//
کدخبر: ۲۷۰۶۸۸ //

صادرات نفتی از بندر شهید رجایی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای برای فعالیت‌های نفتی در بندر شهیدرجایی، ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی از این بندر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

صادرات نفتی از بندر شهید رجایی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد راستاد عصرچهارشنبه در بازدید از طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری، عمرانی و نفتی بندر شهید رجایی افزود: طرح‌های توسعه برای فعالیت‌های نفتی در بندر شهیدرجایی شامل اقدامات توسعه‌ای از طریق جذب سرمایه‌گذار در بندر نفتی خلیج فارس و همچنین احداث سه پست اسکله نفتی جدید به‌عنوان طرح‌های مهم توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری است.

وی ضمن بازدید از سه پست اسکله نفتی جدید در بندر شهید رجایی بیان داشت: بندر نفتی خلیج فارس به عنوان زون نفتی منطقه وی‍ژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ۱۲ پست اسکله به عنوان مهم‌ترین بندر نفتی زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی نقش مهمی در توسعه صادرات فرآورده‌های نفتی دارد.

"در کنار بندر شهید رجایی و درست در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بندر دیگری به نام "بندر نفتی خلیج فارس" قرار دارد، این بندر به عنوان مجموعه نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با هدف افزایش سهم کشور از بازار بانکرینگ، صادرات، واردات،ترانزیت و جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی در خلیج‌فارس و دریای عمان درحال فعالیت است. سالانه ۵۰هزار کشتی از تنگه هرمز عبور می‌کند که ظرفیت بزرگی برای بانکرینگ در بندر خلیج‌فارس ایجاد می‌کند و با سوخت‌رسانی به کشتی‌های خارجی می‌توان تجارتی پرسود را عاید کشور کرد.

"بندر نفتی خلیج‌فارس" دارای ۱۲ پست اسکله به طول یک‌هزار و ۲۰۰متر و عمق متوسط ۷.۵ متر و ۳۳۰ هکتار محوطه در حال بهره‌برداری و اراضی پشتیبانی است و به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه به عنوان مهم‌ترین بندرنفتی زیرمجموعه سازمان بنادر محسوب می‌شود. 

در این بندر۲ پست اسکله مخصوص کشتی‌های تانکر اقیانوس پیما در ضلع شرقی بندر واقع شده که از طریق خطوط لوله به مخازن نگهداری فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه نفت بندرعباس متصل است؛ اما آن چه جالب است و قابل توجه، امکان جذب شرکت‌های سرمایه‌گذار برای حضور در بازار سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز یا همان «بانکرینگ» است؛ کاری که هم‌اکنون انجام می‌شود اما درسال جهش تولید نیاز به رونق بیشتر و وسیع‌تر دارد.

موفقیت اخیر هم که ارسال پنج فروند کشتی سوخت به ونزوئلا از بندر شهید رجایی موجب تحسین جهانیان شد، گوشه‌ای دیگر از ظرفیت‌های این حوزه از بندر شهید رجایی را نشان می‌دهد، زیرا پنج نفتکش به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران در حالی راهی ونزوئلا شدند که نفتکش فورچون به عنوان نخستین نفتکش ایرانی که به ونزوئلا رسیده، سفر خود را از بیست و سوم اسفند سال گذشته(۹۸) از بندر شهید رجایی آغاز کرده بود.

هرچند ۸۵ درصد سوخت‌رسانی به کشتی‌های منطقه هم‌چنان در اختیار بندر فُجیریه امارات قرار دارد، اما پس از ایجاد بندر خلیج فارس و ساخت مخازن سوخت با ظرفیت یک میلیون تن، این ظرفیت می‌تواند در صورت استقبال بخش خصوصی به فرصت اقتصادی خوبی در سال جهش تولید تبدیل شود.

در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربن، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌پذیرد و از برنامه‌های آینده در بندر خلیج فارس به احداث اسکله‌های ۲۰هزار و ۱۰۰ هزارتنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی است " .

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت و روند اجرای طرح‌های مرحله سوم پایانه کانتینری و اسکله‌های نفتی  بندر شهید رجایی نیز بیان داشت: مرحله سوم این طرح که یکی از پروژه‌های عظیم بندرسازی در ایران است، هم به لحاظ تجهیزات فنی و هم روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی‌های خاص و ویژگی‌های منحصر به‌فرد است.

به گفته راستاد، مرحله سوم توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث ۱۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است که با سرمایه‌گذاری یک‌هزار میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجرا است.

وی گفت: با تکمیل این مرحله شرایط برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ کانتینری با ظرفیت ۱۸ هزار TEU در بندر شهید رجایی فراهم می‌شود و ۲.۲ هزارTEU کانتینر به ظرفیت بندر شهید رجایی اضافه می‌شود.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در سفر یک‌روزه به استان هرمزگان ضمن سخنرانی در آیین معارفه مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی این استان از طرح‌های عمرانی، نفتی و سرمایه‌گذاری بندر شهید رجایی نیز بازدید کرد.

" بندر شهید رجایی  به علت فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی راهگذر ترانزیتی شمال به جنوب، مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات کشور محسوب می شود ودرشرایطی که افزون بر ۹۰ درصد جابه‌جایی محموله‌های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد، بندر شهید رجایی به تنهایی عهده‌دار بیش از ۵۳ درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت‌های بندری است و تاثیرگذاری ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارد.

این بندر مهم و راهبردی که در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری و هم‌چنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح بوده و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.
این بندر با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی، نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.
این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی درجهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قراردارد.

یکی دیگر از موفقیت بزرگ بندر شهیدرجایی داشتن ظرفیت‌های بزرگ برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و کانتینربر بوده که امروزه حمل ونقل دریایی در بندرهای مهم جهان به‌واسطه با صرفه بودن از این روش استفاده می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۰۶۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان