//
کدخبر: ۲۸۷۸۸۷ //

آیا درمان کرونا با سلول‌های بندناف امکان دارد؟

مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: در کشور ما به همت پژوهشگاه رویان کارآزمایی بالینی استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیم بندناف بر روی بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است و نتایج مطلوبی را شاهد بودیم.

آیا درمان کرونا با سلول‌های بندناف امکان دارد؟

 فاطمه دولت‌خواه مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان قزوین اظهار کرد: خون بند ناف منبعی غنی از سلول‌های بنیادی است که بدون هیچ‌گونه ریسک و مخاطره، از ضایعات زایمانی و خون بندناف جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود: بانک خون بند ناف رویان بزرگ‌ترین بانک ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در غرب آسیا بوده که تاکنون موفق شده است بیش از ۱۳۰ هزار نمونه را ذخیره‌سازی کند.

وی عنوان کرد: امروزه با فراگیری و پاندمیک شدن کرونا، تمامی دانشمندان و پزشکان جهان به‌دنبال راه حلی برای حفظ جان انسان‌ها و بهبودی آن‌ها هستند. به همین منظور یکی از موارد استفاده شده برای درمان این بیماری استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیم بندناف است. این سلول‌ها  به دلیل داشتن عملکرد ضدالتهابی در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بسیار موثر هستند.

به گزارش فرتاک نیوز، مدیر بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی استان قزوین تشریح کرد: براساس مطالعات جدید گزارش شده استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیم بندناف می‌تواند در درمان COVID۱۹ موثر باشد.

وی ادامه داد: تحقیقاتی توسط دانشمندان چینی به طور بالینی صورت گرفت که نتایج بدین صورت بوده که هفت بیمار مبتلا به کووید19 طی ۱۴ روز مورد پیوند سلول‌های بنیادی بندناف قرار گرفتند که عملکرد ریه و علائم کلیوی آن‌ها ۲ روز پس از پیوند به طور قابل توجهی بهبود یافت. بنابراین نتایج، پیوند داخل وریدی سلول‌های بنیادی بندناف برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به خصوص بیماران دارای علائم حاد بسیار موثر بوده است.

وی افزود: در کشور ما نیز به همت پژوهشگاه رویان کارآزمایی بالینی استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیم بندناف بر روی بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است و نتایج مطلوبی را شاهد بودیم.

دولت‌خواه در خصوص درمان اوتیسم نیز تشریح کرد: اجتناب از تماس اجتماعی و عدم توانایی در درک یا شرکت در ارتباطات اجتماعی کلامی و غیرکلامی فقط ویژگی‌های ظاهری اوتیسم هستند. داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم برای بسیاری از خانواده‌ها نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد و متأسفانه تعداد افراد مبتلا به اوتیسم در طی سال‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: روش‌های درمانی و داروهای فعلی اوتیسم برای معالجه برخی از علائم خاص این بیماری طراحی شده است اما هنوز دانشمندان نمی‌دانند که چطور کودک مبتلا به اوتیسم را به طور قطعی درمان کنند.

وی بیان کرد: در اوایل سال ۲۰۱۷ دانشگاه Duke  نتایج حاصل از یک کارآزمایی بالینی برای بهبود کودکان مبتلا به اوتیسم منتشر کرد در طی این کارازمایی بالینی سلول‌های بنیادی خون بند ناف از طریق ورید به کودکان مبتلا به اوتیسم تزریق شد. نتایج اولیه این پیوند نشان داد در بین ۲۵ کودک ۲ تا ۵ ساله بیش از دوسوم پیشرفت در گفتار معاشرت و تماس چشمی ایجاد شد.  

دولت‌خواه مطرح کرد: یک مطالعه دیگر نیز که در موسسه تحقیقاتی پزشکی Sutter  انجام شد که در این طرح از خون بندناف کودکان مبتلا به اوتیسم که در بدو تولدشان ذخیره شده بود استفاده شد که نتایج این کارآزمایی بالینی نیز نشان داد که سلول‌های بنیادی خون بند ناف ممکن است راهی برای بهبود مهارت‌های گفتاری و رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۷۸۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان