود بیماری بر دوش افراد گذاشته و به همین خاطر نیز نمی توانند موضوع بیماری خود را با افراد دیگر در میان بگذارند.

وی با اشاره به ریشه ها و دلایل انگ زدن به بیماران مبتلا به HIV گفت: ناآگاهی، ترس و وحشت از اچ آی وی و ایدز و همچنین باورهای غلط از جمله دلایل انگ زدن به بیماران مبتلا به HIV است عده ای بر این باورند که ایدز برای دیگران است.

وی ادامه داد: موضوع اچ آی وی و ایدز با رفتارهایی مرتبط است که از نظر اجتماعی توسط بسیاری از مردم پذیرفته نیست، مانند اعتیاد، تزریق مواد مخدر، خالکوبی و روابط خارج از عرف مرتبط است  که تابو و یا ننگ محسوب می شوند.

 این کارشناس بهداشت و پیشگیری از ایدز عدم شفاف‌سازی و درک علمی صحیح ،پرداخت ضعیف رسانه ها‌، انگ‌ها با برچسب‌های منفی، قضاوت‌های غیر اخلاقی، طرد و بی‌اعتمادی و نابرابری اجتماعی برای افراد (در خطر و یا آسیب دیده) مثلا معتادین، متکدیان، کودکان کار پیامدهای این رفتار نامناسب دانست.

وی افزود: آثار انگ زدن به بیماران مبتلا به HIV ممکن است بسیار بیشتر از آن چه تصور می شود باشد بسیاری از افراد مبتلا به HIV یا توسط  خانواده و دوستان شان طرد و رانده شده اند، یا از کار اخراج شده اند و یا حتی تهدید به قتل می شوند.

وی با اشاره به پنهان کاری و انکار بیماری توسط مبتلایان گفت: انکار وجود بیماری توسط آحاد جامعه موجب انکار بیماری و پنهان کردن آن توسط  افراد بیمار و مبتلا به HIV می شود افراد جامعه از درک حقیقت همه گیری غافل می مانند یا اینکه خود را در امنیت و آسودگی کاذب می پندارند که به دور از واقعیت است.

وی گفت: با پنهان کاری بیماران مبتلا به ایدز از خدمات درمانی محروم می شوند انگ بیماری ایدز موجب می شود بیماران تمایلی به دریافت حمایت های مراکز بهداشتی و درمانی نداشته باشند و همین امر بر شیوع بیماری و همه گیری آن دامن می زند.

وی ادامه داد:نگرش منفی و توام با ترس نسبت به بیماران مبتلا باعث ایجاد احساس طرد شدن و افزایش فشار روانی در فرد میگردد .

وی گفت: برای شکستن این چرخه، مواردی را باید در گفتگوهای روزمره رعایت کنیم و از واژه هایی مانند "آلوده" که بار روانی دارند و یا سرزنش کننده هستند پرهیز کنیم باید اطلاعات مناسب و علمی در محافظت از این بیماری به افراد ارائه شود و این اگاهی بخشی باید از سنین کودکی و نوجوانی و با زبان ساده از خانواده‌ آغاز شود.

وی افزود: در این میان می‌توان در زمینه چگونگی تسهیل زندگی این افراد اقدامات مناسب انجام داد و باید دانست که ویروس HIV بر اساس میزان مقاومت بدن افراد چندین سال طول می‌کشد تا به بیماری ایدز تبدیل شود پس در این مدت می‌توان با ایجاد امید به زندگی و آموزش مهارت‌های زندگی به فرد مبتلا و‌ اطرافیان ، آنها را نسبت به زندگی امیدوار کرد.

شایق هفته ملی ایدز  را فرصت مناسبی برای تبیین برنامه ها، جلب مشارکت سیاستگزاران و مسئولان، بیان اقدامات، دستاوردها و چالش های موجود و همچنین تکریم فعالیت های صورت گرفته است.

وی گفت: رسانه‌ها به جای پرداختن به میزان آمار و ارقام، در زمینه چرایی این پدیده‌ها کار کنند  رسانه‌ها یک کارکرد اجتماعی دارند که باید از آنها بتوانیم در راستای اهدافی چون ارتقای سلامت استفاده کنیم و در زمینه‌ی پیشگیری ایدز اطلاع‌رسانی کند و سعی کنند  نگرش مردم را اصلاح نمایند و از افرادی که با HIV  زندگی می‌کنند، انگ‌زدایی کند و گزارش‌ها و اخباری که منتشر می‌کنند بر مبنای بی‌طرفی و دقیق باشد از سویی این مطالب را با زبان ساده به مخاطبان انتقال دهند.

وی با اشاره به فعالیت باشگاه مثبت گفت: این باشگاه مثالی از فعالیت های غیر دولتی و تخصصی در زمینه  HIV در استان کرمانشاه لست.

شایق گفت: این مرکز از جمله اولین مراکز در سطح کشور است که در سال 1383 تا کنون به ارائه خدمات به بیماران مبتلا به HIV  می پردازد.

وی گفت: باشگاه های مثبت به عنوان سازمان هایی غیر دولتی با هدف عرضه ی خدمات، فراهم کردن حمایت های روانی و اجتماعی، و افزایش مشارکت افراد اچ آی وی مثبت در برنامه های پیشگیری از گسترش همه گیری تشکیل شده اند .

وی بیان داشت : رسالت اصلی باشگاه های مثبت را می توان حمایت از افراد اچ آی وی مثبت با مشارکت فعال خود آنان دانست که برای تحقق این رسالت، باشگاه های مثبت مجموعه ای از خدمات را در حیطه های سلامت جسمی، سلامت روان، سلامت جنسی و باروری و حمایت اقتصادی خانواده های افراد اچ آی وی مثبت عرضه می کنند.

شایق ادامه‌داد: شماره تلفن 38226066 بعنوان تلفن خاص و ویژه در دسترس مردم استان جهت پاسخگویی به سوالات مختلف در رابطه با رفتارهای پرخطر، روش های سرایت، راههای پیشگیری و نحوه انجام آزمایشات HIV است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۰۸۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان